Planlegger graviditet - dine tips?

tulips

Forumet er livet
Himmelbarn
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Septemberskattene 2023
Desemberskattene 2024
Januarlykke 2026
Hei! Har tenkt til å slutte på p-pillene mine ganske snart. Kjæresten/samboeren min er helt i ekstase(noe jeg også er såklart) :)

Håper syklusen blir normal ganske fort! Har sex så og si hver eneste dag, så akkurat den biten blir ikke noe problem. Men har du noen tips? Med tanke på helsekost og andre kosttilskudd? Eller noe annet? Vet om folat, dette skal jeg kjøpe når p-pille bruken er over.

Det er vanlig med multivitaminer, jeg har hvertfall tatt det siden starten. Ellers er det bare å slappe av og ikke stresse, da går det som regel fortere :) lykke til :)

Ingen tips annet enn å kjenne syklusen din og vite at dere har sex noen dager før el og mens du har el :)

Her vart eg gravid da mannen tok sink tilskudd, men det kan jo sjølvsagt ha vore heilt tilfeldig;)
Teste for eggløsning er vel den sikreste måten, men det er viktig å hugsa på at sjølv om ein treff el, så er det mykje som skal klaffe for å bli gravid:)

D-vitaminer. Jeg begynte på dvitamin like før jeg ble gravid pga lavt nivå. Kan visstnok ha en sammenheng :)

Preseed glidekrem skal ta godt vare på svømmerne. Det handler ikke (bare) om å være fuktig men egenskapen til slimet.

D-vitaminer. Jeg begynte på dvitamin like før jeg ble gravid pga lavt nivå. Kan visstnok ha en sammenheng :)
Hvordan sammenheng tenker du på her? :)

D-vitamin er alltid lurt her i nord, men om nivået ditt er normalt så holder det med det du får fra multivitaminene :)

Sink- og selen-tilskot til både deg og mannen. Det er med på cellebygging.(trur det hjalp meg). Folat kan du godt ta før du sluttar på pilla også. Som Cosacita seier så bør ein gjerne ta det nokre månader i forkant også. Ellers så finns det jo graviditetstilskot på apoteket, der er alt du treng av vitamin og mineral.

Folat, el-tester og jevnlig sex :)

Tusen takk for alle svar :) Skal ta meg en tur på apoteket i dag. Tenker å kjøpe sink, selen, folat og omega3 hvert fall. Skal undersøke hva det er i multivitaminene, kanskje det er sink og selen i dem?

Ang D-vitamin så holder det kanskje med det som er tilsatt i omega3-kapselene? Hmm

Preseed og bidronning-gele kommer jeg til å kjøpe etterhvert om det ikke klaffer etter noen pp.

Har allerede kjøpt el-tester og g-tester :) Hihi

Hvordan sammenheng tenker du på her? :)

D-vitamin er alltid lurt her i nord, men om nivået ditt er normalt så holder det med det du får fra multivitaminene :)

Holder nok med en vanlig dose om nivået er normalt ja, men man skal ikle undervurdere det og ta f.eks symptomene på alvor.
D-vitamin er alltid lurt i norge generelt. :)
Jeg leste en del om det da jeg fant ut at mitt nivå var lavt, og fant mye som tydet på at det kan være en årsak til at egg ikke fester seg osv, og dårlig eggkvalitet. Fant også ting som kunne tyde på at det kunne være sammenheng med spontantabort, fordi kroppen bruker alt på å å holde kroppe igang og det blir vanskeligere å holde på fosteret.
Det er vel ikke vitenskapelig bevist, men jeg har troa på at det hjalp meg ihvertfall:) og jeg vet om flere som har blitt gravide etter at de har begynr med det.

Tusen takk for alle svar :) Skal ta meg en tur på apoteket i dag. Tenker å kjøpe sink, selen, folat og omega3 hvert fall. Skal undersøke hva det er i multivitaminene, kanskje det er sink og selen i dem?

Ang D-vitamin så holder det kanskje med det som er tilsatt i omega3-kapselene? Hmm

Preseed og bidronning-gele kommer jeg til å kjøpe etterhvert om det ikke klaffer etter noen pp.

Så lenge det er det i omega3 tablettene vil jeg tro det holder, så lenge du ikke har mangel:) men sjekk pakka, for det er ikke alle omega3 tabletter som inneholder dvitamin;)

Multivitamina for gravide inneheld sink og selen også, ja. Dei er jo litt dyre, men då får du alt! Du får kjøpt sink og vitamin C i éin boks og selen og vitamin E i éin boks. Både eg og mannen tok det, pluss tran/trankapsel då eg vart gravid. Pluss at eg tok folat. Og det er jo litt D-vitamin i tran.

Veit ikkje om det var det som gjorde at vi endeleg klarte det eller ikkje. Eg hadde gått på Pergotime nokre månader, men det var eit par månedar sidan sist då eg vart gravid.

Lykke til i alle fall!

Holder nok med en vanlig dose om nivået er normalt ja, men man skal ikle undervurdere det og ta f.eks symptomene på alvor.
D-vitamin er alltid lurt i norge generelt. :)
Jeg leste en del om det da jeg fant ut at mitt nivå var lavt, og fant mye som tydet på at det kan være en årsak til at egg ikke fester seg osv, og dårlig eggkvalitet. Fant også ting som kunne tyde på at det kunne være sammenheng med spontantabort, fordi kroppen bruker alt på å å holde kroppe igang og det blir vanskeligere å holde på fosteret.
Det er vel ikke vitenskapelig bevist, men jeg har troa på at det hjalp meg ihvertfall:) og jeg vet om flere som har blitt gravide etter at de har begynr med det.
Aldri hørt om det i forhold til graviditet faktisk, så det var nytt for meg :)
jeg tar dobbel/trippel dose (ikke under graviditeten) pga ms så vet at D-vit er viktig. Spesielt her i nord, ja, hvor sola er gjerrig på vitaminene. Jobber hardt for å få den opp mot 150 :)

Jeg tok folat og omega3-piller og spiste ellers ganske sunt. Siste mnd før jeg ble gravid drakk jeg mye rooibos-te. Vet ikke om det gjorde utslaget, men man gjør mye rart når man blir utålmodig :p Lykke til!

Aldri hørt om det i forhold til graviditet faktisk, så det var nytt for meg :)
jeg tar dobbel/trippel dose (ikke under graviditeten) pga ms så vet at D-vit er viktig. Spesielt her i nord, ja, hvor sola er gjerrig på vitaminene. Jobber hardt for å få den opp mot 150 :)

Ble overraskrt selv jeg, og legen hadde ikke hørt om det hun heller. Men viktigheten av dvitaminet har kommet mer frem de siste par årene og vil tro det kommer mer studier på det etterhvert:)

Var på apoteket i stad, hvor de anbefalte Nycoplus multivitamin til mannen, framfor sink og selen hver for seg :) Blir multivitamin og omega3 på oss begge, + folat på meg.

Back
Topp