Pollenallergi

FruG

Forumet er livet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Tar dere noe medisiner for det? Jeg har fått beskjed fra både fastlege og jm om at jeg ikke kan ta noen medisiner mot det, så da tør jeg ikke det. I de andre sv.skapene så har jeg hatt mye mindre plager enn jeg har til vanlig, men nå er det helt ekstremt. Det renner fra nese og øyner og jeg er pottetett. Bruker dråper og saltvannsspray, men det hjelper lite.

Hva gjør dere andre?

Tar dere noe medisiner for det? Jeg har fått beskjed fra både fastlege og jm om at jeg ikke kan ta noen medisiner mot det, så da tør jeg ikke det. I de andre sv.skapene så har jeg hatt mye mindre plager enn jeg har til vanlig, men nå er det helt ekstremt. Det renner fra nese og øyner og jeg er pottetett. Bruker dråper og saltvannsspray, men det hjelper lite.

Hva gjør dere andre?

Hvorfor kan du ikke det? Legen min sa det går helt fint å ta zyrtec frem til 3.trimester

Hvorfor kan du ikke det? Legen min sa det går helt fint å ta zyrtec frem til 3.trimester

Vet ikke jeg, men begge mente uavhengig av hverandre at man helst ikke skulle ta, og det står på de pakkene jeg har hjemme fra i fjor og. Så da tar jeg rett og slett ikke sjansen

Jeg bruker livostin, virker mye bedre enn jeg trodde, ville ikke ta tabletter siden det ikke er anbefalt.
Men her i Sverige er ihvertfall disse anbefalt til gravide, sammen med øyedråper (også livostin)

Ja, men når det står på pakken at det ikke skal tas av gravide syns jeg det blir vanskelig å vite hva man skal stole på :P
Nå skal det sies at jeg helst holder meg unna alt av piller ol når jeg er gravid...sikkert hysterisk

Produsenter av medisiner skriver det for å unngå evt problemer hvis de skulle si at noe er trygt ;)

Trygg mammamedisin er drevet av fagfolk, og er knyttet til nasjonalt kompetansesenter for amming på Ullevål. Så det de skriver er til å stole på :)

Men forstår deg godt. Er veldig restriktiv med alt av medisiner under graviditet og amming selv :)

Hva gjør dere andre?

Jeg er også allergisk (men mildere enn deg høres det ut som) og bruker ikke medisin.

Jeg antar at du er kjent med slikt som å være forsiktig med lufting på dagtid, skylle hår osv. En ting jeg gjør innimellom, som jeg nettopp har blitt introdusert for, er neseskylling. Du er kanskje allerede kjent med det? Det er litt uvant i begynnelsen, men kan utgjøre enorm forskjell iallefall for meg. I dag var jeg ute en stund og merket jeg var i ferd med å bli tett i nesen, få snue og klø, men etter jeg skylte nesen ble jeg helt fin igjen! Men det er nok best å gjøre før nesen blir tett.
De selger utstyr på apotek, slik som f.eks. denne:
https://www.apotek1.no/produkter/neseskyller-1stk-902857p

Lykke til videre - føler med deg!

Jeg fikk beskjed om å fortsette med Cetrizin, nasonex nesespray og opatinol øyedråper. Dessuten fortsetter jeg med vaksinasjon mot bjørk hver 8.uke. Dette er godkjent av fastlege, lungelege og jordmor. Hør med legen din en gang til hvis du ikke blir bedre. Allergi er kjipe greier-god bedring!

Jeg bruker telfast, det er greit.

Jordmor sa til meg at man skulle se på tryggmammamedisin.no, siden det "alltid" står at medikamenter ikke skal brukes av gravide uten avtale med lege på felleskatalogen og på pakkene.

Jeg fikk polaramin sist, førstegenerasjons antihistaminer. Det som står i pakningsvedlegget er med for at produsentene skal ha sitt på det rene hvis det er lite kunnskap om evnt risiko. Men de fleste vanlige antihistaminer er ok i svangerskapet.

Takk for hjelp jenter :)

Jeg må snakke med legen igjen ser jeg. Er helt ferdig - våkner med gjenklistrede øyne og pottetett. Er heldigvis verst med bjørka og håper det ikke varer så lenge...

Jeg er også allergisk (men mildere enn deg høres det ut som) og bruker ikke medisin.

Jeg antar at du er kjent med slikt som å være forsiktig med lufting på dagtid, skylle hår osv. En ting jeg gjør innimellom, som jeg nettopp har blitt introdusert for, er neseskylling. Du er kanskje allerede kjent med det? Det er litt uvant i begynnelsen, men kan utgjøre enorm forskjell iallefall for meg. I dag var jeg ute en stund og merket jeg var i ferd med å bli tett i nesen, få snue og klø, men etter jeg skylte nesen ble jeg helt fin igjen! Men det er nok best å gjøre før nesen blir tett.
De selger utstyr på apotek, slik som f.eks. denne:
https://www.apotek1.no/produkter/neseskyller-1stk-902857p

Lykke til videre - føler med deg!

Neseskyller har jeg ikke prøvd så det må jeg prøve ut. Takk for tips :)

Hvis du sjekker legemiddelet på legemiddelhandboka.no så får du opp det legen ser av info. Jeg bruker medisiner som man helst ikke skal bruke ut fra pakningsvedlegget, men der står det at det er trygt.
Felleskatalogen er utarbeidet av produsentene, og har derfor samme info som pakningsvedleggene. Produsentene skriver dette for å unngå søksmål o.l.

Jeg går til allergi (øre-nese-hals) lege og han sier at porylamid er den eneste sikre for gravide

Har ikke sovet i natt pga tett og kløende øyne og hals, skal rundvaske soverommet etterpå. Møkkapollen

Back
Topp