Plattfot

Lille*Tigergutt

Glad i forumet
Noen som har barn som har plattfot her? Jeg lurer på om mini har plattfot. Han går liksom på innsiden av føttene. Slik som bilde under her. Han er snart 1,5 år. Ringte å bestilte time hos fysioterapeut i dag. Men noen som kan fortelle meg litt om hva som eventuelt blir gjort om han virkelig har plattfot?

[link=http://www.saaleklinikken.no/lidelser/plattfot/pronated_feet%20plattfot...jpg/image_view_fullscreen][/link] Fant ett bilde på www.saaleklinikken.no/lidelser/plattfot

Eldstemann her er veldig plattfot, og har en feilstilling i et ben i foten i tillegg.
Jeg tok opp problemet på helsestasjonen, og da det ikke var noe bedring fra han var halvannet til to år, ble han henvist til ortoped. Der ble det raskt mistenkt "talus verticalis" (tror jeg det heter), som er den feilstillingen i føttene. Dette ble bekreftet etter å ha tatt røntgen.
Han fikk tilpasset fotsenger (en type hele fotsåler) som han må bruke i alle skoene han bruker, som forhåpentligvis kommer til å rette opp foten på sikt.
Nå halvannet år senere ser vi en forbedring. [:)]

Jeg skal se om jeg finner et bilde jeg har tatt av ham, men det må jeg gjøre senere. Har to trøtte barn jeg må få lagt først. [;)]

ORIGINAL: Nozy Rosie

Eldstemann her er veldig plattfot, og har en feilstilling i et ben i foten i tillegg.
Jeg tok opp problemet på helsestasjonen, og da det ikke var noe bedring fra han var halvannet til to år, ble han henvist til ortoped. Der ble det raskt mistenkt "talus verticalis" (tror jeg det heter), som er den feilstillingen i føttene. Dette ble bekreftet etter å ha tatt røntgen.
Han fikk tilpasset fotsenger (en type hele fotsåler) som han må bruke i alle skoene han bruker, som forhåpentligvis kommer til å rette opp foten på sikt.
Nå halvannet år senere ser vi en forbedring. [:)]

Jeg skal se om jeg finner et bilde jeg har tatt av ham, men det må jeg gjøre senere. Har to trøtte barn jeg må få lagt først. [;)]

Fint om du har bilde å vise. Skal se om jeg får tatt ett av lillemann også, så kan dere si hva dere syns[:)]

Fant et bilde på nettet som er ganske likt sønnen min sine føtter.

Fant et bilde på nettet som er ganske likt sønnen min sine føtter.

Akkurat slik syns jeg skeivheten til sønnen min er også. Syns det ser så vondt ut å ha det sånn.

ORIGINAL: aljoba

alle unger har plattfor på dn alderen, ingenting å bekymre seg får [:)]

Men når vil det rette seg da? Ser jo så vondt ut å gå slik...

vet ikke når, mn svigermora mi og jeg snakka om akkurat dette for to uker siden. og hun spurte fysioterapeuten sin om d, og han sa alle barn var plattfor på dn alderen. og jeg spurte mannen til venninna mi som er lege, og han mente oxo at alle barn var plattfot så tidlig. viss du tenker deg om, så har du sikkert aldri sett en 1,5 åring m bue under foten [;)]  hele fotbladet tutcher golvet... 

Alle unger er plattfot frem til en viss alder, husker ikke riktig når det stabiliserer seg.
Men minsten min er ganske mye. Vi fikk time hos ortoped en gang da han var 2 år, han så ikke noe som var unormalt med han men sa at vi skulle komme tilbake om ett år. Var der tidligere i høst og ortopeden anbefale meg å ta han med turn, gå i terreng osv. Det er en muskel nede i foten som må strammes opp som gjør at foten blir sånn.
Vi hadde nettopp startet på turn da vi var der, han går i gårdbarnehage og de er mye ute i skog og mark. Nå ca 3 mnd etter kan jeg merke ørlittegran endring i foten hans. Så jeg tror det går rette veien[:)]

ORIGINAL: aljoba

vet ikke når, mn svigermora mi og jeg snakka om akkurat dette for to uker siden. og hun spurte fysioterapeuten sin om d, og han sa alle barn var plattfor på dn alderen. og jeg spurte mannen til venninna mi som er lege, og han mente oxo at alle barn var plattfot så tidlig. viss du tenker deg om, så har du sikkert aldri sett en 1,5 åring m bue under foten [;)]  hele fotbladet tutcher golvet... 

