Planter inne

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Noen tips til planter å ha inne som er like enkle å ta vare på som fredslilje? :D

Har en fredslilje som nå er 8 år gammel, men det ser ut til å være det eneste jeg klarer å få til å overleve. Den tåler jo alt :)
Men skulle gjerne hatt noe annet og gjerne med litt farge.

Tja, kunstige orkideer fra IKEA holder i evigheter her. :knegg:

Jeg er til lite hjelp, dreper fredsliljene også.

Tja, kunstige orkideer fra IKEA holder i evigheter her. :knegg:

Jeg er til lite hjelp, dreper fredsliljene også.
Hehe. Kan tenke meg det ja :D

Har det med å tørke ut kaktuser osv, men fredslilje lever gjennom alt her. Fikk en avlegger for 8 år siden, og har pottet den om et par ganger, så håper den blir stooor :D

Skulle gjerne hatt noen flere lignende :D

Last edited:
Smaragdpalme/studentens trøst er ganske hardfør. Og vi som dreper det meste får også til flamingoblomst. Vet ikke om den regnes for å tåle mye eller vi bare har hatt flaks. :p

Noen tips til planter å ha inne som er like enkle å ta vare på som fredslilje? :D

Har en fredslilje som nå er 8 år gammel, men det ser ut til å være det eneste jeg klarer å få til å overleve. Den tåler jo alt :)
Men skulle gjerne hatt noe annet og gjerne med litt farge.
Fredslilje, vanlige orkideer fra butikken, div grønnplanter. Alle planter med blomster har hvileperioder der de ikke har blomster og planter med blomster er generelt vanskeligere enn grønnplanter. St Paulia, Ildtopp og orkideer kan være ganske greie å stelle.

Smaragdpalme/studentens trøst er ganske hardfør. Og vi som dreper det meste får også til flamingoblomst. Vet ikke om den regnes for å tåle mye eller vi bare har hatt flaks. :p
Så flamingoblomst på plantasjen i stad og lurte litt på den. Ligner jo litt på fredslilje syns jeg, så mulig mye av samme :)
Tenkte jeg skulle prøve å dele fredslilje mi og, men litt kjedelig med kun det :p

Både orkideer og flamingoblomst er både fargerike og lette å ha med å gjøre.
St. Paulia er også ganske enkel og kommer i flere farger, det samme gjelder ildtopp

Draketre (Dracaena), Sansevieria, smaragdpalme og Rhapidophora Tetrasperma synes jeg er veldig lette :) De er riktignok grønne planter, Sansevieriaen kan ha litt fargespill på bladene da.
Flamingoblomst er det mer farge på, og Hoya (Porselensblomst) har flere typer med forskjellig farge på bladene. I tillegg kommer den med kjempesøte blomster hvis den trives, og det gjør den ofte :)

Svigermors tunge er ekstremt hardfør. Hadde den på et bad uten vindu før, og den fikk i tillegg altfor sjeldent vann.. Sto der like fin!

Smaragdpalme er nesten umulig å drepe. Den er mye mer hardfør enn fredslilje. I tillegg er den veldig fin når den får vokst litt og da brer seg litt utover :)

Diverse kaktuser.

I tillegg anbefaler jeg å potte om alle plantene i større potte. Legg et godt lag med lecakuler i bunnen, og bruk gjerne potte med skål. Bruk kvalitetsjord og les gjerne hvilken jord planten du kjøper ønsker. Mye lettere å få plantene til å overleve om du gjør dette!

Både orkideer og flamingoblomst er både fargerike og lette å ha med å gjøre.
St. Paulia er også ganske enkel og kommer i flere farger, det samme gjelder ildtopp
Orkideer dreper jeg fort :facepalm:
Men tror jeg må prøve meg på flamingoblomst. Kanskje st. Paulia. Lurer på om det er den mamma hadde mange av som vi bare tok et blad av nå og da og puttet i en ny potte? Hadde maaange etterhvert :p

Har faktisk en ildtopp stående ute nå. Den hadde dødd inne, men kom seg da mannen flyttet den ut på verandaen. Tror jeg skal prøve å potte den om og renske de stygge bladene som har kommet. Går det an å ta avlegger eller stikling av den?

Du er som meg på plantefronten, helt til jeg fant Coleus! Nå klarer jeg fredslilje, Coleus og Pilea :D

Coleus får du i alle slags farger, de vokser fortere enn du kan følge med, de trenger en del vann, men du trenger ikke å huske det selv, de sier i fra når de er tørste :P utrolig enkle å ta stiklinger av, og stiklingene blir nye planter i løpet av noen uker. Så jeg har huset fult, selv om jeg omplasserer mange stadig vekk...

Du er som meg på plantefronten, helt til jeg fant Coleus! Nå klarer jeg fredslilje, Coleus og Pilea :D

Coleus får du i alle slags farger, de vokser fortere enn du kan følge med, de trenger en del vann, men du trenger ikke å huske det selv, de sier i fra når de er tørste :p utrolig enkle å ta stiklinger av, og stiklingene blir nye planter i løpet av noen uker. Så jeg har huset fult, selv om jeg omplasserer mange stadig vekk...
Takk for tips :) skal sjekke ut coleus

Back
Topp