Postpartum prep

Mada

Forumet er livet
Septemberhjertene 2018
MayDay2021
Noen som har begynt å tenke i de baner og vil dele tips eller oppskrifter? :joyful:

Tenkte selv å lage en stor porsjon lapskaus å fryse ned til lettvinte middager. Og pizzasnurrer, lett å tine og spise med en hånd :) Vurderer å bake en langpanne sjokoladekake å dele opp og ha i fryseren, men vurderer sterkt å bare be gjester ta med selv, vi får se :p
 
Tenker å bake horn, boller, vaniljeboller, kanelsnurrer og rundstykker :D
 
Lager nok flere sånne frysebeger med ferdig pastasaus/kjøttdeig (så er det bare å koke pasta til samme dag), boller, rundstykker, krydderkake i biter, tacoboller, piroger, kanelsnurrer. lager nok også noen av disse og fryser ned i ferdige poser: kjøttkaker, fiskekaker, fiskeboller, fiskegrateng, pølsegrateng. Får se hva jeg lander på :)
 
Kanelsnurrer står i ovnen as we speak, men det spørs om de varer helt til mai!
 
Lager nok flere sånne frysebeger med ferdig pastasaus/kjøttdeig (så er det bare å koke pasta til samme dag), boller, rundstykker, krydderkake i biter, tacoboller, piroger, kanelsnurrer. lager nok også noen av disse og fryser ned i ferdige poser: kjøttkaker, fiskekaker, fiskeboller, fiskegrateng, pølsegrateng. Får se hva jeg lander på :)
Så lurt med pastasaus og kjøttdeigen ferdig, går jo så fort å koke pasta, jeg legger det på listen min! :joyful: Og rundtykker, så lurt med noe som frister mer enn tørt brød når man trenger å få i seg mat i farta :)
 
Så lurt med pastasaus og kjøttdeigen ferdig, går jo så fort å koke pasta, jeg legger det på listen min! :joyful: Og rundtykker, så lurt med noe som frister mer enn tørt brød når man trenger å få i seg mat i farta :)
Hadde flere sånne kjøttdeigbokser når jeg fikk datteren min i 2013 :) tok den bare opp til tining, kokte pasta, blanda dem sammen, heiv på ost og inn i ovnen etterpå :) :) Superlett :) og rundstykker kan tas opp bare 1-2 av også varmer man dem og lager eggerøre og noe fenalår i skiver (så er det helt greit lunsj for en nybakt mor) :p
 
Sist lagde jeg litt forskjellig kjeks, browniebiter og boller som lå i frysen til besøk. Ellers tenkte jeg også å lage noe små ostehorn med fyll denne gangen i tillegg til de samme tingene som sist ☺️
 
Elskar å ha ferdige, lettvinte middager i frysen. Men må nok fylle opp litt ekstra denne gangen, kanskje. Så her er det eg pleier å lage :)Lapskaus
Ungarsk gulasj
Fiskegrateng
Hyrdepai
Viltgryte
Lasagne
Div. gjærbakst
 
Jeg tenkte også å begynne å lage en del mat som skal fryses ned til barseltiden. Lista er foreløpig slik:
Lasagne
Svinegryte
Chilligryte
Tomatsaus
Potetball
Pizza
Pizzahorn
Pølsegrateng
 
Her var det masse bra inspo! Har heldigvis en samboer som både er rå på å bake horn (så kommer til å be han fylle opp et lite lager), og som ellers varter opp med middag stort sett hver dag.. :D Så satser på at han kommer til å dekke middagene også etter fødsel:angel4

Ellers ble jeg inspirert til å få slengt sammen en gulrotkake (eller annen langpanne som kan lett deles opp i 'serveringsstykker'), og kanskje noen kanelboller hvis jeg har overskudd mot slutten. Noen halvstekte pizzabunner er også digg å ha (kan lett toppes og stekes ved behov), men rundstykker tror jeg bare jeg kommer til å kjøpe frosne på butikken.
 
Jeg kommer til å bestille av familie å venner!
Litt sånn "Åh, jeg har så lyst på sånn derre kake du er sååååå flink til å lage!" osv :angelic::angelic:
 
Jeg er dårlig på å spise middagsrester i fryseren, så tror ikke jeg kommer til å bruke det om jeg lager alt for mye. Men tenkte å lage en stor porsjon lapskaus for det er vi alle glade i her i huset og masse vårruller som jeg kan hive rett i airfryeren og bare koke ris/lage salat ved siden av :) kommer til å kjøpe inn fiskegrateng, fiskefileter, fiskekaker og frosne grønnsaker å ha i fryseren. Men å bake har jeg tenkt til ;) blir sikkert forskjellige boller, brød, horn, pizzasnurrer osv. Men det må vente til nærmere termin for viss ikke bare spiser jeg opp alt, haha :D (det gjorde jeg sist :p)
 
Her var det masse bra inspo! Har heldigvis en samboer som både er rå på å bake horn (så kommer til å be han fylle opp et lite lager), og som ellers varter opp med middag stort sett hver dag.. :D Så satser på at han kommer til å dekke middagene også etter fødsel:angel4

Ellers ble jeg inspirert til å få slengt sammen en gulrotkake (eller annen langpanne som kan lett deles opp i 'serveringsstykker'), og kanskje noen kanelboller hvis jeg har overskudd mot slutten. Noen halvstekte pizzabunner er også digg å ha (kan lett toppes og stekes ved behov), men rundstykker tror jeg bare jeg kommer til å kjøpe frosne på butikken.
Hvordan gjør du det når du halvsteker pizzabunner? Det var jo veldig lurt :joyful:
 
Hvordan gjør du det når du halvsteker pizzabunner? Det var jo veldig lurt :joyful:
Lager pizzabunn som vanlig, men steker de noe kortere - rundt 4-6 min kanskje, litt avhengig av temperatur osv. Tar de ut når de så vidt har begynt å bli faste, men før de får farge :happy: Så er det bare til å la de avkjøles på benken (gjerne på rist), før de legges i en pose i fryseren.
 
Lager pizzabunn som vanlig, men steker de noe kortere - rundt 4-6 min kanskje, litt avhengig av temperatur osv. Tar de ut når de så vidt har begynt å bli faste, men før de får farge :happy: Så er det bare til å la de avkjøles på benken (gjerne på rist), før de legges i en pose i fryseren.
Tusen takk! :love7 Det skal på listen min :D
 
kommer ikke til å bake eller steke noe som helst :p gjorde ikke det da jeg fikk de to første og følte ikke at det var noe jeg hadde trengt heller :) men all ære til dere som gjør det :D
 
Back
Topp