Postafen

Bella

Betatt av forumet
Januarhula 2014
Var hos lege i dag pga kvalmen og oppkastingen min :/ Har vært kjempe dårlig og ikke fått i meg ordentlig mat og drikke. Hun skrev da ut resept på postafen. Noe som visste seg når jeg var på apoteket at jeg ikke trengte resept på.

Men etter å ha pakket innpå første tabletten leser jeg pakknings vedlegget og der står det at gravide skal ikke bruke dette med mindre det er helt nødvendig. Rådfør deg med lege først osv...
HVorfor gir hun meg dette hvis jeg aller helt ikke skulle hatt det.:???!
Det står også at man ikke bør kjøre bil og maskiner etter bruk av tabletten...Men jeg skal jo på jobb....:(

Hva ville dere gjort?

Du kan trygt bruke postafen .. ;) - bare ikke de 3 siste mnd i svangerskapet. Noen blir trøtte av postafen ( helst barn) - og derfor må du kjenne på evnen til å kjøre bil/maskiner ved bruk. Postafen er førstevalg og blir du sløv av den kan du be legen skrive ut afipran isteden. - ikke bekymre deg , antiemetikum er brukt av gravide uten problemer i mange år .. - ;)

Håper kvalmen går seg til ;)

Var hos lege i dag pga kvalmen og oppkastingen min :/ Har vært kjempe dårlig og ikke fått i meg ordentlig mat og drikke. Hun skrev da ut resept på postafen. Noe som visste seg når jeg var på apoteket at jeg ikke trengte resept på.

Men etter å ha pakket innpå første tabletten leser jeg pakknings vedlegget og der står det at gravide skal ikke bruke dette med mindre det er helt nødvendig. Rådfør deg med lege først osv...
HVorfor gir hun meg dette hvis jeg aller helt ikke skulle hatt det.:???!
Det står også at man ikke bør kjøre bil og maskiner etter bruk av tabletten...Men jeg skal jo på jobb....:(

Hva ville dere gjort?

Jeg ville tatt en telefon til legen og spurt hvorfor du har fått de tablettene. Vi er i en periode hvor vi er usikre og redde for at noe skal skje med vår lille skatt.

Ville ikke stolt blindt på hva som blir gitt av råd på et forum, men heller tatt det opp med fagpersoner når det gjelder bruk av medisiner.

Jeg stoler på deg :D
Bra! det er ikke alt man kan stole på av råd der ute. Men legene skriver ut kvalmestillende til gravide når faren for at kvalmen vil gjøre slik at man ikke får i seg nok næring er mer tilstedeværende enn faren ved bruk av legemiddelet .. ;) begynn med en halv ;)

Jeg er ansatt i apotek 1 og føler meg helt 100% trygg på rådet gitt ovenfor.

Nå var ikke mitt innlegg noe kritikk på deg, men vi gjemmer oss bak anonyme nick her. Så hvem som helst kan sitte å gi medisinske råd som kanskje ikke stemmer.

Da er det bedre å kontakte legen som har skrevet ut de aktuelle medisinene.

Nå var ikke mitt innlegg noe kritikk på deg, men vi gjemmer oss bak anonyme nick her. Så hvem som helst kan sitte å gi medisinske råd som kanskje ikke stemmer.

Da er det bedre å kontakte legen som har skrevet ut de aktuelle medisinene.
Jeg tenkte det uansett var greit å informere om at mitt råd ikke var tatt ut av det blå.. Og er fullstendig enig i at mange kommer med MYE svada her som godtroende engstelige gravide sluker .. Så man må ha på filter..

Leger har andre oppslagsverk med meir informasjon enn vi pasienter har. Legemiddelfirmaene vil jo ikkje ha skylden om det skulle skje noke, og heilgarderer seg derfor i pakningsvedlegget. Meiner å huske at i Sverige er postafen forska meir på og ansett som heilt trygg å bruka som gravid. Blant leger er postafen ansett som trygg å bruke i Norge også. Eg går på mykje sterkare kvalmestillande som også er rekna for trygg, men ikkje forska nok på i Norge til at den blir anbefalt med eingang.
www.tryggmammamedisin.no er ei veldig grei side om du lurer på noke om medisiner under graviditet og amming. Gratis svar etter relativt kort tid :-)
Håper dei hjelper på kvalmen :-)

Jeg brukte Postafen i en ukes tid. Ble ganske trøtt de to første døgnene. Men det gikk seg til.

I dag fikk jeg resept på Afipran istedet. Er spent på hvordan jeg reagerer på disse :-)

Back
Topp