Pollenallergi!

MotherOfDragons

Elsker forumet
Stjerneskuddene 2024
Skuddårsspirene 2024
Å fytti jeg sliter i dag.. tar normalt Zyrtec, men i pakningsvedlegget står det at gravide og ammende skal IKKE bruke det :dead: :dead:

Er det noen som vet om noe reseptfritt man kan bruke??
Skal på apoteket straks, håper de vet.

Og legetimen er ikke før på onsdag, tror ikke jeg holder ut så lenge :dead:
 
Å fytti jeg sliter i dag.. tar normalt Zyrtec, men i pakningsvedlegget står det at gravide og ammende skal IKKE bruke det :dead: :dead:

Er det noen som vet om noe reseptfritt man kan bruke??
Skal på apoteket straks, håper de vet.

Og legetimen er ikke før på onsdag, tror ikke jeg holder ut så lenge :dead:
Jeg bruker kortisonspray siden bihulene mine er, la oss si, irritable :p
En venninne sjekket med relis, og det kan være ok selv om pakningsvedlegget egentlig sier nei :)
 
Jeg bruker Cetirizin og brukte det sist svangerskap/amming. Fastlegen sjekket relis og sa at det var ok.
I felleskatalogen står det at man omtrent ikke kan bruke noen ting så sjekk relis :)
 
Jeg bruker Cetirizin og brukte det sist svangerskap/amming. Fastlegen sjekket relis og sa at det var ok.
I felleskatalogen står det at man omtrent ikke kan bruke noen ting så sjekk relis :)
Ja. Apoteket ville nesten ikke selge meg øyedråper.. var ingenting som var beregna for gravide!

Jeg kjøpte øyedråper på apoteket og saltvann. Får se om det kan hjelpe.
Har det mest i øynene..
 
Ja. Apoteket ville nesten ikke selge meg øyedråper.. var ingenting som var beregna for gravide!

Jeg kjøpte øyedråper på apoteket og saltvann. Får se om det kan hjelpe.
Har det mest i øynene..
Jeg bruker og cetirizin, - har ikke vært gravid før, men søkte det opp og så at det skulle være trygt.
Jeg reagerer og mest i øynene, men 1 cetirizin til dagen holder det i sjakk for meg :)

I sin tid mener jeg å huske at jeg faktisk ble byttet over til cetirizin av apoteket, som billigere alternativ til zyrtec, så sikkert noen av de samme virkestoffene, så om zyrtec funker for deg, så burde cetirizin gjøre det og.

Siden cetirizin er ok, men zyrtec ikke er det vil jeg gjette på at det er bindemidler e.l. som brukes i zyrtec, men ikke i cetirizin, som er problemet.
- en venninne av meg kan bruke zyrtec, men ikke cetirizin, selv om det er omtrent de samme virkestoffene, fordi hun reagerer på et bindemiddel som brukes i cetirizin. Nedtur å være allergisk mot allergitablettene sine:laughing001
 
Det er svært få produkter som er anbefalt under graviditet for allergi sånn basic. men det er ganske mange studier på veldig mange ulike allergimedisiner som viser at det er trygt å bruke. Zyrtec e ein av dei. Eg brukte loratadin sist, den er også god.
 
Jeg bruker og cetirizin, - har ikke vært gravid før, men søkte det opp og så at det skulle være trygt.
Jeg reagerer og mest i øynene, men 1 cetirizin til dagen holder det i sjakk for meg :)

I sin tid mener jeg å huske at jeg faktisk ble byttet over til cetirizin av apoteket, som billigere alternativ til zyrtec, så sikkert noen av de samme virkestoffene, så om zyrtec funker for deg, så burde cetirizin gjøre det og.

Siden cetirizin er ok, men zyrtec ikke er det vil jeg gjette på at det er bindemidler e.l. som brukes i zyrtec, men ikke i cetirizin, som er problemet.
- en venninne av meg kan bruke zyrtec, men ikke cetirizin, selv om det er omtrent de samme virkestoffene, fordi hun reagerer på et bindemiddel som brukes i cetirizin. Nedtur å være allergisk mot allergitablettene sine:laughing001
Ja den er kjip! Hvis det blir for gale i morgen så tar jeg en cetirizin.. men får dårlig samvittighet også hvis det er farlig :sorry::sorry:
 
Det er svært få produkter som er anbefalt under graviditet for allergi sånn basic. men det er ganske mange studier på veldig mange ulike allergimedisiner som viser at det er trygt å bruke. Zyrtec e ein av dei. Eg brukte loratadin sist, den er også god.
Ja merka det! Spurte om det var sånn at gravide skulle bare lide da..? Så hu solgte meg Livostin øyedråper og sa jeg fikk bruke de på eget ansvar :nailbiting:
 
Tok zyrtec i alle mine svangerskap ingen problem bortsett fra siste, da var ikke zyrtec sterk nok. Måtte gå over til aerius, som visstnok er hakket sterkere sa legen. Han er frisk og fin også❤️ bare astma og allergi på gutta, men det har jeg og og det er arvelig
 
Sniker. Jeg har droppet allergimedisiner i lang tid dette svangerskapet, men måtte til slutt begynne medisineringen. Legen min sa det er mye bedre å medisinere når man er plaget enn å droppe det, så det er en avveining her. Bruker Aerius tabletter og Nasonex nesespray.
 
