Planlagt KS

Minefine

Elsker forumet
Marshmallows2021
Aprilspirene 2023
Noen andre som allerede vet de skal ha planlagt KS? Jeg har hatt 1 tøff fødsel med store rifter, brukket halebein og blodtap med blodoverføring. Etter denne har jeg har 2 igangsettelser som har resultert i haste KS. Så denne 4 gang blir det planlagt KS. Spent på når det blir, og hvordan det blir. Har bare blitt hasta der de sprang i gangen med meg og plutselig var lille ute. Blir godt at det blir mer ro rundt det hele denne gang.

Noen som har erfaring med planlagt KS?
 
Hadde planlagt KS med første og det blir planlagt KS i uke 38 denne gangen :)

Veldig god erfaring fra første KS! Jeg føler meg generelt veldig «hjemme» på en operasjonsstue, hvor alt er kjent og trygt :Heartpink Kan blir en del venting i forkant, men det gikk helt fint det også! Stemninga på opr.stua er upåklagelig og alle er Såå blide og spente på den babyen ! Jordmor som tok over frøkna fra fødselslegen lot meg se henne med en gang, før de gikk å pakket henne inn og tok på henne en lue med rosa sløyfe på:) fikk 2 min sammen før JM & far dro opp på barsel for veiing, måling og mat på stor og liten :)
 
Hadde planlagt KS med første og det blir planlagt KS i uke 38 denne gangen :)

Veldig god erfaring fra første KS! Jeg føler meg generelt veldig «hjemme» på en operasjonsstue, hvor alt er kjent og trygt :Heartpink Kan blir en del venting i forkant, men det gikk helt fint det også! Stemninga på opr.stua er upåklagelig og alle er Såå blide og spente på den babyen ! Jordmor som tok over frøkna fra fødselslegen lot meg se henne med en gang, før de gikk å pakket henne inn og tok på henne en lue med rosa sløyfe på:) fikk 2 min sammen før JM & far dro opp på barsel for veiing, måling og mat på stor og liten :)
Høres supert ut. Måtte du møte samme morgenen? Når fikk du dato til KS? Du sier det er endel venting, må man faste da? Kan far være med helt fra morgenen? Hvor foregår ventingen, får du rom mens du venter?

Mange spørsmål her :hilarious:
 
Høres supert ut. Måtte du møte samme morgenen? Når fikk du dato til KS? Du sier det er endel venting, må man faste da? Kan far være med helt fra morgenen? Hvor foregår ventingen, får du rom mens du venter?

Mange spørsmål her :hilarious:
Møtte 06:30 samme morgen :) da hadde jeg faster fra midnatt , og dusjet før ankomst til avdeling. Ble tatt i mot av jordmor, vi fikk rom, det ble lagt nål på meg, og jeg fikk kateter :)
Samboer var med hele veien :) jeg fikk KS dato 4 uker før termin ca med førstemann. Denne gangen er det allerede avtalt 2 uker før pga premature rier sist svangerskap , og for å forhindre spontan fødsel:)
 
Har hatt to haste KS og en planlagt KS. Haste KS var helt forferdelig, i hvertfall med nummer 2 da jeg allerede var kommet til 9 cm og baby satt fast i bekkenet da de prøvde å ta han ut under KS...
Med planlagt KS gikk det over all forventning og hadde da ingen komplikasjoner og følte meg faktisk uthvilt etterpå i motsetning til haste KS da jeg hadde vært i fødsel i 1 døgn.
 
Jeg har hatt to fødsler med vakuum, har ptsd og opplevde siste fødsel veldig traumatisk med nedlatende jordmødre som snakka over hodet mitt og som ikke fikk med seg at jeg svimte av bl.a. Har helt angst for å føde igjen da jeg ikke ser på meg selv som en «fødekvinne» i det hele tatt… hva er terskelen for å be om keisersnitt? Jeg er klar over at det ikke er en risikofri prosedyre, og er fortsatt ikke overbevist om at det er det beste i mitt tilfelle, men er det vanskelig å få det til om jeg skulle få helt sperre for å føde når det nærmer seg?
 
