Postafen/kvalmestillende

Noen andre som går på kvalmestillende? Etter eg begynte på de på tirsdag så brekker eg meg ikkje lengre eller spyr.. men samtidig blir eg engstelig for at noe er gale nå siden eg ikke kjenner så mye på kvalmen som eg har gjort [emoji15][emoji15] noen andre som opplever det samme? Har vert på ul og sett ett bankende hjerte, sp skjønner ikkje koffor eg bekymrer meg sånn [emoji20][emoji20] vurderer å slutte å ta de bare for å se om den grufulle kvalmen kommer tilbake..
 
Har du vurdert å ta en halv? Da kjenner du litt på kvalmen, men ikke all og ikke hele tiden.. jeg tar en halv før jeg legger meg, og evt en kvart om morgenen hvis jeg fortsatt trenger det. Sånn har jeg klart å holde den dempet i hvertfall.
 
Måtte ta postafen en dag jeg var dødskvalm og skulle jobbe, og syns det var helt fantastisk å slippe kvalmen [emoji28] Det er naturlig at kvalmen forsvinner når du tar kvalmestillende, og postafen er absolutt ikke farlig for hverken deg eller baby i magen! [emoji4] Gjør som firkløveret skriver, ta en halv og se om det holder. Jeg er for tiden bare uggen, så føler ikke jeg kan ta postafen bare for det, men hvis kvalmen kommer tilbake for fullt tar jeg uten å nøle [emoji5]
 
Jeg begynte med postafen ganske sent da jeg var ekstremt dårlig i svangerskapet for 4 år siden. Det var ikke anbefalt å ta det veldig tidlig pga alt som utvikles nå de første ukene.. Denne gangen har jeg ny lege og jeg spurte han om jeg kunne ta postafen om jeg blir akutt dårlig, uten om å måtte komme til han først. Da fikk jeg til svar at det ville han frafråde meg på det sterkeste, spesielt før uke 12. Fordelen skal veies opp mot eventuelt ulempen. Forklarte at med postafen kunne jeg gå på jobb og leve normalt. Da sa han at å ta piller i svangerskapet bare for å komme seg på jobb er tullete, da er det bedre at man er hjemme. Så jeg gjør som sist, venter med postafen til etter uke 12.

Det er ikke bevist at postafen kan gjøre skade, men det er heller ikke motbevist!
 
Jeg begynte med postafen ganske sent da jeg var ekstremt dårlig i svangerskapet for 4 år siden. Det var ikke anbefalt å ta det veldig tidlig pga alt som utvikles nå de første ukene.. Denne gangen har jeg ny lege og jeg spurte han om jeg kunne ta postafen om jeg blir akutt dårlig, uten om å måtte komme til han først. Da fikk jeg til svar at det ville han frafråde meg på det sterkeste, spesielt før uke 12. Fordelen skal veies opp mot eventuelt ulempen. Forklarte at med postafen kunne jeg gå på jobb og leve normalt. Da sa han at å ta piller i svangerskapet bare for å komme seg på jobb er tullete, da er det bedre at man er hjemme. Så jeg gjør som sist, venter med postafen til etter uke 12.

Det er ikke bevist at postafen kan gjøre skade, men det er heller ikke motbevist!

Da burde legen din oppdatere seg! Ikke rart mange gravide sliter seg gjennom ukesvis med kvalme når det er noen leger som ikke gidder å ta seg bryet med å se på nyere forskning. Det er godt forsket på at det ikke er skadelig med antihistaminer i de første to trimester i svangerskapet, så det er tydelig at legen din feilinformerer.
Sykt at han også sier man heller bør sykemelde seg, tenk så mye dette koster samfunnet årlig.
 
Da burde legen din oppdatere seg! Ikke rart mange gravide sliter seg gjennom ukesvis med kvalme når det er noen leger som ikke gidder å ta seg bryet med å se på nyere forskning. Det er godt forsket på at det ikke er skadelig med antihistaminer i de første to trimester i svangerskapet, så det er tydelig at legen din feilinformerer.
Sykt at han også sier man heller bør sykemelde seg, tenk så mye dette koster samfunnet årlig.

Enig med deg! Kunne unngått så mye i forrige svangerskap hvis jeg bare hadde tatt prostafen. Nå fungerer jeg og kan være i jobb. Legger på meg og føler meg gravid på en god måte. Det er virkelig synd at man fortsatt blir frarådet å ta medisin som er trygt og som hjelper. Det er opp til hver enkelt om man vil ta eller ikke, men anbefaler å lese seg godt opp på den forskningen som foreligger. Anbefaler tryggmammamedisin.no.
 