Jeg bruker foreløpig loratidin og har spurt tryggmammamedisin om bruken av dymista nesespray. Er ekstremt plaget av nervesmerter i tennene når allergien står på sånn verst grunnet dype tannrøter som ligger tett inntil sinusene mine. Sistnevnte er reseptfritt, Loratidin har jeg brukt i mange år og er reseptbelagt men ikke vanskelig å få tak i resept på. Har forøvrig allergi mot bjørk, timotei, katt og husstøvmidd :dead:
 
Sniker. Jeg har droppet allergimedisiner i lang tid dette svangerskapet, men måtte til slutt begynne medisineringen. Legen min sa det er mye bedre å medisinere når man er plaget enn å droppe det, så det er en avveining her. Bruker Aerius tabletter og Nasonex nesespray.
Tusen takk for svar! Var heeeeelt slått ut i dag. Sov hele dagen omtrent.. :dead:
 
Herregud, jeg har jo ikke tenkt over at det var noe å bekymre seg for. Føler meg litt korttenkt nå.

Går vanligvis på Loratadin hele pollensesongen + astmamedisin ved behov. Men man blir jo litt forvirret av at felleskatalogen sier en ting (ikke bruk når gravid), mens Relis sier noe annet (det er helt greit). Men regner med at man kan stole på Relis, og at det som står i Felleskatalogen handler om at man bare ikke har nok tallgrunnlag til å si noe sikkert?

Har time hos fastlegen om et par uker, får ta det opp da.
 
Herregud, jeg har jo ikke tenkt over at det var noe å bekymre seg for. Føler meg litt korttenkt nå.

Går vanligvis på Loratadin hele pollensesongen + astmamedisin ved behov. Men man blir jo litt forvirret av at felleskatalogen sier en ting (ikke bruk når gravid), mens Relis sier noe annet (det er helt greit). Men regner med at man kan stole på Relis, og at det som står i Felleskatalogen handler om at man bare ikke har nok tallgrunnlag til å si noe sikkert?

Har time hos fastlegen om et par uker, får ta det opp da.
Det var relis legen printa ut til meg i dag! Så alt som sto der var trygt :love017
 
Oppdatering til forrige post

Jeg sendte inn spørsmål til ‘TryggMammamedisin’ for jeg har akkurat begynt på Dymista og i pakningsvedlegget står det at det kan gi misdannelser i øreregionen hos et foster og her er svaret jeg fikk:

Ditt spørsmål:
Dymista (ATC-kode: R01A D58). Allergier (bjørk, timotei, katt og husstøvmidd). Jeg har dype tannrøtter som ligger tett opp mot sinusene mine som gir tannsmerter/nervesmerter i tennene i overkjeven stort sett hele året. Dymista er det eneste så langt som har hjulpet. En spray i hvert nesebor hver morgen. Kun konsultert med min samboer som er lege, ettersom jeg bor 10 timer fra min fastlege. Jeg er kun i 1. trimester om jeg er gravid, ønsker tidlig avklaring på om jeg kan bruke legemiddelet under graviditeten.

Vårt svar:
Hei, og takk for spørsmålet! Dymista nesespray kan fint brukes under graviditet i vanlige doser. Medisinen virker hovedsakelig lokalt i nesen din, og kun små mengder vil gå over i blodet ditt. Vi forventer ikke at dette skal påvirke fosteret. Vi i Trygg Mammamedisin har for øvrig skrevet en generell tekst om bruk av allergimedisiner under graviditet. Du finner den på våre nettsider under «Våre råd», eller du kan bruke denne lenken: https://tryggmammamedisin.no/faq/gravid/pollenallergi-2

Elisabet Farmasøyt
 
Å fytti jeg sliter i dag.. tar normalt Zyrtec, men i pakningsvedlegget står det at gravide og ammende skal IKKE bruke det :dead: :dead:

Er det noen som vet om noe reseptfritt man kan bruke??
Skal på apoteket straks, håper de vet.

Og legetimen er ikke før på onsdag, tror ikke jeg holder ut så lenge :dead:
Jeg ble byttet over til Aerius :) Legen mente det var sikkert.
 
Back
Topp