Potte og matproblemer

Trulta92

Flørter med forumet
Hei! Jeg har en datter på snart 2 år som har vært vanskelig når det kommer til mat siden vi startet med fast føde. Hun har allikevel klart å følge noenlunde kurven sin, selv om det er en lav kurve.
Siden hun nå er 2 har vi stort ønske om at det skal være grenser rundt mat og at hun må minimum smake på det som blir servert før hun evt får et annet alternativ. Dette har begynt å bli en utfordring da hun ikke alltid vil smake engang. Da er alternativet at hun må legge seg uten mat, da middag gjerne blir servert før leggetid. Vi sliter med å få til noe tidligere da vi helst vil lage mat fra bunnen og det tar litt tid. En feil jeg vet vi gjør er at hun får litt smått her og der, vi prøver å være strenge på at hun ikke skal få før middag, men det er ikke alltid like enkelt å si nei. Men jeg føler heller ikke det har gjort saken bedre de gangene hun ikke har fått noe før middag heller. Så jeg tror egentlig ikke at det er hovedproblemet.
Er det noen med lignende erfaringer og råd?

Vi har også utfordring med at hun skal sitte en evighet på potta (kan fort bruke 20-30 min på toalettet). Ho skal gjerne tøyse og tulle mens hun sitter der, og går gjerne av og på potta flere ganger før hun sier seg fornøyd. Jeg kan fint tømme den 5 ganger før hun sier at hun da er helt ferdig. Jeg har forsøkt å si at man sitter til man er ferdig, men tilogmed da (de få gangene hun hører på meg) sitter hun veldig lenge før hun bestemmer seg for at hun måtte visst ikke tisse eller bæsje mer allikevel.
Hun startet å bruke potta for et par måneder siden, så det er fortsatt ganske nytt, men hun liker godt å gå på do på potta og bæsjer helst der nå.
Men det er en tålmodighetsprøve når hun skal sitte der så lenge og man skal rekke noe. Jeg prøver å fortelle at dersom det ikke kommer noe så er det ikke nødvendig å sitte så lenge heller, men det blir jo fort komplisert å forstå for en 2-åring. Det skal sies hun har et vokabular som en 3-åring.
Er det noe her jeg burde gjøre annerledes?

Hilsen fortvilt førstegangsmor som venter sin andre skatt.

Vi gir ikke noe alternativ mat til middag. Tar en kjapp kveldsmat hvis det er en stund mellom middag og legging, spesielt hvis han spiser lite. Hvis vi har noe vi vet han ikke kommer til å spise noe særlig av, så er det rom for kveldsmat. Vi prøver å ikke gi noe utenom middag heller, i så fall gir vi grønnsaker før middag mens vi lager middagen. Heldigvis er han veldig glad i å være med og lage mat. Vi måtte prøve oss litt frem med middagstid for å se når han egentlig ble sulten igjen etter barnehagen. Hadde lenge kl 1730 og ingen kveldsmat, men nå har han begynt å ha mindre matlyst på middag igjen, så kanskje vi bør endre litt igjen. Jeg tror det er bedre at de er sultne når de skal spise enn at de plukker litt i maten to ganger? Men det er bare å prøve seg frem. Men rundt to år er vel en vanlig alder der veksten og appetitten stopper litt opp?

Hvis hun har lav vekt ville kanskje jeg tenkt på hvordan hun kan få mer næringstett mat, feks fullfett kokosmelk, avocado, 10%fett yoghurt, smør, peanøttsmør på grøt/i smoothie. Kanskje smoothie som drikke til frokost/kvelds kan funke?

Jeg personlig er ikke så glad i å presse rundt mat, feks at man må smake. Jeg er vokst opp selv med å måtte smake på alt, følte ikke noe stort press rundt det selv som jeg kan huske altså, men ser at vår eldste responderer utrolig dårlig på press. Ønsker heller at maten skal være lystbetont. Hadde kanskje tenkt annerledes om barnet mitt var annerledes :)

Hva med å ha noe gøy og fristende som skjer etter potta? Med stor entusiasme kan du fortelle om hva som skal skje?

Back
Topp