Jeg syns ikke postafen har noen særlig effekt på meg, annet at jeg ikke får like godt til å kaste opp. Men kvalmen er like intens, om ikke verre. Så jeg kommer ikke til å ta det mer, siden jeg er like kvalm uansett, og det bare blir verre ved at jeg ikke får til å kaste opp... det står jo i pakningsvedlegget at det ikke er anbefalt å brukes av gravide og ammede, mens jordmor sa det var helt trygt... så jeg vet ikke helt... det beste er jo uansett å være uten medikamenter.
 
Eg skjønner at det beste er å ikke bruke noe... men eg brekker meg og spyr minst en gang i timen uten å overdrive.. sist gang ble eg innlagt når eg veide 42 kilo og var fem mnd på vei.. fikk ikke oppfølging og hjelp av legen! Mens no sto eg på mitt og krevde det og sa at eg går ikke sånn denne gangen og.. og heldigvis funker postafen, men kommer til å ta en halv en nå så jeg ikke blir så umenneskelig trøtt.. er bare så utrolig glad for å slippe den overveldende kvalmen og spyingen da eg har en ett åring eg må ta meg av og..
 
Om man leser på tryggmammamedisin står det følgende: "Generelt anbefales gravide og ammende å bruke så lite medisin som mulig." og "Noen sykdommer hos gravide og ammende kan være en større risiko for barnet enn selve medisinen. DISSE sykdommene bør derfor behandles"

Kvalme og oppkast er IKKE en sykdom som er farlig for barnet , med mindre man blir dehydrert. Da er det en selvfølge at man skal ha hjelp :) Det er selvfølgelig en sykdom som er slitsom og utmattende for mor, men hva er viktigst? Og jeg brukte postafen forrige gang selv, jeg bare velger å vente med det til den "kritiske" perioden er over. Det er i denne perioden babyen lages og jeg velger å holde meg unna hvis kvalmen kommer. Jeg kasta opp døgnet rundt frem til fødsel i uke 31 sist gang, med noen gode perioder innimellom pga Postafen. denne gang har det ikke begynt enda.. om en ukes tid tipper jeg at jeg også er slått ut.

At legen er uvitende er feil. Han sa selv at han var "gammeldags" på dette, nettopp fordi at det er ikke påvist skade ved bruk. Men det er heller ikke motbevist. Han er fullt klar over at mange leger og jordmødre sier dette er greit, men er overbevist om at så lenge man ikke er dehydrert og helt utslått skal man prøve å klare seg uten, da dette uten tvil er det beste for barnet selv om det ikke nødvendigvis trenger å gå galt med medisiner. For å være på den sikre siden! Jeg synes det er topp at legen min har dette synet jeg! Han ønsker det beste for barnet.
 
Last edited:
Noen som har prøvd Marzine? Legen min sa jeg kunne prøve de...
 
Tenker det må være en vurderingssak opp til hver enkelt og deres lege.. hadde aldri tatt noe hvis jeg bare var litt kvalm.. altså det skulle eg fint overlevd.. men når man ikke har fått i seg noe mat på fire dager eller hvert å tisset på fire dager, fordi så mye som en isbit kommer opp igjen.. da syns ikke jeg det er vanskelig og vite ka eg skal gjøre.. men så er det vel og ytterst sjeldent at noen har så ekstrem svangerskaps kvalme som det eg har.. denne kroppen hater å være gravid rett å slett..
 
Og sist gang gikk eg sånn i fem mnd uten å ta noe som helst kvalmestillende.. var jo ekstremt undervektig..! Helt villt at ingen reagerte! Unner ikke min verste fiende å ha det sånn en gang..

