Plexus-skade og Erbs Parese til tross...

Jubelmusa

Glad i forumet
Endelig kryper Liisamor! [:D] For bare noen uker siden ville hun ikke engang snu seg fra rygg til mage uoppfordret, og nå fyker hun over gulvet som en virvelvind. Etter uker og måneder med bekymring ser det faktisk ut som hun kommer til å følge mer eller mindre normal utvikling.

Tenk, fra totalt lammet høyrearm til "propell i rompa-kryping"!

Så bra!!

Så bra!! Vet ikke så mye om verken Plexus-skade eller Erbs Parese. Hemmer de henne på noen annen måte eller? Strålende utvikling da, på den korte tiden[:D][:D][:D][:D] Jippi[;)]

ORIGINAL: zzzara

Så bra!! Vet ikke så mye om verken Plexus-skade eller Erbs Parese. Hemmer de henne på noen annen måte eller? Strålende utvikling da, på den korte tiden[:D][:D][:D][:D] Jippi[;)]

Liisa ble forløst ved vanskelig skulderforløsning som det så fint heter, da hennes høyre skulder satt fast i mitt symfyseben. (Det var en episode om tilsvarende på den serien som gikk i de dager vi var gravide. Tror den heter Jordmødrene.) På grunn av dette ble hun ganske brutalt forløst, og dermed ble nerveknuten i skulderen hennes skadet, kalt Plexus-skade. Hvor mye vet man ikke, om den bare ble voldsomt strukket eller gikk tvers av. I alle tilfelle resulterte dette i at armen ble lammet, var bare fingrene som kunne beveges noe. Dette gir diagnosen Erbs Parese.
Tett oppfølging av fysio og timer med egentrening har heldigvis gitt resultater! [:D]

Det er så bra når ting blir tatt tak i med EN gang sånn at man kanskje slipper plager senere i livet!!

ORIGINAL: EmiliesMor

Det er så bra når ting blir tatt tak i med EN gang sånn at man kanskje slipper plager senere i livet!!

Helt enig! Jeg synes nesten fysioterapeuten på St.Olavs var der omtrent før jeg hadde fått med meg at det var noe galt med armen. Det sykehuset kan ikke få nok skryt i mine øyne. Vi har tilbrakt mange timer der, og alltid blitt godt ivaretatt.

I gamle dager gjorde de ingenting med slike skader, og de barna endte opp med en arm/hånd som en stiv klo. [&o]

OI SHIT!!!!!

det hadde jeg ikke fått med meg engang jeg.... at hun hadde det.... men da er det jo en kjempeutvikling at hun krabber nå!!!!! fliiiiiiinke liisa!!!!!![:D][:D][:D]

ORIGINAL: Jubelmusa

Liisa ble forløst ved vanskelig skulderforløsning som det så fint heter, da hennes høyre skulder satt fast i mitt symfyseben. (Det var en episode om tilsvarende på den serien som gikk i de dager vi var gravide. Tror den heter Jordmødrene.) På grunn av dette ble hun ganske brutalt forløst, og dermed ble nerveknuten i skulderen hennes skadet, kalt Plexus-skade. Hvor mye vet man ikke, om den bare ble voldsomt strukket eller gikk tvers av. I alle tilfelle resulterte dette i at armen ble lammet, var bare fingrene som kunne beveges noe. Dette gir diagnosen Erbs Parese.
Tett oppfølging av fysio og timer med egentrening har heldigvis gitt resultater! [:D]

OJ!! Stakkars, høres så fælt ut for henne da. Men så utrolig bra at dere har fått god hjelp[:D] Hvordan fungerer armen til andre ting nå da? Det er det samme min nevø har (husket bare ikke navnet) og han er i dag er kjapp 2åring som fikser det meste. Han har ceberal parese i tillegg da.
Ja, tenk på det at man ikke fikset slike ting i gamledager.. Stakkars barn.
Har du trenings opplegg for henne hjemme da eller? *Natta-klem til Liisa / mamman og St. Olavs*[8D][:D][:D]

ORIGINAL: Jubelmusa

OJ!! Stakkars, høres så fælt ut for henne da. Men så utrolig bra at dere har fått god hjelp[:D] Hvordan fungerer armen til andre ting nå da? Det er det samme min nevø har (husket bare ikke navnet) og han er i dag er kjapp 2åring som fikser det meste. Han har ceberal parese i tillegg da.
Ja, tenk på det at man ikke fikset slike ting i gamledager.. Stakkars barn.
Har du trenings opplegg for henne hjemme da eller? *Natta-klem til Liisa / mamman og St. Olavs*[8D][:D][:D]

Armen hennes fungerer nesten overraskende bra, og det er ikke lenger mulig for en som ikke er fagperson å se det. Hun er ellers frisk og rask, men prioriterer selv venstrehånda når ting skal holdes og plukkes opp. [:)]

ORIGINAL: kathleen

OI SHIT!!!!!

det hadde jeg ikke fått med meg engang jeg.... at hun hadde det.... men da er det jo en kjempeutvikling at hun krabber nå!!!!! fliiiiiiinke liisa!!!!!![:D][:D][:D]

Brodern hadde akkurat det samme, for han ble forløst på samme måte. Nå er han 16 år og en lovende trommis, så hånda hans fugerer også helt fint![:)]

ORIGINAL: Cstina20

Oi.. Så bra!! Hun er jo kjempeflink da!![:D] 

ORIGINAL: ~mille~

flinke Liisa[:)]

Back
Topp