Prematur og amming

peppagris

Betatt av forumet
Jeg fikk denne gang en gutt i uke 35+6 som var bare 2030 gr. Han er altså for liten til å fullammes for han er ikke sterk nok. Så nå pumper jeg meg og gir på kopp/flaske og prøver å gi pupp innemellom selvom han ikke kan drikke seg mett på bare pupp. er det noen som har erfaring eller er i samme situasjon ? Når klarte dere å fullamme? Han var nesten 2,3kg i dag så håper ikke det er så lenge til. Orker ikke flaske bestyret denne gang også, vil jo gjerne amme.

Ja får go oppfølging via helsestasjonen. Nå på mandag får jeg en ammehjelper hjem til meg. Er en som driver privat så må nok betale men det er nok verdt det :) får ikke du god oppfølging ?

At han ikke kan fullammes, er det basert på at han ikke er sterk nok? Spør av nyskjerrighet bare.:)
Jenta vår kom 37+2, men var bare 44cm/2130gr - nye mindre enn hun skulle vært. Fikk ikke beskjed om å ikke fullamme da..

At han ikke kan fullammes, er det basert på at han ikke er sterk nok? Spør av nyskjerrighet bare.:)
Jenta vår kom 37+2, men var bare 44cm/2130gr - nye mindre enn hun skulle vært. Fikk ikke beskjed om å ikke fullamme da..

nei han er ikke sterk nok, kan sitte å amme i en time og han blir ikke mett av det så då bruker han formye energi til å klare å legge på seg. Så han må få mye pompe melk. Prøver å amme ca tre ganger for dagen og evt øke etterhvert som han blir større.

nei han er ikke sterk nok, kan sitte å amme i en time og han blir ikke mett av det så då bruker han formye energi til å klare å legge på seg. Så han må få mye pompe melk. Prøver å amme ca tre ganger for dagen og evt øke etterhvert som han blir større.
Ååååooo.. Skjønner. Håper han blir stor og sterk ganske snart.:) Lykke til!! :)

Er ikke helt lik situasjon, men str på baby ligner snart din, så kan fortelle. Fødte 36+1, gutten var da 2616/48. Helt i starten var han litt for sliten/trøtt til fullamming (omtrent slik du beskriver). Om han sugde godt, sov han for lenge i forhold til neste måltid. Måltider hver 3.time for å sikre at han ikke gikk for mye ned. Gav nan på medisinkopp etter hver amming og når jeg ev ikke ammet (ammet stort sett hver 3.time, men en del ganger lot det seg ikke gjøre å vekke ham til det). Allerede fra dag 3 var han på vei oppover i vekt igjen og fra dag 4 har vi fullammet. Nå veier han allerede 3,8 kg, 4 1/2 uke gammel. Så kanskje, vet jo ikke da, men hvis det har med babys vekt og alder i forhold til termin å gjøre, så er du kanskje snart i mål! Lykke til :-)

Er ikke helt lik situasjon, men str på baby ligner snart din, så kan fortelle. Fødte 36+1, gutten var da 2616/48. Helt i starten var han litt for sliten/trøtt til fullamming (omtrent slik du beskriver). Om han sugde godt, sov han for lenge i forhold til neste måltid. Måltider hver 3.time for å sikre at han ikke gikk for mye ned. Gav nan på medisinkopp etter hver amming og når jeg ev ikke ammet (ammet stort sett hver 3.time, men en del ganger lot det seg ikke gjøre å vekke ham til det). Allerede fra dag 3 var han på vei oppover i vekt igjen og fra dag 4 har vi fullammet. Nå veier han allerede 3,8 kg, 4 1/2 uke gammel. Så kanskje, vet jo ikke da, men hvis det har med babys vekt og alder i forhold til termin å gjøre, så er du kanskje snart i mål! Lykke til :)

høres ganske likt ut :) jeg tenker også på at vekt har mye å si for om babyen er sterk nok til å fullammes. Tenker at det kanskje er mulig når han er ca 2,5 kg. Men hvor lang tid brukte du på å amme når han først kun fikk pupp ?

Fikk guttene mine i uke 36 og de fikk kopp på sykehuset til de var 5 dager,så begynte vi med mme på flaske. Det var noe voldsomt styr med koppmatingen syns jeg.. Begge var ca 2600 da de ble født,så tror ikke det har veldig mye å si med vekt,men klart de skal jo ha krefter og energi til å suge pupp,og så går det vel på hvor moden sugerefleksen er. Tvillingene mine er 10 dager gamle bare,og vi må holde et strengt maregime med x antall ml mme hver 3.time. Vet ikke hvor lenge vi skal holde på med det.skal veie på onsdag så får vi se! Tv2 har så smått begynt å skjønne dette med puppen,men han suger ikke jevnt nok og orker bare 5 min.. Tv1 suger ikke like bra,og stresser veldig med å finne pupp og få tak. MEN jeg syns det går pittelitt framover hver dag-vi øver på pupp på dagtid hvertfall. :) Så er det vel bare å ta tiden til hjelp og holde ut mme,flasker,koking,faste tider etc... Sukk :) Umulig å si noe om noe om når de blir klare-jeg krysser fingrene for at når vi nærmer oss termindato så begynner vi å nærme oss amming!! :) Godt å høre det er andre i samme situasjon-føler meg litt alene om å ikke få til den ammingen helt.. Stå på folkens :)

Termin 26.juli med guttene mine :)

