pottetrening

Dagmar1

Første møte med forumet
Hei!!
Har ikke vært her så mye før, men leste nettopp artikkelel om pottetrening og at en ikke skulle begynne før 2 års alderen fordi det vel bare blir katastrofe før.
Jeg har en jente på 16 nmd og vi begynte da hun var ca. 7 nmd, eller bedre sagt da hun klarte å sitte ordentlig selv. I den første tiden skjedde selvfølgelig sjelden noe, men hvis så fikk hun maaaaasse ros og kos. Etter noen uker skjønte hun hva hun skulle gjøre og idag har vi veldig ofte tørr bleie også om morgen, ingen bæsjebleier, det gjør hun bare på potte og til helgen trenger vi en, to bleier om dagen. Hun har begynt å si ifra, selvom det ofte er når "ting" allerede er på vei, men likevel.
Dessverre fikk jeg beskjed fra barnehagen at det ikke er lov med potte der grunnet hygiene, selvom hver barn har sin egen potte. Der begynnes først med trening når de små klarer å sitte på doen, altså vel ikke før de er tre år gammel...er det mer hygienisk når flere barn bruker samme do???? Derfor har vi fortsatt ikke klart å få ordentlig trening siden hun må tisse i buksen / bleien i barnehagen.
Men det jeg vil si er at barna under ett, to år ikke er for små eller umoden for pottetrening, det trenges bare en god del tålmodighet og vilje å klare det fra mammaen/pappaen...

Hilsen Dagmar

jeg begynte med mi da hun var 4mnd:) holdt henne til hun kunne sitte selv. det er kosestunden vår om morgenen, hun har en egen leke som hun får når hun sitter på potta, og den er sååå stas. hun er i pippialderen(høyt og lavt) men når hun kommer på potta, sitter hun så fredelig. tisser så å si ALLTID når vi setter henne der, og om morgenen kommer det ofta bæsj med en gang hun blir satt på (uavhengig av hvor lenge hun har vært våken) de i barnehagen er kjempepositive. folk har forskjellig mening om pottetrening, men min mening er at det er altfor mange late/for travle folk. det er en grunn til at ungene ble bleietørre når de var 2år, for 30 år siden. nå er gjennomsnittet 3år. trist.....

Vi begynte også å sette lillegutt på potta da han var 6 mnd - han begynte å tisse og bæsje der så og si med en gang.

Pottetrening når de er så små arter seg litt annerledes enn når de er eldre, siden målet ikke er at de skal bli tørre, men litt midre bleiskift, og barn som koser seg på potta[:)]

Lillegutt har også en leke ved potta. Bæsjebleie har vi så og si ikke byttet på et halvt år, nå blir det litt igjen - men det virker som det er fordi det har begynt å komme så fort. Men vi stresser ikke noe med det.

Dumt med barnehagen da - her kan de begynne når foreldrene ønsker. Men lillegutt liker foreløpig potta hjemme best, og bæsjer gjerne når han kommer hjem.
Jeg tror det er mindre stress for ungene å bli vant til potta tidligere. Tenker vi venter med tørrtrening til sommeren, da er han godt over 1,5 år[:)] 

Jeg angrer paa at jeg ikke startet tidligere med snuppa. Da hun var 2 var det for sent. Da var hun redd baesjen og ville ikke se den og syntes den var eklere i doen enn i bleia fordi hun kunne ligge med oeyene igjen mens jeg skiftet paa henne. Det var ikke foer hun var 4 at jeg fikk henne helt pottetrent og det fordi jeg tvang henne til aa skifte paa seg selv og da innsaa hun at det ikke var saa ekkelt aa baesje paa do.
Med nestemann skal jeg begynne mye mye tidligere. Her er en webside med informasjon som er veldig populaer med nymoderne moedre her i USA. Mange av mine venner gjorde dette med sine barn og hadde mindre problemer med pottetreningen enn hva jeg hadde.
http://www.timl.com/ipt/
Syns det er interssant og vurderer aa se litt mer paa dette om vel ett aar naar mini er klar for dette.

Lillemor har sittet på do, på sånn do-ring fra hun var ca 10 mnd. Dette fordi ei veninne fortalte at hennes tre år gamle sønn var livredd do og da tenkte vi at da skulle vi venne henne tidlig! Så hun satt der da fra 10 mnd alder, og leste bøker og kosa seg....så her i huset er do-gåing en kosestund, og nå tisser og bæsjer hun på do flere ganger om dagen!![:)]

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: CogJ

4 mnd????

jeg er sjokkert...

ehhh... tar de skade av det eller?

hehe tydeligvis, siden hu ble sjokka[:D][:D][:D][:D]
men her sto jenta mi opp kl 6 i dag, og roet seg ikke før hun ble satt på potta og bæsjet en SERIØS haug(ups too much details kanskje:P) poenget er vel at om de ikke har full kontroll på lukkemuskelen, så får hun iallefall myyye mer roen ti å bæsje når hun blir satt på potta:) ser at hun slapper av med en gang, sitter å leker litt, å så setter hun i gang å presse.. kan ikke være tilfeldig når hun har gjort det i sååå mange mnd:)

begynte vi med potte når han var 6 mnd men bare sånn for vanens skyld innimellom. da han var 8mnd og krabbet rundt begynte jeg aktivt å sette han på potte når han begynte å "trykke" og også som vane når jeg kledde av og på for kvelden/om morgenen. siden han var 1 år har jeg nesten

ORIGINAL: Tøsa

4 mnd????

jeg er sjokkert...

ehhh... tar de skade av det eller?

hehe, nei det vet jeg ikke.. 4 mnd.. de er jo så liten[8|] var ikke sånn sint sjokkert.. første gang jeg har hørt det.. kommer ann på hvilke tonefall det leses i[;)]

Det sies at det ikke er bra for barnets selvfølelse når de ikke klarer å innfri foreldrenes forventninger. Som her, hvor barnet ikke har noen mulighet til å klare det, fordi det ikke har kontroll på lukkemuskelen.

Hvis foreldrene roser uansett, så får vel ikke barnet dårlig selvfølelse kanskje? Jeg vet ikke så mye om dette, egentlig.

Sånn forøvrig har vi begynt litt med pottetrening nå. Bendik har ikke gjort noe på potta enda, men han syns det er veldig moro å sitte på den, eller stå over og late som han tisser.[8D]
I går kveld gikk han uten bleie, og da sa han faktisk i fra at han skulle tisse. Vi rakk ikke potta da, men det er jo fremgang.

Jeg bare må komme med en kommentar[8D]
Jeg jobber i  barnehage, per i dag har vi 30 unger med bleie, de er 10 ansatte som skal følge opp totalt 47 unger. (ny bhg, og de som søker har fått plass, vi har ikke stillt krav til alder for å  jevne ut gruppa, men gitt brukerne det de ønsker når de ønsker)

Når foreldre forventer at de skal settes på potte en time etter frokost, og etter frukt samt gjerne en tur ved lunsj tider, de fleste bleie ungene skal sove, de skal male, de skal ut å leke, de skal kles på og kles av, ja da fungerer det ikke med å se på barnet og finne ut når det faktisk skal på do, og rekke å sette det på doen.

Hvis i tilegg alle 30 skal ha egen potte som skal vaskes og steriliseres for hvert besøk, ja da kan man glemme alle ungene over tre år, pedagogisk tilrettelegging og aktiviteter.

Når barn ikke har språk, komemr i  ny setting, ja da klarer ikke alle å si hei jeg må tisse/ bæsje nå kan du hjelpe meg?

I tilegg er utrolig mye klær til unger laget slik at de ikke får det av seg selv, og de er da totalt avhengig av voksen hjelp.

Kjempe flott med tidlig renslige unger, men det fungerer i kke i en barneahge hverdag. Regjerningen presser på mht økonomi, barnehagene skal ha færrest mulig ansatte for å overleve, og foresatte krever mer og mer av de som jobber der. Da klarer vi ikke innfri forventningene til slike aktiviteter som do og potte trening, foreldre blir frustrert, kommer med tilbakemld over hodet på barnet og barnet er den som føler de ikke tilfredsstiller mamma og pappas ønsker og behov.

(sorry...måtte bare...)

Hei igjen!!!

Ja, det var jo koselig å lese at flere også begynte tidlig. Jeg har verken presset henne på potte eller blir sur når hun gjør ting i bleier, men blir kjempeglad når det skjer på potte. I tillegg tømmer vi potten sammen i do og så pleier hun, særlig i begynnelse, å kikke veldig interessert etter tiss / bæsjen og vinket hadet når jeg skyllet det ned...
At det er mye å gjøre i barnehagen forstår jeg også, forventet meg heller ikke at de bruker mine rutiner. Der hvor min lille går er det 3 voksne på 9 unger til 2 år. De hadde egne pottetider og det er helt greit for meg. (Ungene må lære at ting går forskjellig hjemme og andre steder.) Der var de veldig positive innstillt til pottetrening til de fikk sagt at det ikke er lov pga hygienen. Til det satt de ungene som hadde begynt med det samtidig på potte og og så leste de en historie eller sånn. Flere barn som ikke brukte potte blir nysgjerig og begynte også med det.
Prøvdte å sette henne på do, også med ring, men da blir hun veldig rett og helt stiv, klamrer seg fast hos meg og vil bare ned...tror da mangler gulvet under føttene...

Takk for nettsiden, veldig informativ....

Ha en fortsatt fint dag alle sammen!!!

Med størstjenta mi begynte vi å leke på potta når hun var 7 mnd! Hun fikk dorullen og hadde det sååå koselig!!!! Hun var helt tørr, både på natt og dag da hun var 1 år og 10 mnd!!! Men vi jobba masse for å få henne tidlig tørr!

Minstjenta mi er nå 6 mnd, skal finne fram potta nå, og begynne samme leken med henne!

Hvis foreldrene lager pottetreningen til lek og moro, med masse ros og kos, tror jeg ikke at barna tar skade av det!

Back
Topp