Planlegging av permisjonstiden

Lemonpopp

Andre møte med forumet
Er kanskje litt tidlig ute, men er det noen her som har starta planleggingen av permisjonstiden? Dette er første baby for oss, og både jeg og typen er dessverre elendige på planlegging. Har begynt å lese meg opp på permisjon, men er så mye å tenke på.
Skal man ta 80 eller 100%? Hvordan dele fellesperioden? Kan man bruke ferie for å forlenge permisjonstiden?
Er det noen triks man kan gjøre for å få mest mulig tid hjemme sammen med nurket?
Kjenner jeg trenger litt motivasjon fra andre her :angelic:
 
Her er planen at samboer skal ta en permisjonsdag i uka, og jeg 4, dette for at jeg skal kunne fortsette studiene mine uten fri :)
Jeg vil helst ha 80% dekning, men tviler på st samboer er enig da han ikke vil ha sammenhengende permisjon pga inntekt (han tjener for mye, så går ned ved å få noe av nav, og jobber på provosjon, så får ikke noe når han er tilbake før han har tjent noe opp igjen)
Men tar vi 100% dekning, så skal jeg på jobb igjen i februar/litt senere pga utsettelser, men hvem skal da ta lille til august?
Samboeren må nok ta noe 100% permisjon da han har lite å gjøre på jobb, for å få brukt opp sin litt :)
Synes det er vanskelig denne gangen, da jeg var hjemme til frøkna var 10mnd sist, og da begynte hu i barnehagen, nå er det ikke noe alternativ å begynne før 13 mnd.. likte den gamle fordelingen bedre..
blir nok å sette oss ned etter oul for å diskutere.. men vi må finne en løsning, for vi kan ikke jobbe 100% begge to fra februar når vi har en liten.
Blir ikke klok på nav sine sider, da jeg prøver å legge inn utsettelser i planen, står bare at jeh får 17 uker for mye, når jeg legger inn gradert jobbing..
 
Jeg haar alltid tatt 100% dekning og mesteparten av de vi deler. I år kommer babyen slik at jeg kan legge inn opptjent ferie også, så da får jeg en mnd lenger permisjon ;)
 
80% permisjon her med 4 uker ferie forlengelse som jeg flytter over fra dette året.
Jeg tar hele fellesperioden:)
Da får jeg permisjon til 12 april året etter ca. Far tar sine 19 uker etter dette pluss sommerferie!
Så skal jeg også ha ferie sammen med de om sommeren:)
 
80% permisjon her med 4 uker ferie forlengelse som jeg flytter over fra dette året.
Jeg tar hele fellesperioden:)
Da får jeg permisjon til 12 april året etter ca. Far tar sine 19 uker etter dette pluss sommerferie!
Så skal jeg også ha ferie sammen med de om sommeren:)
Får du flyttet over 4 uker fra dette året? Er det ikke maks 2 uker man kan flytte over?
 
Skal være mulig det ja, kjenner flere som har gjort det slik:)
 
Det lønner seg sjelden å ta 80%, da er det bedre økonomisk å ta permisjon uten lønn en periode :)
 
Det lønner seg sjelden å ta 80%, da er det bedre økonomisk å ta permisjon uten lønn en periode :)
Det fikk jeg beskjed om fra lønnskontoret sist også. Når jeg og mannen satte oss ned og regnet på det kom vi også frem til det. Så sist tok vi 100% og en periode ulønnet.
 
Det lønner seg alltid rent økonomisk å ta ut 100 %. Om 80% virker best tidsmessig, bør du søke om 100% uansett for da får du mest penger til sammen. Deretter er det bare å ta det resterende som er igjen av tiden ulønnet.
Da slipper dere å kaste bort penger.
 
Tar 100% lønn, ferien i år i permisjonen dvs jeg overføre en uke til neste år pga jeg ikke kan utsette så mye. Så tar jeg neste års ferie inni perm også blir det ulønnet til bgh plass. Mannen utsetter nok permisjonen til senere
 
Tar 100%, og 5 uker ferie + resten ulønnet til august. Tenker å kontakte nav for å få hjelp til fordelingen. Regner med jeg må jobbe noen dager innimellom for at det skal gå opp mtp at ikke jeg kan være hjemme når mannen har perm:p men prøver å dele opp permisjonen hans litt, i stedet for å ta fulle uker:joyful:
 
Må ut i permisjon midt i juni( 3 uker før termin) så jeg får ikke ta ut noe ferie før den tiden. Kan jeg ha ferie midt i mamma permisjon,feks i august? Jeg får ikke overføre 5 uker ferie til neste år...
 
Vi med termin i juli er jo veldig heldige da, ikke så mye styr med barnehage og trenger ikke ta ut noe ulønnet. Jeg var heldig med forrige også, som ble født i september.

Vi tar ut 100% det lønner seg best økonomisk. Vi sparer heller mens vi er i permisjon slik at vi kan jobbe redusert senere. Fint å kunne jobbe 80% første året mini går i barnehage feks :)

Sist tok jeg ut hele fellesperioden, vi tenkte det var best mtp amming. Hvis amming går greit denne gang også gjør vi nok det samme, hvis ikke endrer vi nok og deler vi den i to.

Med 15+16 +4u1d(ferie) så har jeg permisjon/ferie til ca mars. Da tar pappaen sine 15 uker, også er vi i juni. Og da begynner jo lærerferien min, som varer til midten av august I tillegg :cool:

For de som ikke kjenner til den anbefaler jeg og leke seg med planleggeren til Nav :)
Det er også veldig lett og greit og søke på nett.

https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger

Må ut i permisjon midt i juni( 3 uker før termin) så jeg får ikke ta ut noe ferie før den tiden. Kan jeg ha ferie midt i mamma permisjon,feks i august? Jeg får ikke overføre 5 uker ferie til neste år...
Ja, det er null problem å utsette permisjonen med ferie :) jeg tror det er kun de første 6 ukene som er låst til permisjon. Etter det kan du utsette resten av permisjonen i 5 uker for å ta ut ferie før du fortsetter med permisjon igjen.
 
Må ut i permisjon midt i juni( 3 uker før termin) så jeg får ikke ta ut noe ferie før den tiden. Kan jeg ha ferie midt i mamma permisjon,feks i august? Jeg får ikke overføre 5 uker ferie til neste år...
Sniker
Du kan maks utsette permisjon med 4 uker og 1 dag ferie per kalenderår :)
 
Må ut i permisjon midt i juni( 3 uker før termin) så jeg får ikke ta ut noe ferie før den tiden. Kan jeg ha ferie midt i mamma permisjon,feks i august? Jeg får ikke overføre 5 uker ferie til neste år...
De første 6 ukene er «låst», de kan du ikke gjøre noe med. Men etter de kan du ta ut ferie 3)
 
Da kan vel jo bare ta ut 3 uker før nyttår og overføre 2 uker til neste år hvis man ønsker å ta ut alle 5? :)
Ja, det er fullt mulig :) men viktig å huske at det ikke går med 5 fulle uker under permisjon på ett kalenderår :)
 
Back
Topp