Postafen?

Blueheart

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Oktoberlykke2020❤
Påskeliljene 2022 ❤️
I går fikk jeg beskjed av legen at jeg kunne prøve postafen.. gikk til apoteket der ei sa at jeg ikke burde ta postafen under svangerskapet.. i bruksanvisningen står det at jeg ikke burde bruke det før høyest nødvendig :(
Nå tørr jeg ikke å ta det selv om kvalmen er ganske heftig og jeg såvidt får i meg noe mat.

Er det andre som tar det?

Postafen og Phenergan er anbefalt som førstevalg ved behov for medisiner mot svangerskapskvalme. Det er ikke vist skader på barnet eller svangerskapsforløpet. Du kan trygt bruke en av disse to i de doser som legen har anbefalt.

Graviditet, amming og fertilitet
Graviditet: Epidemiologiske studier indikerer ingen økt risiko for misdannelser ved bruk under graviditet. Skal kun brukes under graviditet hvis det er strengt nødvendig. Behandlingen bør da vare kortest mulig, med maks. daglig dose 50 mg.
Amming: Går sannsynligvis over i morsmelk. Bør derfor ikke brukes under amming.
Hentet på felleskatalogen.

Graviditet, amming og fertilitet
Graviditet: Epidemiologiske studier indikerer ingen økt risiko for misdannelser ved bruk under graviditet. Skal kun brukes under graviditet hvis det er strengt nødvendig. Behandlingen bør da vare kortest mulig, med maks. daglig dose 50 mg.
Amming: Går sannsynligvis over i morsmelk. Bør derfor ikke brukes under amming.
Hentet på felleskatalogen.

Det er det så står i bruksanvisningen.. men da prøver jeg ihvertfall... så lenge det ikke skader spiren..

Jeg bruker prostafen for elveblest nå, variabel effekt. Gikk på Allergitabletter som er usunne for de små så legen anbefalte prostafen

Legemiddelprodusentene er SVÆRT tilbakeholdne på å skrive i pakningsvedlegget at medisiner er trygge i svangerskap, det betyr ikke at medisinene er skadelige eller farlige, bare at produsentene ikke tør/vil skrive at det er okey.
Postafen og phenergan er førstevalg ved svangerskapskvalme som er nødvendig å behandle. (det kjenner man selv. Jeg hadde vanlig svangerskapskvalme med førstemann, det var helt unødvendig å behandle, påvirket ikke hverdag i det heletatt. Spydde flere ganger daglig, men var helt fin innimellom. Det er for min del verre med murrende kvalme som er der konstant, da må jeg behandle)

om du føler deg usikker kan du søke opp postafen på relis, eller spørre selv på tryggmammamedisin.no :)

I går fikk jeg beskjed av legen at jeg kunne prøve postafen.. gikk til apoteket der ei sa at jeg ikke burde ta postafen under svangerskapet.. i bruksanvisningen står det at jeg ikke burde bruke det før høyest nødvendig :(
Nå tørr jeg ikke å ta det selv om kvalmen er ganske heftig og jeg såvidt får i meg noe mat.

Er det andre som tar det?

Jeg levde på de fra ca uke 8-25 i forrige svangerskap. Det var de eneste som fungerte og de er tryggeste i svangerskap så bare ta.

Jeg levde på de fra ca uke 8-25 i forrige svangerskap. Det var de eneste som fungerte og de er tryggeste i svangerskap så bare ta.
Jeg levde også på de sist svangerskap, men da fikk jeg klar beskjed om at det gikk fint.. nå var det mer " det kan være skadelig!" Osv.. av hun fra apoteket.

Kommer nettopp fra legevakt og apotek selv, og tenkte bare det kunne hjelpe deg litt det legen sa til meg.
Dehydrering er mye mer alvorlig og kan komme veldig fort, så jeg fikk kvalmestillende omtrent kasta etter meg, for å unngå dehydrering.
Hvis du er dårlig, så er det bedre å ta kvalmestillende enn å risikere dehydrering :Heartred

Kommer nettopp fra legevakt og apotek selv, og tenkte bare det kunne hjelpe deg litt det legen sa til meg.
Dehydrering er mye mer alvorlig og kan komme veldig fort, så jeg fikk kvalmestillende omtrent kasta etter meg, for å unngå dehydrering.
Hvis du er dårlig, så er det bedre å ta kvalmestillende enn å risikere dehydrering :Heartred
Tusentakk ❤ det hjalp litt.. har tatt en prostafen, men den kom opp etter 5-10 min så har ikke hatt så stor virkning..

Tusentakk ❤ det hjalp litt.. har tatt en prostafen, men den kom opp etter 5-10 min så har ikke hatt så stor virkning..
Jeg har nettopp kommet hjem fra sykehuset. Jeg har fått afipran og postafen der. I alle 4 svangerskapene har jeg slitt med hyperemesis og har brukt både afipran og postafen. Ingen av de funker, men det gis på sykehuset så faren ved å bli dehydrert veier størst.

Spist det i ei uke nå. Har dåp for lillemor i mårra, hadde aldri kommet meg gjennom dagene uten postafen

Spist det i ei uke nå. Har dåp for lillemor i mårra, hadde aldri kommet meg gjennom dagene uten postafen
Hvor mange har du tatt i løpet av dagen? Her funker det ikke

Postafen har ikke funket til nå her heller.. kaster det opp før virkningen slår inn.

Postafen redder dagene mine! Må ta en før jeg står opp, helst ligge i sengen i en time etter at den er tatt for å ikke kaste opp:depressed: men blir så voldsomt trøtt av den! Så kan ikke kjøre bil:(

Postafen har ikke funket til nå her heller.. kaster det opp før virkningen slår inn.
Prøv afipran, jeg måtte ha den som stikkpille på sykehus i svangerskap nr 2 fordi alt kom opp. Den kommer i både stikkpille og tablett, men tror du trenger resept.

Prøv afipran, jeg måtte ha den som stikkpille på sykehus i svangerskap nr 2 fordi alt kom opp. Den kommer i både stikkpille og tablett, men tror du trenger resept.
Skal snakke med legen på mandag angående afipran! :)

Jeg hjelper postafen til å få i meg kanskje et lite måltid til dagen..bedre enn ingenting..

Kvalmen forsvinner ikke, men jeg kaster ihvertfall ikke opp..

Back
Topp