Positiv test

Louise990

Blir kjent med forumet
Dæven. I dag viste testen positiv. Står 2-3 uker på testen og i følge flo så er det 5 uker. Hva gjør jeg nå? Ser legen ikke har ledig time før om 1mnd.

Første sv.skapskontroll bruker å være iløpet av uke 8-12, så det er bare å vente til legen er ledig. 2-3 uker på digital test betyr 2-3 uker siden befruktning så du er da 4-5 uker på vei.

Min lege ville ikke ta imot meg før uke 12. Er ingenting spesifikt som må gjøres akkurat nå, men du kan ringe legekontoret å spørre om når de synes du skal komme på første time og avtale den på forhånd :)

Tusen takk for svar. Er første ultralyd i 18? Hvordan fungerer det? Mener det er flere som jeg kjenner som har tatt privat i uke 12.

Tusen takk for svar. Er første ultralyd i 18? Hvordan fungerer det? Mener det er flere som jeg kjenner som har tatt privat i uke 12.

Hvis du vil ha tidlig ul tar du kontakt med privat gynekolog. Bruker å koste ca 1500kr, men varierer litt. I et vanlig sv.skap får man bare en ultralyd, mellom uke 17 og 20. Legen søker fødeplass til deg på første kontroll, og da får du brev om time til ul kort tid etter :)

https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller Her er en oversikt over det ordinære, offentlige tilbudet. Men det er noe variasjon i de ulike kommunene, noen har første kontroll tidligere eksempelvis. Ved første kontroll blir man vanligvis henvist til ultralyd i uke 18, men igjen, det noe variasjon mtp fødested/kommune. Går an å ringe legekontoret og spørre om det er noe spesielt der du bor.

Privat kan du kjøpe deg så mange ultralyder de vil :) Jeg har tatt privat i uke 11-ish i begge mine svangerskap, og deretter fulgt det offentlige tilbudet :)

Jeg var hos legen i uke 6. Der gjorde han absolutt ingenting, bortsett fra å lage ett helsekort. Fikk ny time i uke 12, da er det en del blodprøver osv som blir tatt. Vi bestilte time hos gyn på Volvat i uke 7 å så at hjertet slo :)
Ordinær UL i uke 17.

Jeg var hos legen i uke 6. Der gjorde han absolutt ingenting, bortsett fra å lage ett helsekort. Fikk ny time i uke 12, da er det en del blodprøver osv som blir tatt. Vi bestilte time hos gyn på Volvat i uke 7 å så at hjertet slo :)
Ordinær UL i uke 17.

Så uke 7 er det mulig? Jeg kjenner jeg er frustrert og irretert over at jeg må vente så lenge før det skjer noe. Egentlig litt irretert for at jeg tok testen Vil egentlig ha det bekreftet fra ett hold til. Er litt der at jeg ikke tror på det.

Så uke 7 er det mulig? Jeg kjenner jeg er frustrert og irretert over at jeg må vente så lenge før det skjer noe. Egentlig litt irretert for at jeg tok testen Vil egentlig ha det bekreftet fra ett hold til. Er litt der at jeg ikke tror på det.

Så tidlig gjøres det (offentlig) sjeldent noe annet enn å evt ta en ny graviditetstest eller en blodprøve. Men man kan jo fritt bestille seg en ultralyd privat om man vil :) Fra uke 6 er det mulig å se noe på ultralyd stort sett, avhengig av utstyret og erfaringen til den som utfører det. Noen fastleger/jordmødre lytter etter hjertelyd med doppler ca uke 12, men langt fra alle gjør det siden det er vanskelig å finne da. Min fastlege har testet og funnet hjertelyd begge gangene i uke 12 da :)

Ja, på Volvat tok de innvendig UL. Vet ikke om det er Volvat der du bor, men sikkert annen gyn som utfører tidlig UL?
Men du kan jo dra på legekontoret å få målt HCG, å få det bekfreftet? :angelic:

Gratulerer med graviditet! :) som det er skrevet her av andre tror jeg ikke det er vanlig med første svangerskapskontroll før uke 8 eller noe. Det er mulig å komme før, det fikk jeg og da tok jeg en blodprøve for å se om jeg hadde nok jern, b12 osv.

