Prematur fødsel

Eiksi

Betatt av forumet
Hei:) jeg har en sønn på 7mnd som ble født i uke 34. Det jeg lurer på er når jeg en gang blir gravid igjen, er det da større mulighet for at jeg føder før tiden med nr.2 også? Før jeg fikk sønnen min så hadde jeg også en SA i uke 9 hvis det har noe betydning...
 
Kan ikke svare deg helt sikkert men jeg kan gi deg et eksempel så får man håpe at det er noen andre som kan gi deg noe mer eksakt svar :) Min mor har fått 7 barn og nr 1 og 2 ble født til termin, nr 3 og 4 ble født i 6 mnd og døde dessverre, nr 5-7 ble født til termin..
 
Hei!

Du skriver ikke noe om hvorfor du fødte prematurt...... Gikk vannet, fikk du rier eller var det noe som gjorde at din fødsel måtte settes igang?

Det er allerstørst sansynlighet for at du føder til termin denne gang, nesten uansett årsak til at du fødte prematurt sist gang. Men det kan være spesielle ting som kan øke risikoen for at du føder før tiden igjen. Ta gjerne kontakt med en jordmor eller kanskje din fastlege som sikkert har papirene fra sist fødsel. De kan sikkert svare deg litt mer presist :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Takk for svar:)
Vannet mitt gikk... Men måtte bli satt i gang siden jeg ikke fikk rier. Ingen spesiell grunn til det skjedde, Kan mye stress og uro i kroppen føre til fortidlig fødsel?
 
Hei igjen.

Når vannet går prematurt og man ikke får rier blir det vanligvis igangsetting sånn som du opplevde!

Det er vanskelig å svare enkelt på om stress og uro i kroppen kan føre til for tidlig fødsel. Jeg tenker at kvinnekroppen i utgangspunktet er ganske robust og tåler mer enn vi kanskje tror. Samtidig er et svangerskap en energikrevende prosess og det er lurt å lytte til kroppen og ta signalene den sender på alvor.

Så kjenn etter og ta godt vare på deg selv :)

Lykke til videre da :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp