Potte tett!

Sykesøsteren

Glad i forumet
Snøkrystallene2021❄️
Februarbarna 2023
Jeg er så tett i nesa og lei! Tips? Har vært småtett fra starten av egentlig, men blir bare verre og verre. Nå er det ene neseboret eller begge helt tette hele tiden. Siste uka har jeg brukt otrivin, men den må jeg jo ta pause fra nå.. Noe annet som faktisk fungerer?
 
Jeg er så tett i nesa og lei! Tips? Har vært småtett fra starten av egentlig, men blir bare verre og verre. Nå er det ene neseboret eller begge helt tette hele tiden. Siste uka har jeg brukt otrivin, men den må jeg jo ta pause fra nå.. Noe annet som faktisk fungerer?
Jeg har lidd av kronisk bihulebetennelse i mange år, og skulle egentlig operere, men så ville ØNH-spesialisten prøve ut Avamys som et siste medikamentelt alternativ: ble helt fin/åpen på bare en ukes tid. Helt vilt egentlig, etter å ha gått med trykk i hodet i årevis. I utlandet er den reseptfri, men ikke i Norge. Usikker på åssen den er ift graviditet, så sjekk med fastlege.
 
Jeg er så tett i nesa og lei! Tips? Har vært småtett fra starten av egentlig, men blir bare verre og verre. Nå er det ene neseboret eller begge helt tette hele tiden. Siste uka har jeg brukt otrivin, men den må jeg jo ta pause fra nå.. Noe annet som faktisk fungerer?
Kok opp en kasserolle med eukalyptus-blader og hold hodet over! Funket hvertfall supert her sist jeg var syk:joyful:
 
Kjøpt nesehorn på apotek og kok opp med vann og salt etter anvisning, så kan du skylle bihulene. Det har hatt god effekt her for å løsne opp. I tillegg til å unngå alle melkeprodukter, men det er fordi jeg er litt ekstra følsom for melk (ikke sikkert det er tilfelle for deg, men alt av meieri gir økt slimproduksjon).
God bedring
 
Var konstant tett i nesen når jeg var gravid med forje også, og er det nå. Ingenting som funker bortsett fra nesespray, men har enda ikke brukt det. Piner meg lengst mulig før jeg bruker det.
 
Takk for tips! Skal ta frem neshornet mitt og skylle litt med det. Men det virker som det er slimhinnene som hovner opp, for det er ikke noe særlig guffe som kommer ut :p Blir åpent nesten med engang jeg bruker otrivin. Sykt irriterende er det iallefall :rolleyes:
 
Takk for tips! Skal ta frem neshornet mitt og skylle litt med det. Men det virker som det er slimhinnene som hovner opp, for det er ikke noe særlig guffe som kommer ut :p Blir åpent nesten med engang jeg bruker otrivin. Sykt irriterende er det iallefall :rolleyes:
Det skumle med Otrivin er jo at man blir så fort avhengig. Kan som nevnt over ikke få fullrost Avamys nok! Jeg slutta på det i svangerskapet, for en lege sa det var greit og en var usikker, så jeg ville ikke ta noen sjanser- men det har ikke blitt verre igjen, så virker som om den kurerte meg. Og har hørt fra flere hold at den er innafor, så ville som sagt sjekka med legen. Han ene som var usikker var det fordi det er kortison i den, så tror det var mest første trimester han var litt skeptisk til bruk i.
 
Det skumle med Otrivin er jo at man blir så fort avhengig. Kan som nevnt over ikke få fullrost Avamys nok! Jeg slutta på det i svangerskapet, for en lege sa det var greit og en var usikker, så jeg ville ikke ta noen sjanser- men det har ikke blitt verre igjen, så virker som om den kurerte meg. Og har hørt fra flere hold at den er innafor, så ville som sagt sjekka med legen. Han ene som var usikker var det fordi det er kortison i den, så tror det var mest første trimester han var litt skeptisk til bruk i.
Ja, jeg er redd for å bli avhengig så skal ha en pause fra den nå! Skal sjekke ut avamys, glemte å nevne det med nesa til legen idag :p
 
Ja, jeg er redd for å bli avhengig så skal ha en pause fra den nå! Skal sjekke ut avamys, glemte å nevne det med nesa til legen idag :p
Jeg må alltid skrive liste når jeg skal til legen, for det er så lett å glemme noe! Heldigvis er min lege en ivrig bruker av Helserespons-appen, så ofte sender jeg bare enkle spørsmål inn via den. Veldig kjekt!
 
Ja, jeg er redd for å bli avhengig så skal ha en pause fra den nå! Skal sjekke ut avamys, glemte å nevne det med nesa til legen idag :p
Jeg var slik i forrige svangerskap, brukte lenge saltvannsspray med Menthol - som man kan bruke ubegrenset av. Anbefales!

Mot slutten ble jeg forkjølet og brukte otrivin - i flere uker (brukte dog barnevarianen mest), og det var null stress å slutte etter hun ble født. Ikke å anbefale selvsagt, men greit å vite at det kan gå fint! Det er grusomt å ikke få sove pga tett nese, man sover dårlig nok som det er...
 
Forrige svangerskap brukte jeg otrivin fra uke 5 til 40 - hver eneste dag, prøvde å begrense til leggetid og en gang midt på dagen.

kjører samme opplegg nå. Ingenting annet som fungerer. Varierer litt mellom barn/voksen, menthol/vanlig. Null stress for meg og ikke noe avhengighet etterpå:) (Legen min sier det viktigste er å få puste ordentlig og at man er klar over hvor avhengighetsskapende det kan være).

prøv deg frem til hva som funker for deg!
 
Jeg er så tett i nesa og lei! Tips? Har vært småtett fra starten av egentlig, men blir bare verre og verre. Nå er det ene neseboret eller begge helt tette hele tiden. Siste uka har jeg brukt otrivin, men den må jeg jo ta pause fra nå.. Noe annet som faktisk fungerer?

Føler med deg! Har vært potte tett siden pinna viste 2 streker :smiley-ashamed004
Er litt redd for å bli avhengig av nesespray, men når det blir riktig ille så bruker jeg Avamys. Det er spesielt deilig når jeg skal sove, den åpner alt :) Har den på resept pga. Allergi, vet ikke om du kan få den utenom:confused005
 
Prøv hypertont saltvann, altså saltvannsspray som er sterkere enn kroppens eget. Virker litt mer som otrivin osv, men gir ikke rebound effekten (det dere kaller avhengighet).
Styrken er på ca 3,5 og ikke 0,9 som vanlig isotont saltvann er.

Ellers vil ikke baby bli påvirket av lokalbehandling i nesa, altså kan både otrivin og reseptbelagte avamys, evt nasonex brukes iht pakningsvedlegg.
 
Huff, så kjedelig! Ifølge fastlegen min kan man bruke Otrivin 20 dager i strekk uten at det gjør noe hvis man bare tar det en gang om dagen. God bedring og lykke til! ❤
 
Tusen takk for flere tips! :Heartred Skal kjøpe meg saltvannsspray med mentol og hypertont saltvann for å teste det. Vurderer også nasonex. Så ser det ikke ut til at jeg trenger å være altfor redd otrivin heller :notworthy Her blir det krig mot den tette nesa :laughing002
 
Back
Topp