Gratulerer med graviditet! :) som det er skrevet her av andre tror jeg ikke det er vanlig med første svangerskapskontroll før uke 8 eller noe. Det er mulig å komme før, det fikk jeg og da tok jeg en blodprøve for å se om jeg hadde nok jern, b12 osv.

Så må bare ta det med ro og stole på at testen stemmer? Helt sprøtt. Vet det. Og får aha opplevelser. Men samtidig så tror jeg ikke helt på det. Blir noen slitsomme uker tror jeg

Så må bare ta det med ro og stole på at testen stemmer? Helt sprøtt. Vet det. Og får aha opplevelser. Men samtidig så tror jeg ikke helt på det. Blir noen slitsomme uker tror jeg

Ja, det er spøtt og finne ut at man EE gravid og at det vokser inni deg.

Jeg tok aldri noen ekstra test, men du kan jo ta kontakt med legen hvis du føler deg usikker. Du vil sikkert merke på kroppen at du er gravid snart også.

Gratulerer! :) Legen min tok ikke imot før uke 12 når det skal taes blodprøver (obs, husk å ta med urinprøve!). Vi var litt i sjokk og syns det var lenge å vente til uke 12, så vi bestilte privat ultralyd i uke 7 :) Var innvendig ultralyd og fikk se en bitteliten bønne med hjerteslag og fikk også høre hjertelyden, det var helt fantastisk og absolutt verdt de pengene!

Gratulerer! :) Legen min tok ikke imot før uke 12 når det skal taes blodprøver (obs, husk å ta med urinprøve!). Vi var litt i sjokk og syns det var lenge å vente til uke 12, så vi bestilte privat ultralyd i uke 7 :) Var innvendig ultralyd og fikk se en bitteliten bønne med hjerteslag og fikk også høre hjertelyden, det var helt fantastisk og absolutt verdt de pengene!

Så spennende. Jeg fant ut at jeg måtte prate ordentlig med noen. Ringte til privat i dag. Og wow. En helt annen "service" enn på legekontoret. Så blir ultralyd i uke 7 her også Synes det blir for lenge og vente på en ordentlig bekreftelse til uke 12 altså.

Ja, det er spøtt og finne ut at man EE gravid og at det vokser inni deg.

Jeg tok aldri noen ekstra test, men du kan jo ta kontakt med legen hvis du føler deg usikker. Du vil sikkert merke på kroppen at du er gravid snart også.

Endte opp med at jeg ringte privat i dag. Så blir ultralyd i uke 7. Digg følelse at jeg slipper og vente så lenge

Merker det egentlig allerede. Men tror nok jeg selv tror at det bare er noe jeg innbiller meg Akkurat som alt kom pang den dagen testen var positivt.

Så spennende. Jeg fant ut at jeg måtte prate ordentlig med noen. Ringte til privat i dag. Og wow. En helt annen "service" enn på legekontoret. Så blir ultralyd i uke 7 her også Synes det blir for lenge og vente på en ordentlig bekreftelse til uke 12 altså.
(I dag er det faktisk akkurat et år siden vi var på den ultralyden!) Så flott, det blir spennende! Bare et par uker til :)

Endte opp med at jeg ringte privat i dag. Så blir ultralyd i uke 7. Digg følelse at jeg slipper og vente så lenge

Merker det egentlig allerede. Men tror nok jeg selv tror at det bare er noe jeg innbiller meg Akkurat som alt kom pang den dagen testen var positivt.

Lykke til på tul! Da får du sikkert se en liten bønne og et hjerte som slår :) da vil alt sikkert føles veldig virkelig.

Så bra :) Private har jo mulighet til å gi et annet tilbud enn det offentlige som må prioritere annerledes, så når man har råd er det jo bare å kjøpe seg private tjenester :) Har tatt privat ultralyd begge gangene selv og det var verdt hver krone :) Jeg har hatt ganske symptomfrie svangerskap to ganger, så gøy med ultralyd :)

Back
Topp