Plante jordbær og andre planter?

*FruM*

Elsker forumet
Jeg tenkte kanskje prøve å plante enten jordbær eller noen andre planter/blomster sammen med jenta mi.
Lurte på om noen har noen forslag/tips? [:)]

Jeg har NULL peil liksom! [:-]
Vi har to hverandaer, en liten gressplen og uteområde forann inngangen.

EDIT: Ellers lurte jeg på om det er noen som vet om noen blomster som blir fine i blomsterkasser, som gjerne er rosa?
Vi får hvitt hus nå i vår og vil gjerne ha rosa blomster. Har to blomsterkasser på hverandraen som jeg gjerne vil ha noen "hengeplanter" i - samt to foran innangen som jeg vil ha noen blomster i. Også har jeg flere potter rundt om kring som må fylles opp! [:)]

Jordbær kan jeg litt om... hehe. Bare spør [:)]

Ellers hvis du bare skal plante, så er jo stemor veldig greit da. De kan du ha ute nå, tåler mye, krever lite.

Jeg har jordbærplanter i blomsterkasser. Blir masse bær[:D].
Kan ikke dyrke noe på bakken... Har hannhund[8D][:D].

sukkererter. Det planta vi i bhg i fjor, ble kjempegodt. Alle barna gikk å knaska sukkererter hele tia

ORIGINAL: MICAmor

ÅH!! DET var lurt... Jeg har to kasser på hverandaen og to ved inngangen. Men trur egentlig jeg vil ha blomster i dem.
Men er det bare å kjøpe nye å plante i dem da?

ORIGINAL: Tanketrollet

Ellers hvis du bare skal plante, så er jo stemor veldig greit da. De kan du ha ute nå, tåler mye, krever lite.

Ja, stemor har jeg et par av ute alt, sammen med påskeliljer! [:)]
Når er det best å plante jordbær? Hvordan og ja... Jeg trenger egentlig "inn med t-skje"! [:-]

Ellers lurte jeg på om det er noen som vet om noen blomster som blir fine i blomsterkasser, som gjerne er rosa?
Vi får hvitt hus nå i vår og vil gjerne ha rosa blomster. Har to blomsterkasser på hverandraen som jeg gjerne vil ha noen "hengeplanter" i - samt to foran innangen som jeg vil ha noen blomster i. Også har jeg flere potter rundt om kring som må fylles opp! [:)]

Lønner seg som regel å kjøpe ferdige plantet når sommeren nærmer seg... Hvis ikke må du så ganske fort :)
Men du har jo masse fine rosa hengeblomster om du fks går på plantasjen eller et annet hage senter.
Bare husk å ha lecakuler i bunn av kassene, eller så drukner du blomstene. ( Om det ikke er hull i kassene da)

ORIGINAL: *FruM*

ORIGINAL: MICAmor

ÅH!! DET var lurt... Jeg har to kasser på hverandaen og to ved inngangen. Men trur egentlig jeg vil ha blomster i dem.
Men er det bare å kjøpe nye å plante i dem da?

ORIGINAL: Tanketrollet

Ja, stemor har jeg et par av ute alt, sammen med påskeliljer! [:)]
Når er det best å plante jordbær? Hvordan og ja... Jeg trenger egentlig "inn med t-skje"! [:-]

Ellers lurte jeg på om det er noen som vet om noen blomster som blir fine i blomsterkasser, som gjerne er rosa?

Jordbærplantene kan plantes i kjøkkenhagen, i blomsterkasser/ampler eller i enkle blomsterpotter. Plantene bør plantes ut så raskt som mulig etter innkjøp.
Jordbær kan plantes hele sommersesongen, fra tidlig om våren til langt ut i august.

Fyll kassene eller pottene med ny og frisk torv (blomsterjord). Vann jorda før du planter.  Pakk godt med jord rundt plantene. Jordbærplanter trives best på lune, varme og lyse steder.
Hvis du planter i kasse, ampel eller potte, er det viktig at blomsterklasene ikke knekker over kanten når planten får blomster og senere bær.

Bacoba er forresten en hengeblomst som du får i rosa [:)]

Her må jeg følge med har hus med hage og kunne tenke meg og plantet litt jordbær[:D]

Og til andre potter; Spanske margeritter er fine i potter (blomsten er litt som prestekrage)

Back
Topp