Prøve å få barn til spesifikke måneder

LykkeHare

Blir kjent med forumet
Er det noen som har prøvd å få barn til spesifikke måneder? Skulle helst vært gravid nå, men ønsker helst ikke å ha termin om sommeren.

Jeg er ikke så veldig glad i å vise meg lettkledd så tanken på å amme på sommeren virker grusom. Ideelt sett ønsker jeg høst barn, sånn typ september/ oktober. Jeg er veldig glad i høst og da er det kaldere så det er lettere gjemme seg bak klær når man ammer (vil jeg tro?). Tenker også at sånn februar, mars, april er fine måneder fordi da er ikke det glovarmt ute når baby er liten.

Men igjen så er det vell bare 20% sjanse for at man blir gravid hver syklus elns? Så burde jeg da bare drite i om det blir sommer baby eller skal jeg nå i første omgang vente med å prøve til november/desember?

Har vell tankegangen nå at vi ikke kommer til å prøve før november/desember, men kommer til å fortsette uten prevensjon og skjer det før så får jeg heller begynne å finne ut måter å amme diskret haha

Det spørs veldig. Jeg ble gravid første gang på første forsøk, planlagt, fordi jeg jobbet på en skole og sommeren passet best mtp skoleåret. Trodde absolutt ikke det skulle gå så fort, jeg tenkte kanskje august, fordi er vel 25% første mnd, men 60% blir gravide ila 3 mnd ved regelmessig aksjelegging ca annenhver dag rundt eggløsning. Her gikk det fort, så ble juni-baby. Ble akkurat det samme nå, tenkte å prøve sånn halvveis, uten å ha kontroll på EL eller noe sånt, vi bare brukte ikke beskyttelse, og joda, ble full klaff på første forsøk igjen. Måtte liksom skje nå, ellers hadde det blitt å vente i et halvt år, fordi vi har lamming i april/mai, og så likte jeg ikke å ha en nyfødt på sommeren, så neste (utenom mars) mulighet var typ okt/nov. Vil heller ikke være høygravid på sommer.

Min venninne har 5 barn, alle har kommet på første forsøk, mens andre venninner bruker 2 år. Så det er utrolig individuelt. Men man vet aldri før man prøver!

Hvis du er ung, uten sykdommer samt optimal bmi så kan du jo bli gravid med en gang du prøver. Gjennomsnittet derimot for å få barn ligger vel på et halvt år med prøving først?

Hvis du er ung, uten sykdommer samt optimal bmi så kan du jo bli gravid med en gang du prøver. Gjennomsnittet derimot for å få barn ligger vel på et halvt år med prøving først?
Hehe, ingen optimal bmi her :facepalm: :dead: Dessverre! Blitt gravid allikevel. Så lenge man ikke har pcos tror jeg ikke vekt (med mindre man har bmi på 50) har så altfor mye å si

Hehe, ingen optimal bmi her :facepalm: :dead: Dessverre! Blitt gravid allikevel. Så lenge man ikke har pcos tror jeg ikke vekt (med mindre man har bmi på 50) har så altfor mye å si
Ja nei jeg vet ikke. Gikk ned i vekt før jeg begynte å prøve så har ikke noe personlig erfaring der. Tror det har mest med om man spiser mat som kan skape betennelse i kroppen og skape hormon ubalanse.

Har prøvd å time det med ulik grad av suksess her. Prøvde å få barn i juli med førstemann. Ble gravid på første forsøk, men endte i SA. Ble gravid rett etter det og førstemann ble født i august, så det var jeg godt fornøyd med.
Nå med andremann ønsket jeg barn i mai/juni. Ble raskt gravid med termin 1.juni (helt perfekt), men mistet dessverre i MA. Så var syklusen på bærtur etter medisinsk abort og det tok 6 mnd før jeg ble gravid igjen. Den endte også i SA. Ble gravid igjen rett etter det og har nå termin i januar, så det ble skivebom på nr 2 :oops:

Jeg var ung, frisk og slank i 2015-2016, brukte likevel 1,5 år. (Med frisk partner, og ingenting galt med noen av oss under senere undersøkelser), så det er jo ingen garanti uansett.

Men man KAN jo bli gravid med en gang. Og man KAN også være av den som må prøve et par år. Man vet ikke før man prøver. Jeg tenker man kan begynne prøve på de månedene man ønsker *først*, også får man kanskje vurdere om man skal drite litt mer i det etterhvert. Bare slutte på hormonprevensjon og heller bruke kondom/hoppe av i svingen e.l. de første mnd, alt etter hvor "krise" det er om det blir "feil måned". :p

Forøvrig; om amming er eneste problemet med sommeren..
Tenke på at man har renselse i gjerne 3-8 uker, og ikke kan bade akkurat da. De første ukene med ny baby, så prøver man bli kjent med egen kropp og baby på nytt, og det er slett ikke sikkert du orker dra så mye ut den første måneden uansett.

