prøverør

kate

Gift med forumet
Har igrunn et løitt rart spm men spør alikevel, hvordan foregår egentlig assistert befruktning??? Er det vondt? Hvordan gjør de det? Håper noen har noen svar til en undrende jente
 
tusen tusen takk for veldig bra og oppklarende svar! Nå ble jeg litt klokere.
 
skal til samtale om assistert befruktning til uka, gleder meg veldig til det. Endelig begynner det å skje noe. vet du hvor lang tid det tar fra samtale til prosessen starter? Har stått på venteliste siden januar, deilig å endelig få kommet igang... Har det vært vellykket for deg eller????
 
jo takk, skal bli spennende å se om det blir en liten baby på oss snart også.
trist at noen må slite så mye mere enn andre, men sånn er livet.
Får håpe at det går bra for deg med forsøket, Lykke til!!!!!!
 
Hei Kate!
 
Jeg er gravid med IVF. Er 27+2 idag på første forsøk. Vi var på første konsultasjon hos gynekologen min i mars i 2005, og hadde vårt første IVF-forsøk 19.-21. desember 2005.
Jeg hadde ingen bivirkninger av medisiner, og egginnsetningen merket jeg ikke. Var litt uheldig med legen på uttaket, så det var ikke behagelig. Men så fikk ho høre det av de andre sykepleierne som var tilstede og da [:)] 
Jeg fikk en sterk dose med paracet og valium som smertestillende før uttaket. Etter innsetningen måtte jeg bruke krem på en slags sprøyte en eller to ganger om dagen (husker ikke helt).
Det var noen veldig spennende 14 dager som kom etterpå, men hadde heldigvis jul og nyttår å tenke på. Oppfør deg som normalt. Det er ingenting du kan gjøre hverken fra eller til uansett!!!!!!!
Jeg har just sjekket ventetiden på Sykehuset Telemark der vi var, og ventetiden på konsultasjon er 20 uker, og på uttak er det 8 uker nå. Dette kan variere noe fra plass til plass.
Du kan gå inn på denne siden og se på ventetid på alle sykehusene. http://www.sykehusvalg.net/sidemaler/Ventetider.aspx?id=2005&BehandlingsId=74&BehandlingsNavn=Ufrivillig+barnl%c3%b8shet++(infertilitet)%3a+Utredning
Ventetiden for konsultasjon er fra når det aktuelle sykehuset får søknaden fra din lege/gynekolog.
Jeg svarer på alt du vil spør om så sant jeg kan. Send gjerne PM [;)] Hvilket sykehus skal du til?
Smør deg med tålmodighet og ha masse lykke til [:D]
 
Hei Kate!
 
Tenkte jeg skulle fortelle deg  at også jeg har ett prøverørsbarn i vente..!!
For oss har det tatt veldig lang tid, mye venting og utellige tester. Pluss mye rot fra sykehusets side..! Hele 8 år har vi prøvd, og vert inne til vurdering, så etter nesten 5 år var vi i gang.
Men når vi først kom til gikk det fort, med nesespray, og sprøyter. Dette gikk helt flott, jeg merket ikke noen ting, foruten min lille sprøyteskrekk...![:'(] Fikk tatt ut hele 18 egg, var veldig dårlig etter uthentingen(men hadde gladelig gjort det igjen) 2 egg ble satt inn. Og jaggu satt det ene, og vi venter vår første gull, 22.august.
 
Ønsker dere masse lykke til og håper alt går bra for dere. Ta godt vare på hverandre i tiden som kommer, en spennende og fantastisk tid.[:)] 
 
hvordan dårlig var du etter egguthentingen da???? Fikk du vært på jobb osv? Synes egentlig alt har gått ganske raskt for oss, jeg var hos legen i januar, lapraskopi i mars og hadde første konsultasjon om prøverør denne uken. Ska begynne på nesespray i midten av juli. Så er veldig fornøyd sånn sett. Er litt nervøs for selve prosessen da...
 
 
 
 
Hei igjen!
 
Grunnen til at jeg ble dårlig etter uthentingen var nok at jeg ble overstimulert, gikk litt lengre på sprøytene enn først sagt.. Og så ble det tatt ut en del egg, så de mente det og litt spenning til det som skulle skje var nok noe av grunnen. Men det hele gikk igrunn greit. Jeg har ikke vært noe særlig på jobb siden denne tiden, har vært sykmeldt for det meste, fikk en blødning tidlig, og mistet da den ene.... at vi egentlig ventet tvillinger. Men er kjempe glad for tiden som jeg har fått for meg selv i tiden etter...
Lykke til videre!!!
 
Hei Kate - her kommer nok en historie om vellykket prøverørsbehandling.
Vi venter nå vårt lille mirakel i oktober og har bare positive erfaringer med både behandlingen og alt rundt.
 
Vi var hos legen vår i april i fjor hvorpå han sendte en forespørsel om utredning til sykehuset i Telemark. Der var det 20 ukers ventetid på konsultasjon - en evighet å vente for oss som var utålmodige. Men da vi endelig kom dit gikk det slag i slag. Blodprøver og UL av meg samt sædprøve fra mannen min viste at "feilen" mest sannsynlig lå hos ham, så vi ble tilbudt prøverørsbehandling. Legen sa hun kunne skrive ut resepter der og da. Dette var i oktober, og i begynnelsen av desember var jeg igang med nesespray. Selve hormonbehandlingen gikk greit - jeg hadde ingen merkbare bivirkninger. Uttaket av egg var ikke behagelig - den ene eggstokken lå litt kinkig til og det gjorde vondt - men vi fikk ut 17 fine egg.
Hadde noe ubehag etterpå - litt øm og sår i magen - og fortsatt litt oppblåst. Men  ikke noen voldsomme plager.
Og jammen meg satt ikke spirend er den skulle allerede på første forsøk!
 
Jeg vet ikke hva vi skulle gjort uten prøverør. Da hadde våre sjanser for å få et eget, biologisk, barn vært nesten lik null.
Det er fantastisk at det går ann og jeg føler meg priviligert og heldig.
Håper virkelig det går bra for dere.
 
Det er så godt å se at det er flere enn meg som er i denne situasjonen...og at det er solskinnshistorier her...
Jeg er henv til Porsgrunn....veldig spent....
Jeg håper jeg er i gang i november.....
 
Hei Kate!

Vil gjerne tipse om www.fub.no som er nettsiden til Foreningen for ufrivillig barnløse, hvis du ikke har hørt om den, På denne nettsiden er det også et forum der vi er mange i samme situasjon som deg og mange som kan gi gode råd og støtte på veien mot å nå målet: Å få barn! [:D]

Vil ønske deg lykke til og krysser det jeg kan for at alle prøvere en dag skal få ønsket om å bli foreldre oppfylt!
 
Back
Topp