Poteter og jord

solasola

Flørter med forumet
Vi er på besøk og får servert fløtepoteter. Eg la tilfeldigvis merke til at potetene var med skal og dei blei heller ikke vasket før dei blei lagt i formen. Hva er reglene på dette. Potetene burde vel vaskes eller forsvinner bakteriene når dei er i ovnen? Litt grønn....

De fleste poteter selges ferdig vasket. Med mindre de er hjemmedyrket, så hadde det ikke stresset meg.

Skal de ikke skrelles når de er laget som fløtegratinerte?

Er mange fløtegratinerte poteter som er med skal er for at det skal se mere rustikt ut
Poteter som er vasket på forhånd trenger Ikkje vaskes igjen, fabrikken får de ofte reinere en vi får til( Hilsen en kokk)

Svigermor gikk gjennom 2 svangerskap med dilla på rå potet med skall og jord på, og ingen skade skjedde hos henne. Så dette kan du ta med knusende ro :)

Tror du kan ta det helt med ro:-) Fløtegratinerte poteter er jo varmebehandlet på høy tempratur i lang tid, så dette hadde jeg ikke tenkt på. Jeg pleier spise kokte poteter med skall, bare fordi jeg ikke gidder å skrelle. Har ikke slått meg at jeg bør slutte med det nå når jeg er gravid. Toxoplasmose, som vel er det en redd for når det gjelder jord, drepes ved gjennomsteking/koking.

Jeg tenker at det som er kokt, er trygt :) dessuten er det uhyre liten sjanse for å få toksoplasmose av jord i Norge :) verre i sydligere strøk.

Back
Topp