Og altså..man kan bruke tynne sjal for å være diskret.
Men altså. Babyen gjemmer gjerne mesteparten av puppen uansett, og etter å ha vært gjennom en fødsel, så er det ikke sikkert du tenker det samme om diskret amming som før.. :)

Har forsøkt, men feila :smiley-ashamed004 hilsen hun som har termin i desember :laughing002

Desemberbarn var ikke veldig ønskelig, mest fordi jeg synes det er blodig urettferdig at barn født sent på året blir i samme bås som dem født tidlig på året mtp skolestart osv. Men barneønsket ble såpass desperat etter noen prøveperioder uten resultat, at når det kom til stykket så kom mulig terminmåned langt bak i rekka:whacky011

Jeg er gravid med nr.3 og vi har siktet oss inn på de første månedene av året siden skole og barnehagesystem i mine øyne ikke tar nok hensyn til at det kan være stor forskjell på et barn født tidlig og sent på året. Samt min samboers erfaring som gutt født sent på året.
Med nr.1 og 2 så ble jeg gravid med en gang, de er født i januar og april. Nr. 3 ligger an til å komme i starten av mars neste år og denne gangen tok det lenger tid å bli gravid. Vi har brukt 1 år på 5 PPer fordi vi har hoppet over endel måneder.
Hadde jeg ikke blitt lett gravid med nr.1 og 2 så hadde vi helt sikkert bare prøvd til det gikk, men siden jeg var heldig og ble lett gravid så tok vi hensyn til det.

Jeg fikk førstemann med tanken «det går sikker ikke på første forsøk», og dere kan jo gjette hva som skjedde. Hadde termin 1. januar, ble født i begynnelsen av desember, men han var heldigvis stor og fin. Barnehagen hadde vi flaks med, de hadde ledige plasser, så vi betalte fra september og tok rolig tilvenning i to mnd. Yngste brukte vi et halvt år på, og hun kom i oktober. Når det gjelder selve permisjonstiden synes jeg det var slitsomt med en på 6mnd i hetebølge. Da var det lettere med yngste som kunne «leke» litt mer.

Nå prøver vi å få før sommeren 2026. Jeg har ikke lyst å føde i sommerferien, men vi er avhengige av at permisjonen og barnehagestart ikke er så langt ifra hverandre pga mannen har start-up bedrift og jeg ønsker ikke ulønnet perm. Så april-mai og september-november er innafor for min del.

Jeg ønsket barn mellom mai-aug i år, og begynte prøvingen deretter. Ble gravid med termin i januar, endte i MA og prøver nå å bli gravid igjen. Lov å håpe på mai-aug barn neste år nå :smiley-ashamed004 Håper du er heldigere og får ønskene dine:cat:

Puppen må jo frem uansett hvor tykke klær man har på ;) Tror virkelig ikke det er noe stor forskjell på akkurat det.

Men jeg prøvde på sommer/høstbarn sist, og fikk februarbarn :p Og det var deilig å slippe å tenke på overoppheting osv. Så vinterbarn kan trygt anbefales altså (om man har råd/er forberedt på evt ulønna perm pga sein barnehagestart) :Heartred

Men ikke la amminga holde deg tilbake, for det utgjør nok ingen forskjell. Man kan amme diskré om man vil, på sommer eller vinter. Virkelig ikke en big deal.:)

Er det noen som har prøvd å få barn til spesifikke måneder? Skulle helst vært gravid nå, men ønsker helst ikke å ha termin om sommeren.

Jeg er ikke så veldig glad i å vise meg lettkledd så tanken på å amme på sommeren virker grusom. Ideelt sett ønsker jeg høst barn, sånn typ september/ oktober. Jeg er veldig glad i høst og da er det kaldere så det er lettere gjemme seg bak klær når man ammer (vil jeg tro?). Tenker også at sånn februar, mars, april er fine måneder fordi da er ikke det glovarmt ute når baby er liten.

Men igjen så er det vell bare 20% sjanse for at man blir gravid hver syklus elns? Så burde jeg da bare drite i om det blir sommer baby eller skal jeg nå i første omgang vente med å prøve til november/desember?

Har vell tankegangen nå at vi ikke kommer til å prøve før november/desember, men kommer til å fortsette uten prevensjon og skjer det før så får jeg heller begynne å finne ut måter å amme diskret haha
Det kommer så an på person til person om det er mulig å få det til å klaffe.

