Ja: Trappe ned ila en uke, mulig to; spesielt hvis man merker veldig høy effekt av vitex, kan være greit. Det er ingen studier som tilsier at det skal være fosterskadelig, men man sier jo "ikke anbefalt" til all helsekost i svangerskapet som ikke er gått gjennom spesifikke tester, så...
Tipper dog at hvis progesteron normalt er bra... Jeg mener, da jeg gikk på progesteronstøtte, så skulle jeg stoppe cold turkey 4+2.

Men selv om man ikke anbefales å gå på det *i svangerskapet*, så er jo nedtrapping greit..!!
Men, leser litt studier at effekten er dokumentert; men ene studien f.eks gikk infertile på dem i 5 måneder i strekk, da. (Den spesifikke studien hadde parene prøvd mellom 6mnd-3 år. 1/3 av dem ble gravide innen 6 mnd.. men feilkilde; 6 mnd er jo normalt, så om denne "1/3" var av de samme som bare hadde prøvd i 6 mnd...) Men, annen studie som var litt bedre, viste forbedringer i hormoner, sammenlignet med placebo; flere av disse gjaldt pasienter med amenore eller lutealfasedefekt, og en god del ble også gravide. Disse brukte dog "Mastodynon". Det inneholder litt mer enn bare vitex.
Men studiene jeg fant, gjaldt mest kontinuerlig bruk, da.
(Skulle ønske jeg fant hele studiene, hadde vært interessant! Men fant bare et kapittel eller noe som skrev OM de ulike studiene).