Men er ikke det at hele fotbladet tutcher gulvet som bekymrer meg, men at det er skeiv vinkel på anklene på en måte. Slik som bilde i linken jeg la ut.. Er det også normalt?

Jeg har spekulert på akkurat det samme, så var et utrolig kjekt innlegg, å høre at alle barn er plattfot i den alderen :)

Men om barnet har skeiv vinkel i ankelen, så hadde jeg nok tatt en prat med legen neste gang du var der, bare i tillfelle det er noe som kan gjøres for at det skal bli bedre eller mer behagelig for barnet :) Lykke til :)

ORIGINAL: Shushame85

Jeg har spekulert på akkurat det samme, så var et utrolig kjekt innlegg, å høre at alle barn er plattfot i den alderen :)

Men om barnet har skeiv vinkel i ankelen, så hadde jeg nok tatt en prat med legen neste gang du var der, bare i tillfelle det er noe som kan gjøres for at det skal bli bedre eller mer behagelig for barnet :) Lykke til :)

Ja, skal ta det opp med lege når vi skal dit, men har også fått time hos fysioterapeut på helsestasjonen neste uke, så får vi se[:)]

Hvis han får såler så for all del ikke la han bruke de når de blir litt for små.. Jeg gjorde det og innhulingen har havnet for langt bak og det er værre nå en når jeg var plattfot og koster mye for å få nye såler

Vi fikk jo også høre at det var vanlig at barn er plattfot, og det er det jo også. Men når vi sammenliknet sønnen vår med andre barn, så så vi allikevel stor forskjell. Han gikk nesten med de kulene på innsiden av foten i bakken, så vi innså jo at det ikke var helt som det skulle.
I tillegg var han ganske "klønete", altså snublet mye og var litt "klumsete". Dette skyldtes mest sannsynlig feilstillingen i føttene, og det har blitt MYE bedre nå etter at han har gått med fotsengene i halvannet år. [:)]

Nå er forøvrig ungene vel i seng, så nå skal jeg lete etter bilde som jeg håper jeg har på denne pc'en her. [:)]

Her er et par bilder av føttene til sønnen min da han var litt over to år, rett før han begynte med fotsenger:

Her er et par bilder av føttene til sønnen min da han var litt over to år, rett før han begynte med fotsenger:

sånn er faktisk føttene til gutten min også! men ortopeden sa at såler ikke hadde noe dokumentert effekt og at vi først skulle prøve å trene opp den muskelen. Men vi skal regelmessig til kontroll da.

De er ikke så ille føttene til lillegutt, men jeg ser jo samme tendenser.

ORIGINAL: ¤Woolfmother¤

sånn er faktisk føttene til gutten min også! men ortopeden sa at såler ikke hadde noe dokumentert effekt og at vi først skulle prøve å trene opp den muskelen. Men vi skal regelmessig til kontroll da.

Men har dere blitt henvist til røntgen da? For da kan man jo se om det er en feilstilling i tillegg til at han er plattfot.
Vi fikk beskjed om at det mest sannsynlig ville bli så og si bra med fotsenger, men jeg har også lest på nettet (dumme meg) at noen må opereres for å bli bra.. [:o]

Gutten vår må også gå mye i ulendt terreng, og også mye barbent ute om sommeren for å styrke muskulaturen i føttene. [:)]

ORIGINAL: ¤Woolfmother¤

Men har dere blitt henvist til røntgen da? For da kan man jo se om det er en feilstilling i tillegg til at han er plattfot.
Vi fikk beskjed om at det mest sannsynlig ville bli så og si bra med fotsenger, men jeg har også lest på nettet (dumme meg) at noen må opereres for å bli bra.. [:o]

Gutten vår må også gå mye i ulendt terreng, og også mye barbent ute om sommeren for å styrke muskulaturen i føttene. [:)]

ikke enda. han mente det ikke var nødvendig. Men som sagt så skal vi på regelmessige kontroller da. Og han sa noe om det hvis det ikke bedra seg. Men jeg husker ikke over hvor lang tid han sa da..

Back
Topp