Vi har dog lagd alle våre barn planlagt ut fra når vi ønsket termin. Jeg skulle gjerne hatt januar-babyer, men pga. «risikoen» om at et litt for tidlig født barn kommer i desember har vi lagt oss inn på februar.

Første kom i slutten av februar. Sluttet på p-piller i januar. Spiste bare sunn mat, kuttet alkohol og sjokolade og den slags. Brukte kondom ved sex frem til mai/juni tror jeg det var. Rakk å få én menstrasjon etter jeg sluttet på p-pillen. Dette var også essensielt, fordi jeg ville delta i forskning som krevde å følge syklusen, og dermed måtte vite når siste mens startet. Ble gravid på første mnd vi prøvde. Termin ble i slutten av februar, og babyen ble født en uke før termin i februar.

Nr. to ville vi prøve på så snart det var mulig, men ikke etter den tid på året som ville gi termin i oktober til desember/januar. Fikk mensen da første var fire mnd, og ble gravid i påfølgende syklus da vi prøvde på dette. Termin i midten av april. Født en uke over i slutten av april.

Tredje ble planlagt til februar. Stoppet på p-pillen i januar. Ble gravid på første forsøk i starten av juni. Termin mot slutten av februar. Født i slutten av februar.

Så det er mulig, men det er veldig individuelt. Vi har vært heldige. Når vi har kunnet planlegge, så har vi gjort det. Også har det klaffet.

Statistisk sett går det pittelitt til veldig mye dårligere med noen flere barn født på slutten av året. Neppe fordi det er noe galt med barnet, men heller måten samfunnet tar det barnet imot. Og det er vanskelig for foreldre å motvirke. Selv om risikoen ikke er høy, ville vi heller ha barn født tidlig på året.

Vi har varmepumpe med air con, så hadde vi vært hjemme hele sommeren eller hos svigers ville ikke temperatur ute betydd noe for babyen. Lettere å amme på våren og sommeren syns jeg. Mindre store gensere. Men en topp og en cardigan funker fint når det er kaldt også. Jeg har ammet mine til de var 2,5-3 år, så har ammet i alle sesonger.

Første fikk plass i bhg fra januar og startet i februar. Andre fikk plass fra april og startet i mai. (Tilvenning mnd før på begge). Ca. ett år gamle. Tredjemann skal etter planen starte i august når han er halvannet år.

Det å ikke ønske seg barn på sommeren på grunn av ammingen skjønner jeg ikke, altså skal man amme så må man gjøre det på sommeren også uansett hvilket mnd den er født i
Ikke tenker jeg det er lurt å gjøre det heller for da er det stor sjanse for å ikke få det til i det hele tatt

Da vi startet prøvingen var vi begge unge og friske, og det var ikke noe galt med noen av oss. Derfor tenkte vi som dere at vi ville optimalisere prøvetiden for å få termin på «riktig» tid. Etter et års mislykket prøving, angret jeg bittert på at jeg hadde kastet bort flere mulige prøvemåneder (og egg!) på venting av en grunn som egentlig betyr så lite. Nå er jeg endelig gravid etter nesten to års prøving og IVF, med termin i desember. Kunne ikke brydd meg mindre om at det ikke er den perfekte måneden. Det er selvsagt individuelt og sannsynligvis går det raskere for dere. Men mitt råd hadde vært å ikke vente hvis du føler at barneønske er der og du vil være gravid.

Vi ønsket oss egentlig vår-barn slik at formen fikk kommet seg greit etter fødsel før sommeren startet :D Men vi har tidligere vært uheldig med ufrivillig barnløshet i over 3 år før vi endelig ble gravid med første barnet med termin i august. Siden det dro ut i flere år, så kunne vi ikke brydd oss om hvilken måned det ble termin. Det klaffet til slutt i PP 37, rett før vi skulle starte prosessen mot IVF.

Prøvetiden til andre og tredje barn var heldigvis litt kortere, og jeg ble gravid i henholdsvis PP8 og PP5. Vi har med andre ord ikke kunnet planlegge når vi skulle ha termin, men av en eller annen grunn har det altså klaffet slik at alle tre barna har bursdag omtrent samtidig :shy:

I forhold til hvordan vi opplevd prøvingen mot første barn ønsket vi ikke å vente lenge før vi startet å prøve på andre og tredje. Men det er nok mer sjeldent at det tar såpass lang tid, og det er jo mange som kan planlegge litt når de vil ha barn :D

Når det gjelder amming så syntes jeg det var rart å amme offentlig i starten, men nå er det mest naturlige i verden. Og det er mye enklere å amme med mindre klær på, enn når man har mye klær som må av eller brettes opp/ned før amming.

Lykke til med valget! Jeg ville ikke ventet personlig hvis barneønsket er sterkt, det må man føle litt på selv hva som er mest riktig :D

Back
Topp