prematur - tettere oppfølging?

Nysgjerrige siljemor

Andre møte med forumet
Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid og har et spørsmål angående premature fødsler.
Jeg selv er født i uke 27 og er prematur.

Dere andre som selv er født prematur, fikk dere tettere oppfølging pga dette? Og fødte dere premature barn?
 
Har ikke hørt at det å selv være prematur er noe risikofaktor for prematur fødsel, men mulig jeg tar feil. Jeg er født på overtid og nr 1 og 2 er født premature. Så her har det hatt motsatt effekt
 
Jeg tror heller ikke det er noe sammenheng mellom å være prematur og få premature barn selv. Jeg har ei venninne som ble født i uke 23 (hennes søsken ble også født prematurt), hun har 2 barn født til termin :) Søsteren hennes har også barn født til termin :)
 
Det kommer an på grunnen til at man ble født prematurt, da enkelte tilstander kan være arvelig. Selv ble jeg født i uke 30, men med stort vekstavvik. Det var pga svangerskapsforgiftning hos min mor, samt hos alle andre som har født på min mors side. Jeg fikk derfor tettere oppfølging med UL hver 2. uke etter uke 24 tror jeg det var. Endte med svangerskapsforgiftning hos meg også, så jeg er glad for oppfølgingen. Tror ikke det er nødvendig med mer oppfølging dersom det var snakk om prematur vannavgang eller andre ting som ikke er arvelig :)
 
Det kommer an på grunnen til at man ble født prematurt, da enkelte tilstander kan være arvelig. Selv ble jeg født i uke 30, men med stort vekstavvik. Det var pga svangerskapsforgiftning hos min mor, samt hos alle andre som har født på min mors side. Jeg fikk derfor tettere oppfølging med UL hver 2. uke etter uke 24 tror jeg det var. Endte med svangerskapsforgiftning hos meg også, så jeg er glad for oppfølgingen. Tror ikke det er nødvendig med mer oppfølging dersom det var snakk om prematur vannavgang eller andre ting som ikke er arvelig :)
Det er kanskje greit å nevne at det ikke er alltid svangerskapsforgiftning er arvelig. Jeg fikk selv svangerskapsforgiftning og ingen i min familie har hatt det. Hun jeg nevnte over som ble født i uke 23, moren hennes hadde svangerskapsforgiftning med alle 3 barna, begge jentene hennes fødte selv til termin. Så det er ikke nødvendigvis arvelig, men det antar jeg at de har peiling på de som har svangerskapskontrollene.
 
Det er kanskje greit å nevne at det ikke er alltid svangerskapsforgiftning er arvelig. Jeg fikk selv svangerskapsforgiftning og ingen i min familie har hatt det. Hun jeg nevnte over som ble født i uke 23, moren hennes hadde svangerskapsforgiftning med alle 3 barna, begge jentene hennes fødte selv til termin. Så det er ikke nødvendigvis arvelig, men det antar jeg at de har peiling på de som har svangerskapskontrollene.

Det var jo også derfor jeg skrev at det KAN være arvelig ;)
 
Jeg er født i uke 31 av tenåringsmamma.
Min mormor ble født enda litt tidligere, usikker på om det var uke 30 eller 29, av tenåringsmamma.

Min mor ble født til termin.
Mine barn ble født 38+0 og 39+3

Jeg var veldig bekymra for å få prematurbabyer selv, men jeg lurer på om det kan henge sammen med unge mødre i min familie, uten at det noen gang har blitt forsket nevneverdig i det.
Å gå forbi den uka jeg selv ble født i var en milepæl som kjentes veldig bra.
Jeg gikk til privat jordmor med kontor rett over gata for jobben min fordi det var enkelt og greit, og følte meg veldig passet på og ivaretatt.
 
Back
Topp