Potte

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
Hei

Har ei jente på 1 år, og vi tenker å starte litt med potte nå. Hun har slitt litt med å bæsje enkelte ganger og har lest litt tips at potte kan være lettere for henne enn bleie.

Noen som har tips til hvordan vi går frem?

Og hvilken potte burde vi velge?

Har det noe for seg at den spiller musikk, har avtagbar del for å tømme eller er det like greit å velge en enkel variant i en hel del.?
 
Vi har en potte formet som en mini do. Har brukt denne siden hun var 11 mnd og hun gjør alt. Og bæsjer faktisk mer i mengde der enn i bleia. Jeg begynte bare å sette henne på.
 
Vi har sakte oppstart med jenta vår.
Hun blir jeg inn på do, når jeg går på do, også spør jeg om hun vil sitte på potta.
Noen ganger setter hun seg med klær på, noen ganger vil hun prøve ordentlig.
Hun har prompet der et par ganger, og en gang tisset hun.
Det går veldig sakte fremover. Men vi må ta det i hennes tempo tenker jeg.
Lykke til
 
Vi begynte å sette han på potte når han var 9/10mnd og gjorde lite annet enn å sette han der egentlig :p gjorde det morgen og kveld ved bleieskift og innen han var 2 år var han bleiefri på dagen. Brukte litt i Bhg og om natta og var helt bleiefri når han var 2,5 år.

Vi hadde bare en helt enkel vanlig kjøpt på obs for en hundrelapp. Gjorde nytta den.
 
Hei

Har ei jente på 1 år, og vi tenker å starte litt med potte nå. Hun har slitt litt med å bæsje enkelte ganger og har lest litt tips at potte kan være lettere for henne enn bleie.

Noen som har tips til hvordan vi går frem?

Og hvilken potte burde vi velge?

Har det noe for seg at den spiller musikk, har avtagbar del for å tømme eller er det like greit å velge en enkel variant i en hel del.?

Når hun er så stor som nå ville jeg også vurdert familiedosete også. Clas ohlson har et kjempefint, hvor innerringen bare dyttes ned. Men, noen kan synes det er litt skummelt når beina dingler i lufta og det ikke er noe under rompa heller :p
Man kan fint få bruk for både potte og doring, for iblant er det etter bleieslutt greit å ha ei potte i stua for raske doturer.

Når det er sagt trenger potta etter min mening ikke noe mer enn uttagbar innerdel, ellers blir den veldig mye mer kronglete å skylle og vaske.
IKEA har en fin potte, grønn og hvit, med høy rygg hvor barnet sitter godt. Min bruker den fortsatt og har brukt den siden han var 6 mnd.
Men når hun sliter med å bæsje hadde den egentlig vært ideelt med en lav potte så hun fikk knærne litt opp. Samtidig, du kan løfte knærne henne slitt akkurat når hun jobber med å bæsje, også har hun plutselig riktig vinkel på bekkenet.

Hvis min er hard i magen, sitter jeg på huk foran do og holder han mens han sitter på voksenringen. Da kommer rompa ordentlig nedi do og bæsjen sklir rett ut. Men vi har måttet øve mye for at han skulle synes dette er greit, da det er litt skumlere å sitte på stor ring. Bruker oftest familiedoseteringen eller potta.

Det er mange som kan slite med å være tålmodige nok på potta, særlig i tiden før og etter de lærer å gå, så d har vi periodevis hatt potta oppå dolokket mens vi sitter foran på en høy krakk og støtter/passer på at han ikke ramler ned. Da har han beina på dolokket men kan likevel ikke sprette opp like raskt.

I en kurv ved siden av do har vi forskjellige blader og bøker som han ser i dersom det er behov for underholdning :)
Ekstra spennende bøker med lyd og musikk som bare er tilgjengelig mens man sitter på potta er fint i begynnelsen.

Hvordan man kan gå frem, er rett og slett å bare sette barnet på potta. Kanskje hun må prøve med klær. Det aller mest effektfulle dersom hun er litt engstelig, er å få besøk av et annet barn som hun kan få se at bruker potte/do.

Og ellers starte med fast tider hvor dere går på do, og alltid skryt for å sitte på potte/do uansett om det kommer noe eller ei. Doturer skal være noe positivt uansett hva som skjer :)
Jeg er ikke fan av bruk av ipad eller telefon på do da det fort kan bli en uvane det ikke er let tå bli kvitt, men underholdende bøker tenker jeg som sagt at er fint. Eventuelt noe annet som er interessant å fikle med.

Her startet vi med å tilby potte ved hvert bleieskift, og etterhvert vil det nok komme noe. Ellers er om morgenen, før soving, etter soving, etter mat, når man kommer inn fra tur osv. Fine tidspunkter for rutinepotting.

Vi har brukt et tegn til tale-tegn for "do" som vi sier samtidig med at vi sier nå skal vi på do, også viser vi det mens barnet er på do og vi sier "nå er du på do". På den måten kan de etterhvert signalisere at de vil på doen selv om språket ikke er på plass :)

Legger inn linker til potteutstyret vårt og dotegnet så kan du se hva som blir aktuelt for dere. :)

https://www.ikea.com/no/no/p/lockig-potte-hvit-gronn-gronn-60193128/

https://www.ikea.com/no/no/p/maesterby-trappestige-beige-40332074/
(krakken fungerer også fint når små skal vaske hendene)

https://www.babysignlanguage.com/dictionary/p/potty/?v=c2f3f489a005

https://www.clasohlson.com/no/Toale...V68OVgIVVr8tirCIRaso-ekb7ZGrhS-hoCZ_EQAvD_BwE
 
Her har potte vært veldig upopulært. Doring vært mer populært
 
Vi begynte med å sette hun på potte før hun var 1 år. Hun satt i starten me kle på, da hun ikke likte å sitte uten. Etter hvert ville hun også sitte uten. Vi har lest bøker og sunget for å gjøre det til en hyggelig stund.

