PREMATUR

loveorhate

Glad i forumet
Når snudde/krabbet deres prematurbarn? Var de sent i utviklingen? Hva slags hjelp og støtte fikk dere? Er det noen som har mistt omsorgen for barnet dersom barnet ikke kunne krabbe etter 7 mnd?

trenger sååårt svar, hjelper en venn

kommer vel ann på hvor prematur barnet er ang utvikling og hjelp.Tviler på noen mister barnet sitt fordi det ikke kan krabbe i en alder av 7 mnd.. om det er det du mener

jeg kan dessverre ikke hjelpe deg me de første to spørsmåla dine..
men det jeg kan si helt sikkert, er at ingen mister omsorgen for et barn bare fordi det ikke kan krabbe etter 7 mnd [8|]

Min var 7 mnd før han kunne snu seg. ca 8 mnd når han begynte å åle seg fremover. Pappaen til ungen meldte meg til barnevernet fordi HAN mente at ungen var sen, og at jeg bare unnskyldte det med at han var prematur.. Vel, han VAR jo prematur. Barnevernet sa at det var jo helt normalt at barn var forskjellige i utviklingen, og at de ofte var senere når de var prematur. Saken ble henlagt, og det står i brevet at dette bare dreide seg om konflikt mellom mor og far. Så nei, barnet blir ikke tatt ifra foreldrene fordi de er sene med å krabbe..;) Men dersom barnet er f.eks 2 år og ennå ikke har vist tegn til å f.eks gå, så vil vel barnevernet/helsestasjonen reagere dersom du selv ikke har søkt hjelp.

Det jeg kan svre er at mine 2 yngste er fullborne og de krabbet ikke før de var 8 mnd.
Mister din venninne omsorgen er det nok av helt andre grunner. Kanskje det var lettere å si enn den egentlige grunnen?

De mener det er best for barnet, for de mener moren er for uerfaren til å hjelpe sønnen, hun er 20 år gammel!.. Det er det de har brukt som begrunnelse, altså at barnet ikke har begynt å ta etter ting, krbbe ol.. Hun skal nå i rettsak, og taper hun så mister hun barnet sitt i over ett år!

What? Neineinei...ingen mister vel omsorg for barnet sitt på det grunnlaget vel!!! Er jo ikke alle barn som er innom krabbestadiet en gang [:)]

ORIGINAL: Justme88

De mener det er best for barnet, for de mener moren er for uerfaren til å hjelpe sønnen, hun er 20 år gammel!.. Det er det de har brukt som begrunnelse, altså at barnet ikke har begynt å ta etter ting, krbbe ol.. Hun skal nå i rettsak, og taper hun så mister hun barnet sitt i over ett år!

Vel, for det første er det ikke bare moren som har ansvar for å hjelpe barnet, men også helsestasjon og fysioterapaut. Men moren har nok ansvaret for å søke hjelp dersom ting går treig. Men det er nok heller uvanlig at barnet ikke har begynt å gripe etter ting i en alder av 7-8 mnd, men det har ikke nødvendigvis ikke bare med moren å gjøre. Men da bør isåfall moren ta imot den hjelpen hun kan få for å få undersøkt dette. Og barnevernet skal jo sette igang hjelpetiltak før de tar moren ifra barnet, ihvertfall når det "bare" er snakk om utvikling. Så hvis det ikke er noe mer som ligger bak enn at barnet ligger litt etter, så vil vel mest sannsynlig moren bli tilbudt andre tiltak før de tar barnet.

Jeg er 19,og har aldri fått høre at jeg er uerfaren. Er jo 16 åringer som fint klarer å ta vare på et barn.
Barn er forskjellige i utviklingen,så at det er begrunnelsen syns jeg virker veldig usansynlig,men håper for all det at veninnen din får beholde barnet ditt[;)]

Hun jenten her har vært i barnetvernet nesten hele livet sitt, så vet ikke om dette har noe å si... Jeg syns det er helt sykt at hun må gå rettensvei for at barnetvernet ikke skal ta ungen hennes fordi de mener hun ikke klarer å "stimulere" han nok, men herremin, alle unger kan du stimulere til du blir grønn, men plutselig gjør de det! Hun går hos fysioterapi/helsestasjon en gang i uken for å få hjelp.. men det er that's it, dem kan ikke gi henne mer veiledning så hun kan klare det uten at hun mister han... kjenner jeg blir kjempe sint når jeg hører det hun sier

Det er nok mer uvanlig at barnet ikke tar etter ting.
Vil tro at 20 år ikke er for ungt til å ta seg av et barn, er redd det er mere bak den aktuelle saken.
Kjenner til tilfelle der barnet ble tatt ut av hjemmet, men der var ikke foreldrene flink nok til å se barnets behov.

