Prednisolonkur!

Søster Nina

Elsker forumet
Oktoberskatter 2014
Jeg har ulcerøs kolitt og fikk masse leddplager noen uker uti svangerskapet. Fikk prednisolon av Revmatolog forrige fredag. Startet med 20 mg og skal trappe ned. Føler meg myyyye bedre, men litt smågira (får ikke sove om kvelden) og jeg SPISER! Har vært litt småspist

Sent from my iPad using BV Forum

Oi, der klarte jeg å poste før jeg var ferdig... (Hvordan kan jeg redigere?)

Har altså vært litt småspist, lite, men ganske ofte, men nå spiser jeg mye og ofte. Redd jeg skal bli en blåhval. Er ikke så tynn fra før heller... Håper det roer seg når jeg trapper ned da.

Andre med erfaring med prednisolon i graviditeten? Alt bra med barnet etterpå?

Dette lurer jeg også på.Jeg går på prednisolon nå pga ulcerøs kolitt. Jeg er i uke 9 av graviditeten, og tenker mye på om det har noen innvirkning på graviditeten. Fikk UK og ble gravid omtrent samtidig.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle ta prednisolon i 1. trimester? Hvor mye tar du?

Jeg er nede i 5mg dagen nå, føler meg trygg på at alt er ok, vært på oul og kjenner liv hver dag. Er i uke 26 nå.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har gått på 10 mg hele svangerskapet i samråd med spesialist. Er 36+0 i dag og alt fint :) mener jeg har lest at noen har fått utskrevet prednisolon av gyn mens de prøvde..

-Appen

Jeg har gått på 10 mg hele svangerskapet i samråd med spesialist. Er 36+0 i dag og alt fint :) mener jeg har lest at noen har fått utskrevet prednisolon av gyn mens de prøvde..

-Appen

Okei, ganske lav dose da :) Jeg tar Imurel og Pentasa for kolitten, prednisolonen måtte til pga plutselige leddsmerter. Har hatt supergod effekt, har nesten ikke plager fra ledda. Kun en lillefinger som jeg kjenner er biiittelitt øm når jeg tar på det ene leddet. Men er blitt ganske trøtt igjen da. Før jeg begynte sov jeg 12-14 timer i døgnet. Første par ukene på 20 mg og så 17,5 sov jeg rundt 4,5-5 timer. Nå har jeg begynt å sove litt på dagen igjen og er vel oppe i 9-10 timer i døgnet, men det er helt greit bare jeg slipper å ha så vondt :)

Okei, ganske lav dose da :) Jeg tar Imurel og Pentasa for kolitten, prednisolonen måtte til pga plutselige leddsmerter. Har hatt supergod effekt, har nesten ikke plager fra ledda. Kun en lillefinger som jeg kjenner er biiittelitt øm når jeg tar på det ene leddet. Men er blitt ganske trøtt igjen da. Før jeg begynte sov jeg 12-14 timer i døgnet. Første par ukene på 20 mg og så 17,5 sov jeg rundt 4,5-5 timer. Nå har jeg begynt å sove litt på dagen igjen og er vel oppe i 9-10 timer i døgnet, men det er helt greit bare jeg slipper å ha så vondt :)

Jeg gikk også på imurel før jeg ble gravid, og legen sa at det også var trygt. At begge medisinene var godt utprøvd. Men endte med å slutte med imurel da graviditeten gjorde sykdommen bedre:) så får vi se når fødsel er overstått :p

Sent from my GT-N5110 using BV Forum mobile app

Jeg gikk også på imurel før jeg ble gravid, og legen sa at det også var trygt. At begge medisinene var godt utprøvd. Men endte med å slutte med imurel da graviditeten gjorde sykdommen bedre:) så får vi se når fødsel er overstått :p

Sent from my GT-N5110 using BV Forum mobile app

Ja, det er mange som blir veldig "friske" av å bli gravide. Magen min har vel forholdt seg ganske rolig, men ledda gikk jo bananas da.

Revmatologen mente at leddplagene ville gå over når jeg hadde født, men hvis ikke skal jeg antagelig begynne med Humira. Har brukt Remicade før med super effekt på tarmen, men reagerte allergisk så måtte slutte, men da hadde jeg fått bra kontroll med Imurel. Den har holdt meg stabil lenge nå :)

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke skulle ta prednisolon i 1. trimester? Hvor mye tar du?

Jeg er nede i 5mg dagen nå, føler meg trygg på at alt er ok, vært på oul og kjenner liv hver dag. Er i uke 26 nå.

Denne så jeg ikke før nå. Jeg tok 40 mg i døgnet i 3-4 uker og går nå på 30 mg. Legen min sa at det ikke var farlig å ta det når jeg er gravid, men er litt skummelt å høre at andre sier noe annet. Jeg skal på ultralyd om 2 dager, er da 11+1, så får bare krysse fingrene for at alt er fint..

<3 Termin 25.01.15

Denne så jeg ikke før nå. Jeg tok 40 mg i døgnet i 3-4 uker og går nå på 30 mg. Legen min sa at det ikke var farlig å ta det når jeg er gravid, men er litt skummelt å høre at andre sier noe annet. Jeg skal på ultralyd om 2 dager, er da 11+1, så får bare krysse fingrene for at alt er fint..

<3 Termin 25.01.15
Jeg veit ikke hva som evt skal skje om du tar pred tidlig i svangerskapet, men jeg antar det går greit siden det tydeligvis er flere som har fått det :)

Back
Topp