Vi har en helt vanlig potte, etter hvert fikk vi også doring. Nå foretrekker hun å sitte på toalettet uten ring (2,5år) :)
 
Hei alle, takk for masse gode svar, tips og råd:)

Tror nok vi går for potte i første omgang, har periodevis siden hun var bare noen få mnd gammel måtte holde henne i huk over toalettet for å få ut avføring (når hard mage) har forsøkt flere ganger å sette henne på no å hjelpe å støtte henne, men da klikker hun vinkel, og hun tillater ikke helt å bli «hjulpet» å bli holdt over doen lenger. Så tenker vi nok avventer med å prøve noe mer på det å heller prøver å gjøre potte til en kjekk og koslig ting:)

Oppløftende og motiverende å høre positive historier om dette, da er det vell bare å få kjøpt den potta da;-)
 
Nei, det er ingen vits i å bruke potte, det er bare en omvei på vei til doen. Kan de sitte på potte, kan de sitte på do. :)

Helt uenig. Å sitte på potte gir barnet gulvkontakt hvilket kan gi en trygghet til engstelige barn. Dessuten gir potta en annen selvstendighet fordi barnet selv kan sette seg og reise seg selv etterhvert. Ikke minst gir det en ekstra fleksibilitet på biltur og farten ellers. For dem som sliter med magen kan en potte også gi langt bedre vinkel på bekkenet og tarmen enn en doring hvor de blir sittende med beina rett frem.
Det handler helt enkelt om å møte barnets behov.
 
Helt uenig. Å sitte på potte gir barnet gulvkontakt hvilket kan gi en trygghet til engstelige barn. Dessuten gir potta en annen selvstendighet fordi barnet selv kan sette seg og reise seg selv etterhvert. Ikke minst gir det en ekstra fleksibilitet på biltur og farten ellers. For dem som sliter med magen kan en potte også gi langt bedre vinkel på bekkenet og tarmen enn en doring hvor de blir sittende med beina rett frem.
Det handler helt enkelt om å møte barnets behov.


Krakk. Problem solved. ;)
 
Nei, det er ingen vits i å bruke potte, det er bare en omvei på vei til doen. Kan de sitte på potte, kan de sitte på do. :)
Selv om du tenker sånn og, joda, jeg ser hva du mener. Men do funker ikke for alle i starten. Enkelt og greit. Barn er forskjellige.
Min synes doen var kjempeskummelt når vi begynte do/pottetreningen. Doring fungerte ikke. Han likte å sitte uten at vi holdt, med beina i bakken og han fikk en bedre stilling, og ikke minst ville han klare selv. Så for oss var potte løsningen. Han gikk på do helt selv lenge før han var 3 år uten problemer. Så lurt å ikke være så bastant fordi der fungerte på dine barn.
 
Krakk. Problem solved. ;)

Ikke for selvstendighetssfølelsen man får ved å sette seg og reise seg selv. De minste kan ikke gjøre det alene. Og poenget mitt med biltur og reise ignorerer du helt ;)
 
Krakk. Problem solved. ;)

Tja, jenta mi på 1 år er ikke stødig nok enda til at klatre opp på krakk og aette seg på do selv. Så da må vi hjelpe henne opp på do å det har vi prøvd men da blir hun illsint. Så tror faktisk hittil at potte kan bli en bedre start for oss, hun har hele tiden vært veldig « selvstendig» av seg selv om hun enda er ganske lita, så tror det at hun enklere kan finne den og sette seg på den selv kan funke bedre:)
 
Ikke for selvstendighetssfølelsen man får ved å sette seg og reise seg selv. De minste kan ikke gjøre det alene. Og poenget mitt med biltur og reise ignorerer du helt ;)

Er ikke barnet klart for å være tørt, er det ikke klart. :) Dessuten koster det ingenting å ha med dosetet på tur. ;)
 
Hei

Har ei jente på 1 år, og vi tenker å starte litt med potte nå. Hun har slitt litt med å bæsje enkelte ganger og har lest litt tips at potte kan være lettere for henne enn bleie.

Noen som har tips til hvordan vi går frem?

Og hvilken potte burde vi velge?

Har det noe for seg at den spiller musikk, har avtagbar del for å tømme eller er det like greit å velge en enkel variant i en hel del.?

Vi har baby bjørn hvor man kan ta ut en del i midten og tømme! Fungerer supert :) Eldste vår begynte da han var 1 år, også på grunn av hard mage. Løste seg fint med potte hos oss, og som en bonus var han tørr noen mnd før 2 år. Babyen vi har nå har begynt med potte fra hun kunne sitre selv.
 
Er ikke barnet klart for å være tørt, er det ikke klart. :) Dessuten koster det ingenting å ha med dosetet på tur. ;)

Hahaha, dette blir bare for dumt. Et barn er klart for å trene på potte, selv om barnet ikke ønsker å sitte på do og fortrekker ei potte. Og fortell meg hvor du vil plassere dosetet når du stopper i ei busslomme langs E18 fordi småen har et plutselig dobehov, og det dreier seg om nummer 2. Ganske praktisk med en potte med en pose oppi da :)
 
Back
Topp