PPT ?

• Trådstarter Trådstarter Turid-Laila
  • Opprettet Opprettet
T

Turid-Laila

Guest
PPT?

Hvordan fungerer det egentlig? Har ikke så mye erfaring akkurat med de, men bhg snakka litt om det i dag.

Og er det en gratis tjeneste?

Vet jo sånn smålig hva det går i da.

Det er en gratis kommunal tjeneste. Barnehagen sin PPT-kontakt sitter som oftest på fagsenteret. PPT står for Pedagogisk psykologisk tjeneste. De kan bidra med veiledning til foreldre og skole/barnehage når man selv føler man ikke strekker til og klarer å gi barnets beste fordi barnet ikke følger den såkalte normalutviklingen. Det er PPT som gir sakkyndige rapporter slik at barn får rett til spesialundervisning.

Vi har god erfaring med PPT.. Det var ped.leder som kontaktet dem etter initiativ fra meg. Det ble først innkalt til et møte der vi la fram problemene, så observerte hun T noen ganger i bhg, før vi hadde et nytt møte.
Så ville hun ta en test, der jeg og ped.leder svarte på de samme spørsmålene. Ca 150 spm.
(hva som skjer er jo individuelt for hvert barn...)
Hun kalkulerte seg fram til et resultat, nå driver hun å skriver en sakkyndig rapport, og så skal han få ekstra oppfølging i bhg, samt at fastlegen skal henvise oss til barne- og ungdomspsykiatri.

Her har det iallefall bare vært positivt.. :) De er der for å hjelpe barna og foreldrene, og er dyktige på det de driver med.

Det er en gratisk tjeneste som hjelper til med barn elelr ungdom som har forskjellige behov

vi har bare positiv erfaring med PPT her gutten har vært under PPT fra hanv ar rundt 1.5år.de hjapl oss også slik at jenta her kunne følge 07 kulle siden ho er prematur

Tusen takk for gode svar :)

Var bare litt nysgjerrig på hva de egentlig gjorde.

Har ei jente på 5,5 år som er en veeeeel smule hyper av seg. Hu sliter en god del med å gjøre det hu skal, hu mister veldig raskt konsentrasjonen når hu holder på. Så verken vi eller bhg vet helt vår arme råd. Og nå er hu starta på førskole gruppa i bhg. Så de er ikke så mange barn og da tok hu ene det opp i dag.

Så jeg og mannen har snakka en del om det da :) Og ble begge enige om vi tar alle råd og tips vi kan få :) Vi har vært litt bekymra selv for når hu starter på skolen og har ikke ro i ræva nok til å sitte der og det var det hu i bhg også var litt redd for.

Vi vil gjerne at hu også får det beste startpunkt :) Så da håper jeg PPT hjelper oss og har noen gode råd og tips til oss hvertfall :)

Igjen. Tusen takk for svar :)

Back
Topp