Pollenallergi og amming

Marie91

Elsker forumet
Er det andre som har pollenallergi her?
Lurer på hva dere som ammer gjør, tar dere medisiner, eller skal man ikke gjøre det? [:-]

Da jeg var gravid sa legen jeg fint kunne ta tabletter (Cetirizin), men jeg leste meg til at ikke alle var enige at det var bra. Så jeg tørte ikke bruke noe medisiner i graviditeten.
Men hvordan er det når man ammer? Stoffene går vel over i melka? Kan jo spørre legen min også, men alle gir jo forskjellige svar, så ville høre hva dere gjør..

Slitsomt å snufse, klø, renne i øynene osv, men skal nok klare meg hvis det er farlig eller uheldig å ta medisiner under amming.

Jeg bruker også Cetirizin, og gjorde det også under svangerskapet når jeg skulle bort til noen som har hund - er allergisk mot det og. Jeg har faktisk ikke noe annet valg enn å ta de, jeg snørrer, harker og klør meg IHJEL hvis jeg ikke bruker de. I tillegg blir jeg tett av astmaen når pollen er på sitt værste[&o] Legen sa at jeg kunne bruke de mens jeg ammer og når jeg gikk gravid.

Ok, da tar jeg meg en tablett jeg også, orker ikke gå slik mer [8|] Siden både din og min lege sa det var greit, satser jeg på det går fint! [:)]

Cetrizin og Zyrtec som er gode, reseptfrie midler går over i melka og skal ikke brukes av ammende.
Jeg bruker are øyedråper som tar bort litt av kløen. Det andre lever jeg med... Sånn er det når man har små som skal ha mat, da må vi store ofre oss[8D][:D]

Hei! [:)]

Legen min sa det var kommet nye anbefalinger på noen allergimedisin. I legemiddelhåndboka ..eller hva det heter..står det fortsatt på endel medisiner at går over i morsmelken, men at det kan brukes dersom behovet for/virkningen av medisinen oppveier det å ikke ta kan det tas.

Hun slo opp på noe ny forskning - og sa at jeg fint nå kunne ta f.eks. Aerius tabletter (som er på hvit-resept om man ikke har brev fra legen/NAV om behovet) og nesesprayen Nasonex (som har litt kortison i seg). Det er nytt av året forstod jeg. Jeg syns det var rart, men samtidig deilig at man faktisk kan ta dette. Da blir jeg tilnærmet normal når gresspollen slår inn for fullt.

Andre som har hørt om dette?

[:)]

ORIGINAL: carinasverden

Cetrizin og Zyrtec som er gode, reseptfrie midler går over i melka og skal ikke brukes av ammende.
Jeg bruker are øyedråper som tar bort litt av kløen. Det andre lever jeg med... Sånn er det når man har små som skal ha mat, da må vi store ofre oss[8D][:D]

Hvor står dette hen? [:o] Tok meg akkurat en tablett jeg.. tenkte det gikk fint siden legen sa det. [8|]

Hvilke øyedråper bruker du? Jeg har både Livostin og saltvann. Saltvann går vell greit å bruke regner jeg med [8D] Men vet ikke hvordan det er med Livostin.

ORIGINAL: Katin

Hei! [:)]

Legen min sa det var kommet nye anbefalinger på noen allergimedisin. I legemiddelhåndboka ..eller hva det heter..står det fortsatt på endel medisiner at går over i morsmelken, men at det kan brukes dersom behovet for/virkningen av medisinen oppveier det å ikke ta kan det tas.

Hun slo opp på noe ny forskning - og sa at jeg fint nå kunne ta f.eks. Aerius tabletter (som er på hvit-resept om man ikke har brev fra legen/NAV om behovet) og nesesprayen Nasonex (som har litt kortison i seg). Det er nytt av året forstod jeg. Jeg syns det var rart, men samtidig deilig at man faktisk kan ta dette. Da blir jeg tilnærmet normal når gresspollen slår inn for fullt.

Andre som har hørt om dette?

[:)]

Åh, dette hørtes interessant ut. Men kan jeg spørre hva hvit resept er for noe? [8D] (føler meg litt dum nå)[:D]

hvit resept er når man må betale hele summen for medisinen selv, der man kun har behov for medisinen i en kort periode. P-piller er også på hvit resept.

Blå resept får man når det er behov for medisinene i 3 mndr eller mer, pga kronisk sykdom.

Selv om man trenger Aerius i mer enn 3 mndr, har det kommet noe som heter foretrukket legemiddel her i Norge.. Staten skal visstnok spare penger på dette.
Det vil si at de som har gått på medisiner som har fungert i alle år, må prøve det billigste først, før de evt kan gå videre på noe annet.
Dette gjelder allergimedisiner, kolesterolsenkende medisiner og migrenemedisiner.

Håper det hjalp litt hvertfall :)

Jeg er det de sier er "ekstremt allergisk" mot gresspollen og må normalt ta to tabletter om dagen i tillegg til sprøyte... Jeg får nå t en tablett så det blir litt bedre, men er absolutt ikke nok... Kommer til å slite ordentlig i sommer, fordi det gjør ikke noe for henne om jeg tar en, men tar jeg mer antihistaminer enn det så er det ikke bra... Jeg har fått godkjent aerius da, siden ingen annen allergimedisin funker... Vet ikke hvordan det er med de andre merkene...

ORIGINAL: Marie91

Er det andre som har pollenallergi her?
Lurer på hva dere som ammer gjør, tar dere medisiner, eller skal man ikke gjøre det? [:-]

Da jeg var gravid sa legen jeg fint kunne ta tabletter (Cetirizin), men jeg leste meg til at ikke alle var enige at det var bra. Så jeg tørte ikke bruke noe medisiner i graviditeten.
Men hvordan er det når man ammer? Stoffene går vel over i melka? Kan jo spørre legen min også, men alle gir jo forskjellige svar, så ville høre hva dere gjør..

Slitsomt å snufse, klø, renne i øynene osv, men skal nok klare meg hvis det er farlig eller uheldig å ta medisiner under amming.

Back
Topp