PPT

Happygirl84

Forumet er livet
VIP
På avd til barnet mitt er det 20 barn.. 4 av dem er henvist til PPT..

Er det "normalt"? Tenker litt om det kanskje ikke nødvendigvis kun er barna som har "problemer", men at det kan ligge noe mer bak i forhold til hele avdelingen?

Det trenger ikke være unormalt det nei. Tror ikke det har såmye med avd ågjøre.

Kan være mange ulike grunner til at barn henvises til PPT også... Bl.a. utfordringer i forhold til læring pga. ulike problemer med syn eller hørsel. :-)
Alt trenger ikke ha med "atferdsproblemer" å gjøre... (Som jeg helt uten videre regnet med at du kanskje siktet til.... :-P)

Kan være mange ulike grunner til at barn henvises til PPT også... Bl.a. utfordringer i forhold til læring pga. ulike problemer med syn eller hørsel. :)
Alt trenger ikke ha med "atferdsproblemer" å gjøre... (Som jeg helt uten videre regnet med at du kanskje siktet til.... :p)

Ja, du sier noe der.. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på :)

Kan være mange ulike grunner til at barn henvises til PPT også... Bl.a. utfordringer i forhold til læring pga. ulike problemer med syn eller hørsel. :-)
Alt trenger ikke ha med "atferdsproblemer" å gjøre... (Som jeg helt uten videre regnet med at du kanskje siktet til.... :-P)

Signerer denne. :)

På avdelingen til vesla er det 28 barn og der er ihvertfall 6 barn som jeg som mamma vet om som er går til PPT av ulike grunner, deriblant mitt barn :) Godt mulig det er flere barn :)

Det syns jeg ikke var så mange egentlig, da det er så mange ulike grunner til at man henviser til ppt. Det være seg konsentrasjonsvansker, lærevansker,asberger og autisme,språkvansker, atferdsvansker,sosialevansker osv osv.

Jeg fikk mulighet til å søke om støtte til data osv da jeg gikk på ungdomsskolen, dette fordi min mor hadde dårlig økonomi. Jeg tok ikke muligheten, da min far har god økonomi og vi ikke ville utnytte systemet når jeg allerede hadde både skole pc og MacBook til privatbruk. Så som jeg har forstått kan det være pga situasjonen hjemme også at man blir koblet opp med pp-tjenesten.

Nei det er ikke unormalt.

Dersom du synes det er noe feil med avdelingen så si i fra. Selv om det viser seg at disse barna bør henvises til ppt, så bør du si i fra dersom det er ting du mener ikke er bra nok.

Ppt observerer barnet i bhg etter en henvisning og kan komme til konklusjon at det ikke er barnet det er noe "galt" med. Dersom ppt kommer inn i bhg vil personalet på avdelingen bli veileder i å legge til rette også. Altså organisering av hele avdelingen.

Vær glad for at personalet på avdelingen tar tak og ser og hjelper barna som trenger det, gjerne ved tilmelding til PPT. :-) Dersom det er "noe mer bak i forhold til hele avdelingen" vil PPT også kunne observere dette og veilede bhg i håndtering av ulike situasjoner. Ellers vil også jeg påpeke at barn blir henvist PPT av mange andre årsaker enn adferdsvansker som andre var inne på her.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tenker så bra de bruker ppt. Er alt for mange bhg som bare lar ting ligge

Ja, er enig i det! Bedre at det heller er normalt enn at det ikke har blitt tatt tak i dersom det skulle være noe..

Bare prøver å tenke ut grunner til hvorfor barnet mitt er som det er, og tenker derfor alle mulige tanker :)

Syns det er helt fantastisk at de melder opp og tar tak!!
Mye har skjedd de siste årene og nå får de som trenger det den hjelper de trenger for å ha mulighet til å utvikle seg så godt som mulig!
Ikke såå mange år siden jeg jobbet i barnehage og den innstillingen om at 'de tar det når ongen begynner på skolen' er helt latterlig :( har selv vært ett barn som trengte mer veiledning og tilrettelagt hjelp men det fikk jeg aldri fordi barnehage og skole ikke orket!

Sønnen min er meldt opp Pga hørsel nå, og det er så deilig at han har mulighet til å få den hjelpen som er nødvendig for å utvikle seg som best han kan <3

Syns det er helt fantastisk at de melder opp og tar tak!!
Mye har skjedd de siste årene og nå får de som trenger det den hjelper de trenger for å ha mulighet til å utvikle seg så godt som mulig!
Ikke såå mange år siden jeg jobbet i barnehage og den innstillingen om at 'de tar det når ongen begynner på skolen' er helt latterlig :( har selv vært ett barn som trengte mer veiledning og tilrettelagt hjelp men det fikk jeg aldri fordi barnehage og skole ikke orket!

Sønnen min er meldt opp Pga hørsel nå, og det er så deilig at han har mulighet til å få den hjelpen som er nødvendig for å utvikle seg som best han kan <3

Med mitt innlegg så mente jeg heller ikke at det er negativt at de melder til PPT altså, så det er sagt :)

Som jeg skrev litt lenger ned, så prøver jeg bare finne grunner til oppførselen til mitt barn og tenker derfor på alt :)

Ja, er enig i det! Bedre at det heller er normalt enn at det ikke har blitt tatt tak i dersom det skulle være noe..

Bare prøver å tenke ut grunner til hvorfor barnet mitt er som det er, og tenker derfor alle mulige tanker :)
Hva er det du tenker ikke er bra nok på avdelingen som kan påvirke barnet ditt?
Der jeg jobber har det vært masse fokus på hvordan organiseringen skal legge til rette for at barna. Det nytter ikke å klage på at barn har dårlig konsentrasjon, ikke sitter stille, er i konflikter, er høylytte osv hvis det ikke er lagt godt nok til rette for rolige aktiviteter, mindre barnegrupper, faste rutiner osv...

De har en dag i uka mindre grupper og da fungerer barnet mitt fint.. I større grupper kan det bli knuffing, ødelegging av andres lek, ikke klare å være i god lek over tid, ikke rydde etter seg, høylytt.. På en annen side kan h*n sitte med de vanskeligste puslespillene over lang tid (er 4.5 år)..
Ok.
Ppt vil ta en samtale med dere foreldre også. Da ville jeg nevnt for de at du stiller deg undrende til forskjellen mellom liten og stor barnegruppe og be de se på organiseringen av bhghverdagen. Det kan jo selvfølgelig være at barnet ditt har noen vansker, som kun kommer til syne i enkelte situasjoner. Men greit å sjekke miljøpåvirkningen.

Dette her er veldig vanlig akkurat dette. Og en utfordring mtp ar barnegrupper blir større og større i både bhg og skole. Uansett hva som er årsak til problemet er det alltid flott for barnet å få litt ekstra :)

Back
Topp