Jeg har hatt to fødsler med vakuum, har ptsd og opplevde siste fødsel veldig traumatisk med nedlatende jordmødre som snakka over hodet mitt og som ikke fikk med seg at jeg svimte av bl.a. Har helt angst for å føde igjen da jeg ikke ser på meg selv som en «fødekvinne» i det hele tatt… hva er terskelen for å be om keisersnitt? Jeg er klar over at det ikke er en risikofri prosedyre, og er fortsatt ikke overbevist om at det er det beste i mitt tilfelle, men er det vanskelig å få det til om jeg skulle få helt sperre for å føde når det nærmer seg?

Det varierer litt hvilken lege du kommer til, men det er ikke umulig :) det første som vil skje er fødselsforberedende samtaler med en jordmor eller overlege (oftest jordmor). Det kan du henvises til etter oul så jeg ville bedt om dette i første omgang. Du kan også be om henvisning til helsestasjonens psykologtjeneste (kort ventetid) mtp ptsd. En uttalelse fra psykolog og evt også jordmor vil kunne bidra i møte med overlege for bestemmelse av keisersnitt.
Alt dette blir som oftest først fastsatt ganske langt ut i graviditeten. Veldig stressende da en helt klar plan ville kunne gjort ukene dit mindre stressende, men kan være greit å forberede seg mentalt på at du kn måtte bikke uke 30 og mer før de innvilger pks.
Snakk først med jordmor på helsestajsonen, hun vet gangen i det og hvem/når du kan henvises :)❤️
(For de som har hatt ks før er terskel for å innvilge et nytt ks veldig lav)
 
Jeg har hatt to fødsler med vakuum, har ptsd og opplevde siste fødsel veldig traumatisk med nedlatende jordmødre som snakka over hodet mitt og som ikke fikk med seg at jeg svimte av bl.a. Har helt angst for å føde igjen da jeg ikke ser på meg selv som en «fødekvinne» i det hele tatt… hva er terskelen for å be om keisersnitt? Jeg er klar over at det ikke er en risikofri prosedyre, og er fortsatt ikke overbevist om at det er det beste i mitt tilfelle, men er det vanskelig å få det til om jeg skulle få helt sperre for å føde når det nærmer seg?
Du hører til Kalnes, sant? Be om henvisning til morgenrøden!
 
Jeg har hatt to fødsler med vakuum, har ptsd og opplevde siste fødsel veldig traumatisk med nedlatende jordmødre som snakka over hodet mitt og som ikke fikk med seg at jeg svimte av bl.a. Har helt angst for å føde igjen da jeg ikke ser på meg selv som en «fødekvinne» i det hele tatt… hva er terskelen for å be om keisersnitt? Jeg er klar over at det ikke er en risikofri prosedyre, og er fortsatt ikke overbevist om at det er det beste i mitt tilfelle, men er det vanskelig å få det til om jeg skulle få helt sperre for å føde når det nærmer seg?
Min erfaring er at det ikke er vanskelig om du har hatt en traumatisk fødsel fra før. Jeg hadde 1 skikkelig skrekk fødsel og i super fødsel men som alike vel ente opp med haste KS pga navlesnorfremfall. Når jeg venta nr 3 så ønsket jeg å bli satt igang, men flere spurte om jeg ikke bare ville ha ks istede. Jeg ville prøve, men det ente likevel i haste ks etter 1 døgn i fødsel. Men jeg hadde avtalt at hvis jeg ombestemte meg underveis i fødselen eller det ble komplikasjoner av noen slag så kunne jeg be om ks. Så etter 1 døgn med rier sa jeg at jeg ikke orket mere, legen ble tilkalt og jeg fikk ks med en gang.

Bare forklar hvordan du har det, og dine tanker rundt det så skal det nok gå bra. Føler ikke kvinner blir tvunget til å føde om det ligger andre ting bak. Nå når jeg vet det blir planlagt KS denne gang så gleder jeg meg til en mer rolig opplevelse rundt det hele, og forhåpentligvis mindre smerter. Hatt store smerter etter haste keisersnittene.
 
Back
Topp