Plantehjelp

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Er det noen som har noen forslag til hva vi kan plante her?

Det er ikke veldig dypt før man treffer fjell og ikke all verdens lett å bygge opp med mer jord...

20220412_173759.jpg

Personlig tror jeg har jeg hadde satt noen pellekasser langs kanten det og hatt sukkererter inntil gjerdet som de kunne klatre i, kanskje jordbær foran i en av kassene, gulrøtter i en annen og lignende.

Åh, her kan du gjøre masse spennende! Er det skyggebed? Eller får det sol?

langs gjerdet kan du plante villvin, de klatrer og får nydelig rødfarge på høsten.

foran de ville jeg plantet noen peoner, eller syrinhortensia. (For å få litt høyde)

foran disse ville jeg plantet noen hosta i ulike bladverk.

ville også satt i noen andre stauder, pass på at de blomstrer litt ulikt. Bestem deg for farger som er ved siden av hverandre i fargesirkelen. F.eks rosa, rød, lilla.

Så kan du om sommeren fylle på med sommerblomster som blomstrer hele sommeren, men som dør ved frost.

mine staudefavoritter er
Hestemynte
Hosta
Astilbe
Akeleie
Oktoberbergknapp

Eller gjør det enkelt. Legg på et lite lag med jord og så ‘blomstereng’ :love7

Åh, her kan du gjøre masse spennende! Er det skyggebed? Eller får det sol?

langs gjerdet kan du plante villvin, de klatrer og får nydelig rødfarge på høsten.

foran de ville jeg plantet noen peoner, eller syrinhortensia. (For å få litt høyde)

foran disse ville jeg plantet noen hosta i ulike bladverk.

ville også satt i noen andre stauder, pass på at de blomstrer litt ulikt. Bestem deg for farger som er ved siden av hverandre i fargesirkelen. F.eks rosa, rød, lilla.

Så kan du om sommeren fylle på med sommerblomster som blomstrer hele sommeren, men som dør ved frost.

mine staudefavoritter er
Hestemynte
Hosta
Astilbe
Akeleie
Oktoberbergknapp

Eller gjør det enkelt. Legg på et lite lag med jord og så ‘blomstereng’ :love7
Det er morgensol og ellers ganske skyggefullt :)

Skal søke opp alle du nevnte :)

Villvin på gjerdet er veldig fint! Du bør om det er aktuelt velge vanlig villvin (ikke klatrevillvin eller rådhusvillvin), den vanlige klatrer med slyngtråder og fester seg derfor godt til gjerdet. :)

Signerer forslaget om villvin som kan dekke gjerde. Den liker seg både i sol og skygge, trenger ikke mye jord eller næring, hurtigvoksende, kan beskjæres når som helst og gir en nydelig rødfarge på høsten.

Back
Topp