Polyhydramnion - for mye fostervann

MolleBolle

Betatt av forumet
Snøkrystallene2021❄️
Forrige uke fikk jeg konstatert for mye fostervann (32+3) Er det noen som har hatt det samme og vil fortelle om erfaringer rundt det? Skal på ny kontroll uke 34+5.
Havnet på føden pga vonde og regelmessige kynnere.
Eneste jeg fikk beskjed om var at vannet kunne gå når som helst pga økt trykk. (barnet i magen har det bra)
Hadde allerede da fått dato for planlagt ks 11 januar (5 dager før termin)
 
Fikk aldri diagnosen men fikk beskjed om at jeg hadde i øverste sjiktet mye. Det KAN være et tegn på at baby er syk, men de sjekket alt på UL grundig og alt såg fint ut. Det hadde ikke mye å si annet enn at magen min ble veldig stor, høyt SF-mål og den var veldig «myk» i forhold til andre gravidmager jeg har kjent, sikkert fordi babyen hadde et bra stort basseng rundt seg :) Vannet mitt gikk aldri, ble tatt ved 10 cm i fødsel som startet av seg selv med rier 40+5.
 
Opplevde det i tvillingsvangerskap.
En hadde dobbelt så mye fostervann som den andre. Den som hadde minst hadde normal mengde.
Alt gikk fint. Gjorde ikke noe annet enn å følge med ift risikofaktorer (flere risikofaktorer mtp fostervannsmengde i tvillingsvangerskap enn med enling)
Ble endel ultralyder, men det var det eneste.
 
Jeg hadde det i første svangerskap, og det er mistanke om det denne gangen også ettersom SF-målene er enda høyere enn sist. Skal på kontroll på sykehuset i desember for å måle vannlommene, og for samtale om igangsetting. Hos meg vet de ikke hvorfor kroppen min produserer alt dette fostervannet, det er bare sånn hos noen av oss. Ikke noe å gjøre med, men blir det alt for mye vann hender de seg at de tapper av fostervann (aldri gjort det selv). Min erfaring er nok at det er både tungt og smertefullt, og jeg greide ikke gå til termin sist (igangsatt to uker før). Min første fødsel startet med vannavgang, og da var det akkurat som på film - et gedigent splash :woot: Og herlighet for en lettelse da ungen + alt vannet var ute, jeg følte jeg kunne fly opp på barsel.

Her på babyverden har det vært en dame som har hatt diagnosen i alle tre svangerskapene sine, hvis du søker opp Liljabloggen vil du finne den. Hun skriver veldig fint om svangerskapene sine, uke for uke.
 
Back
Topp