Fikk guttene mine i uke 36 og de fikk kopp på sykehuset til de var 5 dager,så begynte vi med mme på flaske. Det var noe voldsomt styr med koppmatingen syns jeg.. Begge var ca 2600 da de ble født,så tror ikke det har veldig mye å si med vekt,men klart de skal jo ha krefter og energi til å suge pupp,og så går det vel på hvor moden sugerefleksen er. Tvillingene mine er 10 dager gamle bare,og vi må holde et strengt maregime med x antall ml mme hver 3.time. Vet ikke hvor lenge vi skal holde på med det.skal veie på onsdag så får vi se! Tv2 har så smått begynt å skjønne dette med puppen,men han suger ikke jevnt nok og orker bare 5 min.. Tv1 suger ikke like bra,og stresser veldig med å finne pupp og få tak. MEN jeg syns det går pittelitt framover hver dag-vi øver på pupp på dagtid hvertfall. :) Så er det vel bare å ta tiden til hjelp og holde ut mme,flasker,koking,faste tider etc... Sukk :) Umulig å si noe om noe om når de blir klare-jeg krysser fingrene for at når vi nærmer oss termindato så begynner vi å nærme oss amming!! :) Godt å høre det er andre i samme situasjon-føler meg litt alene om å ikke få til den ammingen helt.. Stå på folkens :)

Selvsagt har sugerefleks evnen mye å si. På sykehuset sa de at i uke 38 er den refleksen utviklet. Men som du også sier så tenker jeg også rundt termin dato er det sikkert bedre. men godt å lese at det ikke bare er med som sliter med amming.

Litt på siden av tråden her-men jeg lurer sånn... Og tenker det kanskje er et dumt spørsmål.. Er det noen "grense" på når man kan ta med babyene på trilleturer når de er premature?? Når tok dere med dere babyene ut på tur? Mine er altså født 4 uker før termin og i dag er de 10 dager :) har så lyst å gå en tur i solen :) det er vel greit eller?

Litt på siden av tråden her-men jeg lurer sånn... Og tenker det kanskje er et dumt spørsmål.. Er det noen "grense" på når man kan ta med babyene på trilleturer når de er premature?? Når tok dere med dere babyene ut på tur? Mine er altså født 4 uker før termin og i dag er de 10 dager :) har så lyst å gå en tur i solen :) det er vel greit eller?

Min er født 5 uker for tidlig, vi tok en tur ut på norbysenteret i sverige på tirsdag og ut på trilletur på torsdag. Fikk beskjed om at vi kunne ta han med på senter så lenge vi holdt han i vogna og hadde med antibac. Vi regnet med at det da var greit å trille ute også så lenge vi kledde han deretter og holdt han i vogna ;)
Så tror det skal gå helt fint å gå tur bare pass på så det ikke trekker og at det ikke blir for varmt :)

termin 28 juli ♥

Vi fikk beskje fra sykehuset at vi ikke kaN gå på butikker/sentre før han eR 3 kg fordi det et bakterier i luften. Men å gå på tur kunne vi bare gjøre så lenge været var noelunne:)

Min ble født 36+1, og vi har vært på trilleturer nesten daglig siden dagen etter vi kom fra sykehuset, altså fra han var ca 5 døgn gammel :-)

høres ganske likt ut :) jeg tenker også på at vekt har mye å si for om babyen er sterk nok til å fullammes. Tenker at det kanskje er mulig når han er ca 2,5 kg. Men hvor lang tid brukte du på å amme når han først kun fikk pupp ?

Tja, de første dagene kunne det av og til være at han bare sugde 2-3 min, og på det lengste kanskje opp i 20 min. Men etter langvarige ganger, sov han altfor lenge etterpå da...
Fra dagen vi kun ammet, sørget jeg for å amme hver 3. time. Da helsesøster var på hjemmebesøk ca ei uke etter det igjen, sa hun at vi også kunne ha 4-timersintervaller så lenge det ble minimum 8 ganger i døgnet totalt. Tiden ham suger kan variere fra 5 min- 40 min. I starten begge pupper til hvert måltid, siste uka eller to bare en pupp per måltid. Har en app som jeg fører opp hvilken pupp jeg mater fra, for jeg glemmer så fort og surrer med hvilken som er neste ;-) Slik kan jeg også se at han har spist mange nok ganger om jeg lurer. Men nå er han blitt såpass stor at jeg ikke trenger å følge det opp mer. :)

Tja, de første dagene kunne det av og til være at han bare sugde 2-3 min, og på det lengste kanskje opp i 20 min. Men etter langvarige ganger, sov han altfor lenge etterpå da...
Fra dagen vi kun ammet, sørget jeg for å amme hver 3. time. Da helsesøster var på hjemmebesøk ca ei uke etter det igjen, sa hun at vi også kunne ha 4-timersintervaller så lenge det ble minimum 8 ganger i døgnet totalt. Tiden ham suger kan variere fra 5 min- 40 min. I starten begge pupper til hvert måltid, siste uka eller to bare en pupp per måltid. Har en app som jeg fører opp hvilken pupp jeg mater fra, for jeg glemmer så fort og surrer med hvilken som er neste ;-) Slik kan jeg også se at han har spist mange nok ganger om jeg lurer. Men nå er han blitt såpass stor at jeg ikke trenger å følge det opp mer. :)

Så bra at du ikke trenger å følge det opp mer, gleder meg til vi er der. Hvilken app bruker du ?

termin 28 juli ♥

Back
Topp