Prednisolon

Cashewnuddå

Glad i forumet
Februarbarna 2023
Hvor lenge har dere gått på det når dere har blitt gravid? Og hvilke doser? Skriv gjerne om dere har brukt det pga endometriose :happy:

Hvor lenge har dere gått på det når dere har blitt gravid? Og hvilke doser? Skriv gjerne om dere har brukt det pga endometriose :happy:
Jeg har endo. Gikk på det fra sprøytestart og begynte nedtrapping ved positiv prøve :)

Frs stim. dag 1, 40 mg prednisilon i 5 dager, ned til 20 mg frem til innsett, deretter 10 mg frem til testdag. :) Høyeste dosen jeg har gått på. Hadde fjernet endometriose noen måneder før innsett i tillegg.

Supert, takk for svar :happy:

Dette lurer jeg og på - fastlegen min vil ikke skrive ut resept på det til meg. Tenkte det kunne lønne seg å ta noe av det for å dempe betennelsestilstanden før et eventuelt innsett. Dvs ikke uttak først. Har noen tatt det over lengre tid etter innsett også?

Dette lurer jeg og på - fastlegen min vil ikke skrive ut resept på det til meg. Tenkte det kunne lønne seg å ta noe av det for å dempe betennelsestilstanden før et eventuelt innsett. Dvs ikke uttak først. Har noen tatt det over lengre tid etter innsett også?
Jeg startet en mnd før innsett og fikk beskjed om å gå på det til uke syv og så trappe litt ned over noen dager før jeg slutter helt av.
Jeg har aldri kommet så langt som dette så ble litt usikker på hva som er vanlig.

Jeg startet på stimdag 1 med 10 mg pr dag. Skal eventuelt taes til uke 10 med nedtrapping og stopp i uke 11.

Startet cd 1 på 20 mg som jeg stod på til innsett/uttak, da trappet jeg ned til 10 mg som jeg skulle stå på til eventuelt uke 10.

Forrige runde (hvor jeg ble gravid) startet jeg med 10mg CD1, gikk på det fram til uke 15, hvor jeg startet nedtrapping.

Denne runden står jeg på 5mg fra CD1, ingen plan enda på hvor lenge jeg skal stå på det.

Lykke til! :Heartred

Last edited:
Ser dette er en gammel tråd, men fortsatt relevant. Jeg har endo (hadde lap i 2021) og skal for planlagt forsøk (ED) bruke Procren først (1 sprøyte) før Progynova. Spurte etter Prednisolon, men hun på Medicus sa at det trenger jeg ikke siden jeg skal nedregulere med Procren først? Hva tenker dere? Synes det hørtes rart ut.

Ser dette er en gammel tråd, men fortsatt relevant. Jeg har endo (hadde lap i 2021) og skal for planlagt forsøk (ED) bruke Procren først (1 sprøyte) før Progynova. Spurte etter Prednisolon, men hun på Medicus sa at det trenger jeg ikke siden jeg skal nedregulere med Procren først? Hva tenker dere? Synes det hørtes rart ut.
Har egentlig aldri hørt om at procren brukes mye før nå i nyere tid.. men skal selv be om prednisolonigjen neste runde. Og får jeg ikke det vel tough luck da finner jeg privat gyn som gir meg det.

Til dere som har brukt Prednisolon for innsett, fryseforsøk: hvilken dose og evt. når startet dere?

20 mg fra cd1
Takk! Var dette før hver innsett? Leste at Prednisolon var spesielt bra for de som skal sette inn donoregg, men ikke brukt det selv tidligere.

Har mild endo og skal bruke prednison, 2 tabletter hver dag fra den dagen jeg starter med progesteron (fryst embryo fra egne egg).

Ok, litt forskjellig doseringer. Har bedt Medicus vurdere det - jeg har moderat endo (DIE), operert i 2021, og har gått noen runder på Procren siden dette. Jeg har aldri blitt satt på Prednisolon, ser også ut til at det er spesielt bra for oss endo-damer :bookworm: Vil gjerne prøve det.

Last edited:
Behandling hos Medicus. Har både endo (påvist i laparoskopi for 10 år siden) og økt antall uNK-celler (endomerietest hos Aleris). 10mg Prednisolon fra CD1 og ut uke12. Ingen nedtrapping siden dosen er lav.

Back
Topp