POSTFOTO ER ET USERIØST FIRMA, PASS PÅ!!!
Postfoto fremstår som meg som et veldig useriøst firma. Jeg fikk en slik konvolutt i posten hvor de reklamerte for fremkalling av analoge bilder. Jeg puttet en analog filmrull i denne posen og sendte til fremkalling, konvolutten var forhåndsfrankert, så slapp å betale porto. Greit nok
Men etter å ha ventet i 3 uker uten å få noe svar, begynte jeg å etterlyse bildene. Først på epost. Da fikk jeg til svar at bildene var mottatt, og videresendt til Tyskland for fremkalling. Hva?! Sender dere mine bilder på rundreise i verden, uten min tillatelse og den risiko det innebærer? Vell, krysset fingrene for at det skulle gå greit.
Etter 4 uker, sender jeg ny henvendelse, men da kan de ikke finne min bestilling, det er en svensk kundebehandler jeg prater med på telefon. De sier jeg må sende epost ang. henvendelse, da de ikke kan svare på disse spørsmålene på telefon.
Så jeg sender epost... Omsider får jeg svar om at ja, nå er bildene ankommet tyskland og er klare for "produksjon".
Flott tenker jeg.
Etter å ha ventet i 3 nye uker, får jeg purring i posten på manglende betaling for fremkalling. Hva? Jeg har fortsatt ikke sett noe til bildene så jeg nekter å betale 265kr (og purregebyr) for bilder jeg aldri har fått. Det er nå snart 8 uker siden bildene ble sendt inn, og ingenting mottatt (bortsett fra purring for manglende betaling). Jeg ringer selvsagt kundesupport igjen, en ny person som snakker gebrokkent svensk svarer at bildene er ferdig produsert og tilbakesent, så han stusser på at jeg ikke har fått noen bilder i posten enda. Når jeg spør hvor bildene er sier han at han vet ikke, det kan virke som de er "forsvunnet" et sted. Så jeg spør rett ut, "anser dere bildene for tapt"? Og han nøler og sier ja til slutt. Oppegående nok til å skjønne at dette trolig er realiteten, er det ikke noe vits i å hisse seg opp, så jeg må bare bite i det sure eple å innse at bildene, nagativene (originalene) er tapt. Kundebetjenten sier at jeg kan overse faktura, og han skal slette det i systemet. tilbyr meg 3 nye gratis filmruller som kompensasjon, men nei takk

Det erstatter ikke filmrullen som jeg hadde håpet inneholdt bilder av min bestefar, for det var en filmrull som hadde ligget glemt ti år i skapet, så hva den egentlig inneholdt er jeg litt usikker på..
Så oppsummert, synes det er veldig dårlig at Postfoto at de klarer å rote bort bildene mine. Samtidig synes jeg det er ganske kritikkverdig at de ikke opplyser bedre om at hvis jeg sender filmrull til dem, kommer de til å videresende dem til utland, med usikker postgang (uten sporing). Da er det jo selvsagt stor risiko for at de vil forsvinne, de skal tross alt sendes tilbake også...
Så, jeg kommer garantert aldri til å bruke Postfoto igjen, gå heller til en lokal butikk og fremkall bildene der hvis de har mulighet. Det er mange lokale fotobutikker som fortsatt har fremkallingsmaskiner, og ikke gjør som Postfoto, og sender alle bilder til Tyskland/utland for å spare penger, på din risiko uten noen form for garantier!