Pollenallergi - cetirizin?

slinsie

Forumet er livet
Høsthjerter 2017
aaah!

Skjønte ingenting i dag for øyet mitt føltes irritabelt. Pleier bare bli sånn ved øyenskyggebruk,
men har ikke brukt det på lenge, heller ikke byttet merke på noe.

I tillegg merket jeg hodepine sige svakt på... heldigvis ikke slått ut i migrene enda..

Så ser jeg noen på facebook proklamere at pollensesongen er igang... faen!!

Er det ok å ta cetirizin som gravid? På felleskatalogen stod det at man skal utvise forsiktighet, men data tyder ikke på maternal eller føto-/embrytoksistet. Ikke at jeg skjønner hva det betyr men i mitt huet låter det lovende for at jeg kan ta.....

Ville tatt en telefon til lege/JM for å være på den sikre siden :)

Det er sånt de skriver i felleskatalogen omtrent som standard. Man kan ikke teste på gravide, men med en gang det kobles en bivirkning mot graviditet så dukker det opp. Jm/lege vil jo alltid at man skal utvise forsiktighet med medisiner. Jeg brukte zyrtec (er ikke det samme virkestoff?) i store deler av min forrige graviditet. Brukte mindre enn vanlig, jeg trengte mindre. I følge min lege blir ca 1/3 bedre, 1/3 merker ingen forskjell og 1/3 blir verre mtp allergi når de er gravide. Graviditet gjør mye rart med kroppen! [emoji4]

Les ellers her: https://relis.no/content/4723/Pollenallergi-hos-gravide-og-ammende--hva-er-trygg-behandling

Relis er databasen farmasøyter bruker som er mye mer oppdatert enn felleskatalogen (og leger ofte er, de kan jo ikke klare å følge med på alt heller)

Jeg tar cetirizin til vanlig for elveblest, og fikk beskjed fra legen min at jeg skulle prøve å unngå, men om jeg ikke klarte det, kunne jeg ta en når jeg måtte.. Nå har jeg tatt i alt 3 stk på de to ukene jeg har visst jeg er gravid. De sa også at cetirizin og zyrtec er de medisinene som er førstevalg for gravide som ikke kan klare seg uten medisiner.
Håper det svaret var til noen hjelp [emoji28]

Jeg fikk beskjed om å bruke det når det var nødvendig. Ellers bruker jeg det hver dag pga støvallergi.

Høres ut som gode forslag her, sjekk alltid med lege/farmasøyt for bruk av legemidler.

Jeg fikk klarsignal fra legen under sist svangerskap, men hadde ikke bruk for dem. Viste seg at graviditeten tok bort alle symptomer på allergi. Håper på det samme denne gangen :)

Jeg fikk beskjed av legen min og lege/sykepleier på øre/nese/hals om at jeg trygt kunne bruke cetrizin når jeg var gravid :) Er du derimot usikker kan du gå på tryggmammamedisin, da det er denne siden mange leger selv bruker for å skjekke legemidler opp mot graviditet :)

Jeg spurte om forskjellige medisiner på tryggmamnamedisin og fikk beskjed om at zyrtec var helt trygt :)

jeg fikk en spesiell nesespray som har åpna systemet!! Migrenen henger fremdeles litt i dog :( ikke utslag igår men kjente tegn til den. Kjente tegn til den når jeg våknet nå og... Må nok ta en heftig yogaøkt i dag tenker jeg..

Back
Topp