Potet og gulrotmos

Juliette

Forumet er livet
Mikkel spiser to fulle grøtmåltider om dagen nå pluss mm. Måtte kutte bort mme-flaska, da han elsket den overalt og det medførte puppenekt. Så nå trener jeg på å legge han masse til brystet igjen. Men, altså..han får grøt i tillegg til mm to ganger om dagen. Men det er ikke nok. Han virker skrubbsulten! Så derfor tenker jeg å starte med litt middag. Har lyst å lage egen grønnsaksmos fremfor å kjøpe ferdig. Hvordan lager jeg den? Skal potet og gulrotmosen blandes med melk? Eller tror dere han vil ha den om den blandes kunn med vann? Noen erfaringer? Han trenger MAT! Glupsk som bare det...

Nei, det tror jeg ikke. Ikke nå. Men jeg jobber jo med å øke produksjonen. Den gikk ned samtidig som jeg startet med grøt. Ikke pga grøten, tror jeg, men fordi jeg startet en vane med å gi han resten av morsmelkerstatningen som var igjen etter grøtblandingen etter grøtmåltidene. I tillegg til nanen han fikk fast hver kveld før han skulle legge seg. Så ble han bare helt galt etter nan, og det endte i puppenekt. Slikt blir det lite mm av. Har ikke lyst å kutte ut ammingen helt ennå, er så praktisk når man er ute på turer osv...

Jeg ga snuppa her hjemmelaget puré for første gang denne uken, og den gikk ned på høykant! Jeg brukte 1 middelsstor potet og en middels stor gulrot, skrelte dem, kappet i biter, kokte og kjørte dem deretter i ca 1-2 minutter med stavmikser. Fordelte denne porsjonen på 2 måltider.
Trengte ikke noe melk i den, men brukte noen ml (veldig lite) av kokevannet for at den ikke skulle bli stempen. Konsistensen ble perfekt :)

jeg skal gi henne potet og gulrot i morgen og fikk tips av min kusine om å blande det vannet som gulroten og poteten har kokt sammen med mosen sånn at det ble bra konsistens[;)]

Takk for svar! Prøvde nå med gulrot og potet blandet med litt av koksaften og melk. Han likte det ikke så godt. Kanskje jeg skal kutte ut gulroten og prøve med bare potet. Gulroten er jo ganske kraftig på smak. Også er jo det hele en treningssak. Ikke rart han reagerte når han trodde det var grøten som kom[:)]Skal prøve å ikke bruke melk neste gang som dere sier, for da slipper jeg den jobben med å koke opp vann til nanen

Takker![:)]Ser det er mange gode barneoppskrifter der og andre steder på nettet om man bare søker...[:)]

Back
Topp