Prøving og kosthold/alkohol

Haha, har mye å lese meg opp på tydeligvis:hilarious: Lakris hadde jeg ingen aning om... Får ta det når jeg blir gravid :)

Tror det er snakk om ekstreme mengder som kan være farlig. Leste om det før det ble oppdaget MA, men husker ikke nå hvor mye det var snakk om.

Tror det er snakk om ekstreme mengder som kan være farlig. Leste om det før det ble oppdaget MA, men husker ikke nå hvor mye det var snakk om.

Mener å huske et eksempel med Ifa, hvor en pakke om dagen var greit. Så er sikkert litt som skal til. Men lakris er såå digg, så lett å spise for mye :p

Fant dette.. :)

Lakris i store mengder kan være skadelig for gravide og andre med høyt blodtrykk. Forskning har vist at stoffet glycyrrizin kan reduserer morkakens evne til å blokkere stresshormoner, noe som igjen kan skade fosteret. Lakris kan også øke blodtrykket.

Gravide bør derfor ikke få i seg mer enn 500 mg glycyrrizin i uka, noe som er ganske mye. 500 mg tilsvarer 11 esker Ifa eller 10 plater Nero-sjokolade.

Mener å huske et eksempel med Ifa, hvor en pakke om dagen var greit. Så er sikkert litt som skal til. Men lakris er såå digg, så lett å spise for mye :p

Ja, lurer på om grensen var 11 ifa pakker uken (mulig jeg husker feil, men det var i hvertfall snakk om ganske mye!) Og det er vel ingen som orker så mye lakris:laughing002

11 i artikkelen jeg fant. Men uansett mye i uken!! Jeg kunne kost meg med tyrkisk pepper og salt sild en kveld. Men ikke hver dag:p
Da trenger jeg ikke å stresse noe særlig. Spiser maks en lakrisrull eller to i uken (de små i løsvekt). Men greit å vite:)

Back
Topp