POSITIV TEST!! :)

Y-baby

Andre møte med forumet

Testet positivt på mandag, 1 dag etter mensen skulle komt. Tok en ekstra test i går for å dobbelsjekke, den var like sterk den også :)
Såå spennende!! :) Har lyst å skrike det ut til alle ;) Er nå i uke 4, dag 2.

Noen spørsmål :
- Når er det mest "vanlig" å si det til familie?
- skal til første kontroll hos legen i begynnelsen av oktober, hva slags prøver blir tatt på en slik undersøkelse?
- må man selv avtale time med jordmor, eller blir det gjort av legen?

Kjekt å ha et forum hvor man kan dele tanker og erfaringer ;)

gratulerer med positive tester :) og velkommen til oss :) Jeg har planer om å vente til etter uke 12 med å si noe til væra ikke og venner.. Men slikt er opp til hver enkelt da..

Hei :)
Gratulerer!
Er vel uke 12 som er vanligst kanskje, men jeg sa det før sist. Var så dårlig, var greit de visst hvorfor jeg var det :) Jeg har sagt det til søsken nå, rett og slett fordi vi skal i festlige lag sammen. Og det er godt å ha noen som vet det, også om det skulle gå galt.

Ang. lege så er det vel vanlig å ha med seg urinprøve første gang, også tok jeg blodprøver sist svangerskap, men akkurat hva de sjekka vet jeg ikke... blodtrykk tas også.

Her må man ringe helsestasjon og bestille time selv hos jordmor

Takk for svar :) Så da venter du til uke 12 før du sier det til familie også? Tenker å vente med å si det til venner/jobb til rundtom uke 12 selv... men man er jo så stolt at man vil alle skal vite det :) Det som skremmer meg er jo faren for spontan-abort, men prøver å ikke tenke på det. Når er man egentlig over fare-grensen for det?

Først må jeg si gratulerer så mye.

Når det gjelder når man sier det til familie så varierer det. Noen venter til de magiske 12 ukene er passert , andre ( som meg da jeg fikk datteren min) sa det til alt og alle samme dag som jeg testet.  Denne gangen har jeg tenkt å vente til uke 12  er 4,5 uke til.

Første timen hos legen, blir terminen fastsatt ved at han spør når du sist hadde mensen. Så blir det tatt blodprøver , evt vekt og blodtrykk. Husk å ta med urinprøve, det spør de nesten alltid om.

Angående jordmor, det vet ikke jeg helt sikkert for sist svangerskap gikk jeg kun hos lege de første 7 mnd så flyttet jeg og der gikk jeg både til fastlege og jordmor. Jeg selv kontaktet jordmor da. Men hør med legen din om det du

Hei "Sakkosekk" :)

Takk for svar! Mye spm når man er førstegangsgravid :)

Har sagt det til min søster, men tenker å vente med å si det til mamma og pappa rundtom da jeg skal til kontroll. Da blir jeg i uke 8... De vet vi prøver, så kan være greit at noen også vet det om det skulle gå galt .... Men prøver å ikke tenke på det :)

Når man er 3 mnd på vei, hvor mange uker blir det? Er vel da man er over den faregrensen for spontanabort?

Hei Desire!

Gratulerer til deg også :)

Forstår 12 uker er det magic number? Hehe :) Er jo hele 6 uker til!!! hehe :)
Veldig rart.. Tror egentlig ikke det har gått opp for meg at jeg er gravid, samtidig som jeg føler meg forandret. Og griner lett!! :) Hehe. Går nok mer opp for meg når magen kommer <3

Ja, det er ganske overveldende å finne ut at man er gravid. Tenk et lite menneske blir til i magen din. Vi har en fantastisk tid foran oss.

Det er jo opp til hver enkelt når og til hvem de vil si det. Er jo ikke noe lov på det. Jeg har sagt det til mine nærmeste familie og venner. Ser ikke helt hvorfor jeg skal holde det hemmelig for de. Er godt å ha noen å prate med både om gode og dårlige ting. Men det er min mening :) Gratulerer med den positive testen og lykke til:)

Når er det mest normalt å kunne se litt mage? er i vanlig fysisk form, en str 36/38.

Gratulerer med positiv test og spire i magen! :) Når det gjelder når magen synes er det veldig individuelt, men siden det er første gang og du er slank, tipper jeg at det blir vanskelig å skjule rundt 4 mnd. Men det er tipp altså.:) Det kommer jo an på klærne også, kan jo kle seg i forhold til om man vil skjule eller vise.

Gratulerer

Ok, takk! Gleder meg :) Har lyst å si det til alle rundt meg, men er jo ikke lengre enn 4+2, så usikkert enda...

Samtidig er det litt spennende å gå rundt med en hemmelighet ingen andre vet ;)

Gratulerer så mye!

16-17 uker. Magen synes sikkert før det også hvis du har på stramme topper, vil jeg tro. Lykke til med den voksende magen, det er veldig spennende. For meg er det andre gang, og jeg lurer på om det vil synes tidligere nå, det sies jo så. Får bare vente og se.:)

Gratulerer!!

Gratulerer! :)

3 mnd = 12 uker
4 mnd = 16 uker
5 mnd = 20 uker...Sånn ca da.. Er jo noen mnd det er 5 uker i, osv, men sånn ca som dette!! :)

Mange som venter til de er 12 uker, altså 3 mnd på vei før de sier noe, da dette er den "magiske" grensen, for om det går bra eller ikke... :)

Men noen sier det før 3 mnd, andre etter... Ingen fasit på dette... :)

Takk for hjelpen :-)

Forresten, vet dere hva som er lurest ift laksepålegg ( røkt laks ) og sushi? Står så mye forskjellig om det er lurt å spise det eller ikke.. ELSKER de tingene! :)

Back
Topp