*poff*

Mr.Darcy

Gift med forumet
borte

Å sender en trøsteklem til deg.. Ikke gi opp
, det skal gå så bra skal du se...
Syntes du det er greit at ass. styrer da?

men snuppa da 
prøv å snakk med noen om det.
så vet de litt mer om situasjonen [:)]

Jeg har det litt sånn selv, men du kan klare det!
Det kommer til å gå kjempefint, bare gi det noen få uker til!

sender deg en trøsteklem jeg

borte

Første dagene i ny jobb er alltid helt fælt. Må være enda værre for deg som faktisk skal ta styring osv.
Men, jeg har selv jobbet som assistent i bhg. Min erfaring er at de lederene nye lederene som kommer inn, og begynner rett på styringen osv, heller blir tatt mindre positivt imot, enn dem som legger seg litt flate, og kanskje sitter seg litt på siden i starten, å ser hvordan det har pleid å være, og hvordan ting pleier å foregå.
Som regel så har assistentene vært med på alt fra innkjøringer, til samlingsstunder, til samtaler med foreldre, planer osv før.

Tror du heler blir godt likt, for at du ikke kommer inn og tar over alt jeg.
Dette klarer du!![:)]

borte

Kjære deg, dette går helt sikkert bra! Du virker som ei snill, god og flink jente. Jeg er helt sikker på at du klarer denne jobben, du må bare tro på deg selv. Det er ikke så rart at du blir litt tilbakeholden når det er en helt ny jobb. Må si jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsene dien. Jeg er utdannet lærer, og har også vært veldig sjenert og beskjeden. Beskjeden er jeg enda, men har blitt mye bedre. Jeg elsker å være sammen med barna, men ting som har med foreldrene å gjøre er jeg mer engstelig for. Og det er jeg enda etter å ha jobbet i skolen i snart 4 år. Men tenk at det er ungene du skal være der for. Og så går det seg til med kollegaene etterhvert. Syns ikke alle som jobber med barn trenger å være utadvendte, skravlete og sprudlende. Man trenger forskjellige slags personligheter på en arbeidsplass, og din måte å være på er minst like bra som de andres måte å være på!!

Klem fra meg

Først vil jeg si GRATULERER med ny jobb. Det er tøft av deg å hoppe inn i en stilling som Pedagogisk leder!! Jeg er selv barnevernpedagog

Jeg har av egen erfaring et råd til deg:

Du nevner at de andre ansatte "styrer" avdelingen. Det trenger ikke være et negativt tegn. Det er også nevnt i tråden at usikkerhet legges merke til, og det mener jeg og er helt sant. Men dette kan du enkelt snu!!

Du kaller inn til et møte (eller tar det i det forumet det passer best for deg). Men det viktige er at du samler alle dine kollegaer samtidig. Da virker det mer lederaktig. Så tar du opp at det er en sak du ønsker å lufte. Jeg har lært at man alltid kommer langt med en god porsjon ydmykhet.

Man kan fortelle at denne jobben og ansvaret kom veldig brått på, og du har brukt litt tid til å observere hvordan akkurat denne barnehagen drives. Gi masse skryt til de ansatte for hvordan de har taklet å få en ny leder, og fortell dem at du ønsker å lære så mye som mulig av de. Man kan få de ansatte til å hjelpe seg uten at man trenger å virke hjelpesløs eller dårlig i jobben. Bare vinkle det på en annen måte hvor det høres ut som det er du som delegerer oppgavene og ikke de som styrer butikken. Samtidig lager du deg "lister" eller huskelapper for hvilke oppgaver som i utgangspunktet er dine som Pedagogisk leder, og gradvis overtar de oppgavene selv. Til slutt (på veldig kort tid, om du er strukturert) Har du gjenvunnet kontrollen, og har alle oppgavene under kontroll.

Jeg tviler ikke et sekund på at dette er en stilling du kommer til å takle flott!!

Mvh
Glmag

Jeg er utdannet førskolelærer, og for fire år siden begynte jeg i ny jobb.
Jeg begynte 15 august, samme dag som alle de nye barna. Jeg kom inn på avdelinga og ante ikke hvem som var foreldre og hvem som var ansatt i bhg. Jeg fikk også en følelse av at jeg ikke gjorde jobben min. Jeg kjente ikke til de ansatte, bhg eller rutinene på huset. Jeg følte meg ikke særlig høy i hatten...

Jeg tok en prat med hun som hadde vært avd.leder (som egentlig er assistent) og avtalte med henne at hun skulle ta hovedvekten av tilvenninga til jeg hadde kommet inn i det selv. De hadde full forståelse for at jeg ikke mestret oppgavene mine i begynnelsen. Etter en stund gikk det kjempefint! Jeg tok over flere og flere oppgaver uten at det egentlig ble snakka om. Det skjedde helt naturlig.

Jeg tror det er lurt for din egen del å prate med assistentene på avdelignen og forklare dem at du er usikker, og at du trenger deres hjelp til du er kommet inn i saker og ting. Alle har vært ny i jobben engang, og alle fler samme usikkerheten[:)]

Du kommer nok til å klare dette!
Lykke til[:)]

Back
Topp