Det er mulig det ligger mer bak der, men jeg ser ikke noe grunn til å ta han fordi, når man kan hjelpe henne mere!

Hun jenten her har vært i barnetvernet nesten hele livet sitt, så vet ikke om dette har noe å si... Jeg syns det er helt sykt at hun må gå rettensvei for at barnetvernet ikke skal ta ungen hennes fordi de mener hun ikke klarer å "stimulere" han nok, men herremin, alle unger kan du stimulere til du blir grønn, men plutselig gjør de det! Hun går hos fysioterapi/helsestasjon en gang i uken for å få hjelp.. men det er that's it, dem kan ikke gi henne mer veiledning så hun kan klare det uten at hun mister han... kjenner jeg blir kjempe sint når jeg hører det hun sier

Det høres jo helt sykt ut. Skjønner godt at du blir sint når hun forteller sånt til deg. Hvis det er fakta så er norge er sykt sykt land.

Barnevernet i norge er syyykt! Dette her er også snakk om en liten plass liksom! Det hun sier til meg er jeg ganske sikker på er alt, hun ville fortalt meg om det var noe annet! jeg prøver å hjelpe på godt jeg kan...

Barnevernet i norge er syyykt! Dette her er også snakk om en liten plass liksom! Det hun sier til meg er jeg ganske sikker på er alt, hun ville fortalt meg om det var noe annet! jeg prøver å hjelpe på godt jeg kan...

Det er bra du hjelper henne[;)] Hun trenger nok mye støtte nå og gode venniner og familie rundt seg,vet jeg hadde trengt hadde jeg vært i samme situasjon[:)]

Har nok en litt upopulær holdning til dette for jeg stoler på at barnevernet har lagt til rette for din venninne.
 Husk det er ikke lett å inrømme at du ikke klarer det "alle" andre klarer.
De tar ikke bare barnet uten grundig vurdering.
Klart det er smertefullt for mor å miste sitt barn, men jeg stemmer for barnets beste.
Håper du er der for henne og støtter henne i sin kamp, går det ikke bra så still opp og la henne vite hun har en god venn i deg.

Støtte får hun ikke fra sin egen familie, de regnet med hun kom til å miste! syke syke familie.. Er samme familie som min eks... Men fra sin kjærstes side får de masse støtte:)

ORIGINAL: Eirin_3

Har nok en litt upopulær holdning til dette for jeg stoler på at barnevernet har lagt til rette for din venninne.
Husk det er ikke lett å inrømme at du ikke klarer det "alle" andre klarer.
De tar ikke bare barnet uten grundig vurdering.
Klart det er smertefullt for mor å miste sitt barn, men jeg stemmer for barnets beste.
Håper du er der for henne og støtter henne i sin kamp, går det ikke bra så still opp og la henne vite hun har en god venn i deg.

jeg er enig med deg...barnets beste er et utgangspunkt en må ha!
jeg sier ikke at barnevernet ikke har gjort feilvurderinger og feil, men vi er da alle mennesker og mennesker gjør feil.
barnevernet vil gjøre en vurdering i hjemmet, hvor det første de vil gjøre er frivillige hjelpetiltak...de tar ikke bare barnet fra mor..de har lover å forholde seg til..å her sier mildeste inngrepsprinsipp at en ikke skal gjøre merr vidtgående tiltak enn det som er nødvendig...å hvis det handler om omsorgsovertakelse (slik du sier) så er det jo fylkesnemda som avgjør dette..

ORIGINAL: Julibaby og meg

Mistet omsorgen for barnet om det ikke kunne krabbe etter 7mnd?!? Hæ?

hoho.. jaja... emilie har omtrent aldri krabba... d e fint lite før ho lærte se å gå når ho va 1 år...
og e d så normalt å krabbe ved 7 mnd da??? trudde d va vanligst rundt 9 mnd kanskje? d e ikkje å åle se du meine da?

Back
Topp