Høres jo absolutt ut som at du er i den kategorien hvor det er nødvendig å ta kvalmestillende for ikke å bli dehydrert, så du trenger ikke ha dårlig samvittighet for det, da det helt klart er det beste for spiren at du er justert. [emoji173]️
Tror mer Rips mener de tilfellene hvor man ikke holder på å spy seg i hjel, mer moderat kvalme [emoji4]
Jeg er selv skeptisk til å ta tabletter i svangerskapet som egentlig skal være trygt (feks Paracet) og prøver å unngå det ved hodepine som jeg har en del av i 1. trimester. Men i visse tilfeller, som ved høy feber, vil det være best for fosteret å få feberen ned. Så alt med måte :)
 
Det er selvfølgelig forskjell på om man kaster opp hele dagen og ikke klarer å fungere, om man er så svimmel at man må holde senga hele døgnet eller om man er småuggen og kvalm. Mener ikke at man skal ta postafen hvis man er "vanlig gravidkvalm", MEN det er viktig for gravide å få riktig informasjon om dette og ikke skremselspropaganda. Mange har faktisk ikke mulighet til å ligge i senga i 10-12 uker mens man er dårlig, og da er kvalmestillende et supert alternativ.
Hvis det ikke funker er det heller ikke vits i å ta, men ta finnes det heldigvis andre alternativ.

Apotek og pakningsvedlegg vil ALLTID si og skrive at ditt og datt ikke er bra for gravide, for å helgardere seg. Men det betyr ikke at det er sannheten.

Og det ER forsket på at det har -null- innvirkning på foster, uansett om det er tidlig og er midt i den viktigste utviklingen i starten, og det syns jeg leger skal fortelle. Jeg mener en lege som til tross for nyere forskning, fortsetter å følge gamle råd, er utdatert og lite oppegående.

Når det er sagt har jeg full forståelse for at man velger både å ta kvalmestillende, og at man dropper det. Jeg lider meg gjennom mange dager med intens kvalme på jobb selv, og tar som regel aldri tabletter gjennom svangerskapet. Men jeg syns det er trist at gravide googler "postafen gravid" og kommer inn på forum som det her, og blir skremt av ting som ikke er sant, så de kanskje ikke ringer legen engang. Jeg vet hvor grusomt det er å være så himla kvalm at man ikke kommer seg hjem fra jobb fordi verden snurrer, og følelsen av å måtte kaste opp konstant gjennom en eksamen. Og da skulle jeg ønske noen fortalte meg tidligere at postafen er helt OK når man er så dårlig [emoji6]
 
Da burde legen din oppdatere seg! Ikke rart mange gravide sliter seg gjennom ukesvis med kvalme når det er noen leger som ikke gidder å ta seg bryet med å se på nyere forskning. Det er godt forsket på at det ikke er skadelig med antihistaminer i de første to trimester i svangerskapet, så det er tydelig at legen din feilinformerer.
Sykt at han også sier man heller bør sykemelde seg, tenk så mye dette koster samfunnet årlig.
Koster samfunnet? Er det en tid i livet da vi kan utnytte oss av skatten vi betaler for gjennom HELE livet er det når vi lager et nytt menneske til denne verden! Heller "snylte" på staten, hvis det er det du mener vi gjør, enn å risikere at barnet tar skade av medisiner som vi i veldig mange tilfeller kan klare oss uten :)
 
Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal droppe det for enhver pris! Men det bør være tungtveiende grunner til at man velger å putte i seg medisiner i svangerskapet. Kvalme er ikke farlig for barnet i magen med mindre man blir dehydrert. Jeg spydde uansett hva jeg puttet innpå i forrige svangerskap, gikk ned masse den første tiden. Lå på baderomsgulvet på varmekabler eller satt i dusjen på en krakk for å holde meg varm i mange uker. Uten mat og så vidt drikke ! Og jeg begynte med postafen i uke 12-14 en gang. Husker ikke eksakt. Går det så langt som det skal man selvfølgelig ty til hjelp! Jeg bare mener at terskelen bør være høy! Om grunnen til å ta medisiner er for å kunne gå på jobb er ikke dette grunn nok da vi bor i et land hvor vi har mulighet til å klare oss økonomisk med å gå hjemme. Ville forstått det om vi ble kasta ut av hus og hjem hvis vi ikke kunne gått på jobb fordi vi ikke fikk penger da vi var borte derfra! Sånn har vi det heldigvis ikke her :)
 
Og sist gang gikk eg sånn i fem mnd uten å ta noe som helst kvalmestillende.. var jo ekstremt undervektig..! Helt villt at ingen reagerte! Unner ikke min verste fiende å ha det sånn en gang..

Jeg veide 45 kg når jeg var høygravid forrige gang. Fødsel endte med hastekeisersnitt fordi jeg ikke var i stand til å gjennomføre en normal fødsel. Både mitt og barnets liv stod i fare. I ettertid kan jeg heller ikke forstå hvorfor ingen reagerte før. Gikk med ekstrem kvalme hele svangerskapet. Grusomt.
 
Back
Topp