Poll! Tvillingstatus

Phibonacci

Glad i forumet
Tenkte det kunne være gøy med en liten oversikt over hvem som har tvillinger i slekta fra før, og se om noen av oss som har det fører det videre. Også gøy å se hvem som ikke har tvillinger i slekta, men som får likevel :)

Selv har jeg tvillinger på morsiden (mormor fikk 2 par), farsiden (farmor fikk et par) + en kusine som popper når som helst disse dager. Kjenner ikke til noe på min kjæres side.
Så da er det vel igrunn bare å huke av for dem alle ;)

Phibonacci skrev:

Så da er det vel igrunn bare å huke av for dem alle ;)

Kunne viste ikke huke av for flere alternativ, så da ble det den som sies å kunne være genetisk :)

Fikk også bare valgt ett alternativ.. men her er det tvillinger på min side, for min bestemor er tvilling, og min mann har tvillinger sånn litt "sideveis"-aktig..

Her er pappa tvilling, å mammaen til pappa er tvilling

Det er vel bare morssiden som er arvelig på tvillinger, iom at det er egget som deler seg. Jeg vet jo at jeg ikke bærer tvillinger iom at jeg har vært på ul, men har heller ingen i nær slekt, men for leeenge siden ;)

Jeg har 1 egga tvilling jenter på begge sider, i flere ledd...

MittAndre <3 skrev:
Det er vel bare morssiden som er arvelig på tvillinger, iom at det er egget som deler seg. 

Stemmer at det er morssiden som er arvelig. Gjerne annenhver generasjon og kun via 'jentene' (dvs din mormor). Det som er arvelig er økt sjanse for at kroppen din slipper flere egg samtidig, noe som resulterer i to-eggede tvillinger. Enegget er derimot ikke arvelig.
Samme gjelder om du er over en hvis alder. Da øker også sjansen for at du slipper to egg samtidig og får to-eggede tvillinger :)

Enegga tvillinger er arvelig, det er bevist flere ganger....

2 av tantene og 2 av søskenbarnene til mannen er tvillinger. Har "heldigvis" fått bevist at det bare er 1 i min mage :)

Jeg har lest, at hvis din far har tvillinger i sin slekt, er det størst kjangs for å få det samme. Genet går altså fra fra til datter. Husker ikke hvor jeg leste dette. 

Sist jeg leste, var ikke enegget arvelig, men det kan jo ha vært en gammel undersøkelse. 

På min side fikk min mormor to sett med tvillinger, og hennes mor fikk også tvillinger, min mor er tvilling. På min manns side er hans søksen tvillinger og onkelen og tanta er også tvillinger... 

ANGST FREM TIL ORDINÆR ULTRALYD!!!!! 

Som jeg vet om er det bare tvillinger på pappa sin side, og det er heldigvis ikke arvelig ;D Og heldigvis bare en liten ostepop i magen :)

Har tvillinger på alle sider, farmor var tvilling, oldemor på mamma sin side fikk tvillinger,men de døde rett etter fødsel, flere av søskenbarna til mamma er eller har tvillinger, og onkelen til min mann er tvilling (men her og døde den ene)...

tvillinger på morssiden 

Back
Topp