Plus size jenter som prøver

Jeg er litt spent på dette denne gang, da jeg er større nå enn ved tidligere svangerskap.. :grumpy: hater å snakke om det.. gikk og opp sykt mye i tidligere svangerskap, så om det blir slik denne gang og vil jeg jo bli veldig tung:sorry:

Har det vært vanskelig for dere med litt ekstra vekt å bli gravid??:)
Jeg har ganske mye ekstra vekt og ikke opplevd problemer med å bli gravid, annet enn da jeg hadde forhøya prolaktin pga amming etter siste fødsel. Ellers har det gått greit. Mista sist, men har fire velskapte barn, må vel regne med å miste en gang eller flere når jeg har vært gravid mange ganger. Hadde også en MA før første barnet og en kjemisk før fjerde.

Oppløftende at så mange av dere har blitt gravid uten problemer :) Og kjedelig å høre at noen av dere møter så mye skepsis i helsevesenet! Som dere sier, man er hi gjerne fullt klar over ting selv..

Hei!

Jeg er ny på forumet, og ny som «prøver». :)
Er ganske overvektig og det er noe som bekymrer meg, både mtp å prøve å bli gravid og helsen ellers. Spesielt nå med coronaviruset som herjer!
Kjekt å lese om andres møter med helsevesenet. Tenker selv å bestille en time til utredning hos lege/gynekolog men er bekynret for at vekten blir hovedfokus. Vet jo dette selv, og blir gjerne bare mer oppgitt og trist av at andre skalskal kommentere det...

Det er jo fakta at for enkelte kan det å være stor eller liten ha en innvirkning på graviditet. Det er dessverre sant. Jeg syns fokuset på det kanskje er litt galt. Men det forandrer ikke fakta. Lykke til, håper det klaffer for dere!
Joda, men altfor mange møtes med at det er det eneste legene fokuserer på. Det finnes eksempler på folk som har vært inne med mistanke om migrene, halsbetennelse osv og bare fått beskjed om at de må gå ned i vekt. Jeg opplevde å få beskjed om mest sannsynlig PCO og vektnedgang ved at hen sa:"Ja, du bør jo gå ned i vekt, det er ofte vanskelig med PCO ". Følte det som å få beskjed om at " Du må ta denne medisinen , men den er veldig vanskelig å få i seg " e.l.

En nylig publisert undersøkelse viser også at intensivsykepleiere i Norge ikke synes overvektige fortjener den samme livsreddende behandlingen som normalvektige. Så dette er mye mer mangfoldig enn at "for mange er dessverre vekt et problem ".

Hei! Slenger meg med her ☺️
Gikk til en privat gyn for tre mnd siden for å ta en gynekologisk undersøkelse. Har aldri gjort det før, og tenkte det var greit. Sluttet på p-piller like før. Hadde på forhånd også bedt om veiledning i forholdt til vektnedgang før en eventuell graviditet. Kiloene satt godt på, og jeg burde ned 15-20kg før jeg blir gravid.

Fikk utrolig god hjelp og ble tatt på alvor. Begynte på Metformin samme dagen, har nå gått ned 12kg. Lavkarbo, litt kos innimellom og Metformin har vært bra. Trener ikke heller, går bare turer. Gyn er fantastisk, og har gitt meg så mye støtte. «Du må huske på at du er utrolig vakker, uansett hva vekten viser», skal definitivt ha svangerskapsoppfølging der når jeg blir gravid. Tenkt mye på hvordan man blir møtt av helsevesenet, og orker ikke bli bedømt. Er veldig enig i det dere skriver. Har aldri blitt møtt negativt av helsevesenet, men frykten ligger jo der.

Vil sende en god klem til alle ♥️ Og tenker at det finnes mange kompetente fagfolk som også er empatiske, som en kan få hjelp av. Jeg hadde aldri funnet meg i å bli behandlet dårlig gjentatte ganger! Og syns ingen andre her skal finne seg i det heller.

I forhold til prøving følger jeg med med på eggløsning og blir kjent med kroppen uten p-piller. Begynner aktivt å prøve fra mai av.

Back
Topp