Plutselig endret søvnmønster

Marres

Elsker forumet
Mini har de siste ukene gått fra å være veldig enkel om natten; legges og sovner rundt 19.30. Våkner ca kl 04 og får pupp, og sover deretter til 07-08. Slik hAr han vært fra 2-3mnd. Men plutselig så har vi måttet begynne å legge han rundt 18.30 for han er kjempetrøtt og deretter opp igjen rundt kl 21, 01, 04 og stå opp 05.30. Vet vi har vært ganske bortskjemte før, men dette er ikke særlig trivelig. Vi trodde det var like før han skulle sove rundt nå ettersom han har gjort det noen ganger før, men dette går jo helt motsatt vei.

Når han våkner er det kun for mat, han ammes og legges igjen og sovner uten problemer. Helt til neste gang, og da er det voldsom aktivitet, sparker av seg dyna, leker med smokken og bråker og er helt rabiat inntil han får pupp. Og slik fortsetter natten.

Han går mot slutten i et utviklingssprang, så kan det være det? Men der står det at man ofte spiser mindre og sjeldnere, men ingen av disse stemmer,men han har begynt å protestere på stellebordet.

Eller er det tenner? For etter en periode med mindre sikkel og fingrer i munn er det nå mye munnaktivitet.

Jeg vet det kan være mange ting men lurer på hvor lenge det skal fortsette sånn før jeg gjør noe. Har jo lest om ulike hs som hevder slik plutselig oppvåkning er "uvane"'som blir gjort verre av at man tas opp og at avvenning må til. Håper virkelig ikke vi kommer til at nettene må brukes til dette!

Det hørtes ut som om du har beskrevet hverdagen vår?! :p vi har det nesten helt likt, med unntak av stellebordet.. Jeg er i tvil hva det skyldes, men kanskje det bare er en periode siden det er fler som har der sånn? Har hørt om fler hvor det er umulig å legge..

Vi gjør ikke så mye annerledes.. Vi legger han når han gjesper og er trøtt, da tar vi på pysj og sånn.. Litt slitsomt at han våkner så mye på natta og gråter/hyler.. Jeg er også redd for at det blir en uvane for han! Fordi jeg gir han jo pupp hver gang, men han spiser masse og sovner igjen.. Så vet ikke om han burde få mer på kvelden, eller begynne å ikke gi han på natta.. Jeg vil ikke la vær med å gi han hvis han er sulten heller...er veldig vanskelig det der..

Han våkner oftere om natta her også for tiden, og er helt umulig å legge på dagtid. Vil bare sove oppå oss, og knapt nok det. Trilletur er det eneste som alltid funker. Om natta har han sluttet å ta smokken, noen netter er det nesten umulig å koble ham fra puppen, da han blir potte sur når han ikke får sutte lenger. Det føles som om vi er tilbake i november :rolleyes:

Det er veldig slitsomt. Og man begynner jo å lure på om man har gjort noe feil, i alle fall klarer ikke jeg å la det være. Men så vet jeg jo at han har vært vanskelig å få til å sove hele veien, bortsett fra i gode perioder - da klarer han å sovne selv, han sover lengre strekk om natta, og han bruker meg ikke som smokk. Så han KAN jo! Men nå har denne vanskelige perioden her vart litt for lenge, og det tærer skikkelig på kreftene. Håper VIRKELIG på litt bedring snart.

Opplever det samme her! Før sov hun fra 1930-0400, ofte til 0600 også. Nå legges hun til samme tid, men våkner oftere(23,02,05) og vi står opp i 7 tiden.

Er også vanskeligere å legge på dagtid. Vræler i vogna til jeg begynner å gå. Sovner ikke like lett i vugga. Bruker lang tid på å sovne på kveldene.

Hun vil heller ikke ha smokk lenger, bare spytter den ut. Kun pupp som gjelder.

På stellebordet blir hun ofte sinna når vi skal kle på henne :p

Tenker at dette er en periode som vi er inne i.

Vi har akkurat vært igjennom et utviklingssprang. Han spiste dårligere på dagene og våknet ofte på natt for mat. Nå har vår sovet dårlig helt siden han ble født, men dette var en veldig dårlig periode. Våknet gjerne hver time på natt og var vanskelig å legge igjen. Nå sover han 1-3t av gangen, som oftest 2 ihvertfall :p

For meg så ble det feil å skulle avvenne i den urolige perioden, nettopp fordi han var mer urolig og søkte mer nærhet og kos. Og det verste gikk jo over, og det er nå ok å sove i senga igjen :) Her skal jeg vurdere å avvenne litt på natt når han får spist mer fast føde på dag. Ble anbefalt å vente til han spiser 2-3 fulle måltider av hs. Tenker jo at det optimale er at han da selv får mindre behov for mat på natt, og deretter sover bedre...men tror egentlig mye av oppvåkningene handler om kos her altså :p Veldig vanskelig å vurdere hva som er hva noen ganger og man vil jo ikke nekte de små mat. MEN, må man så må man. For min del har det vært perioder hvor nettene har vært så tøffe at jeg ikke synes jeg er helt topp mamma på dagtid, og da tenker nå jeg at det kanskje er bedre med litt avvenning :)

Angående endring i døgnrytme så har min gjort det samme de siste dagene. Tidligere tok vi en kort dupp i 15-16tiden, men han er ikke interessert i å sove da lengre. Han er derfor stuptrøtt klokken 18, og starter dagen gjerne i 6tiden (ville opp halv fire i natt..hjelp!.. :p).

Opplever det samme her! Før sov hun fra 1930-0400, ofte til 0600 også. Nå legges hun til samme tid, men våkner oftere(23,02,05) og vi står opp i 7 tiden.

Er også vanskeligere å legge på dagtid. Vræler i vogna til jeg begynner å gå. Sovner ikke like lett i vugga. Bruker lang tid på å sovne på kveldene.

Hun vil heller ikke ha smokk lenger, bare spytter den ut. Kun pupp som gjelder.

På stellebordet blir hun ofte sinna når vi skal kle på henne :p

Tenker at dette er en periode som vi er inne i.
Kjenner meg veldig igjen her ja, og har hatt noen netter den siste måneden hvor hun har våknet nesten annenhver time, ligger å sparker, kaver rundt og suttrer. Og gir seg ikke før hun får puppen, men da sovner hun godt igjen etterpå. Legger ca kl.20 hver kveld, får pupp og sovner som oftes innen 30min, enten på puppen eller av seg selv. Står opp 8-9 tida :)

Herregud så godt at det ikke bare er her! Mini er oppe fra 1-4 ganger mellom 20 og 1930. Han har fått fire tenner, men allikevel. Jeg har begynt å arbeide igjen også og er helt skutt!

Det var akkurat sånn som du beskriver for tre-fire uker siden. Gått over nå heldigvis!

Godt å høre at det ikke bare er her i gården det er litt slitsomt for tiden, selv om jeg føler med dere alle sammen! Men da er nok ting som de skal og det er bare å vente og se- og krysse fingrer for at dette ikke er den nye hverdagen :)

Her er det også mer eller mindre akkurat sånn nå, men det ser ut som om det begynner å bli litt bedre :) Har hatt to slike perioder tidligere også, og de varte på det lengste seks-sju dager i strekk :) Satser på at dette også går over!

Back
Topp