planlagt KS

~Caritatem~

Elsker forumet
MayDay2021
er det noen som har hatt det før? har hatt to akutte sntt før, og må bl.annet derfor ha planlagt snitt denne gangen.

hvordan var det? fikk pappa og baby bli med på oppvåkningen etterpå? synes det er så sårt at jeg aldri skal få oppleve å få barnet opp på brystet etter fødsel og starte bonding <3
 
er det noen som har hatt det før? har hatt to akutte sntt før, og må bl.annet derfor ha planlagt snitt denne gangen.

hvordan var det? fikk pappa og baby bli med på oppvåkningen etterpå? synes det er så sårt at jeg aldri skal få oppleve å få barnet opp på brystet etter fødsel og starte bonding <3
Jeg hadde det med første og skal ha det igjen denne gangen også om alt går bra.
Jeg har ikke noe negativt å si, kun positivt. Ingen smerter i etterkant, kun litt ubehag med å løfte beina opp i sengen. Var oppe å gikk bare timer etterpå.
Fikk hilse på baby med en gang, rett fra magen og opp til meg. Så ned for å tørkes og en liten sjekk i vårt tilfelle siden han var prematur. Alt sto bra til, han fikk lue på hodet og tilbake på brystet mens de "fikset meg" Pappaen var også tilstede hele tiden og fikk klippe navlestrengen. Han holdt baby mens de flyttet meg over i seng også var han tilbake hos meg. Inni heisen og på overvåking også. Der kom de og vi fikk hjelp med ammestart.
Så han var med oss hele veien. :Heartbigred
 
Last edited:
Det vil oppleves annerledes med planlagt enn akutt. De fleste sykehus legger til rette for at mor kan ha barnet inntil seg mesteparten av tiden. In coronatimes vet jeg at mannfolk ikke har fått være med på KS på Ullevål hvertfall. Men hvem vet hvordan ting er i mars :happy:
 
Jeg hadde det med første og skal ha det igjen denne gangen også om alt går bra.
Jeg har ikke noe negativt å si, kun positivt. Ingen smerter i etterkant, kun litt ubehag med å løfte beina opp i sengen. Var oppe å gikk bare timer etterpå.
Fikk hilse på baby med en gang, rett fra magen og opp til meg. Så ned for å tørkes og en liten sjekk i vårt tilfelle siden han var prematur. Alt sto bra til, han fikk lue på hodet og tilbake på brystet mens de "fikset meg" Pappaen var også tilstede hele tiden og fikk klippe navlestrengen. Han holdt baby mens de flyttet meg over i seng også var han tilbake hos meg. Inni heisen og på overvåking også. Der kom de og vi fikk hjelp med ammestart.
Så han var med oss hele veien. :Heartbigred

så fantastisk! <3 mine var også premature, så de bare løp ut med de etter de ble hentet ut. så fikk ikke sett første før 18 timer etter fødsel.
håper virkelig pappan kan bli med på KS i mars!!
 
Ved planlagt snitt får du barnet på brystet så sant det ikke er medisinske forhold som gjør at det ikke er forsvarlig. I de tilfellene ville man ikke fått barnet på brystet ved en vaginal fødsel heller :)
 
er det noen som har hatt det før? har hatt to akutte sntt før, og må bl.annet derfor ha planlagt snitt denne gangen.

hvordan var det? fikk pappa og baby bli med på oppvåkningen etterpå? synes det er så sårt at jeg aldri skal få oppleve å få barnet opp på brystet etter fødsel og starte bonding <3

Jeg hadde planlagt keisersnitt, da får man spinal bedøvelse (tror det var det de kaller det?) og var våken hele tiden. Det "verste" med planlagt keisersnitt er å lene seg frem for å få den bedøvelsen på plass (med andre ord så er det ikke så veldig mye ubehag).
Du blir trillet inn og gjort klar mens far skifter, så kommer far inn og sitter ved hodet ditt.
Etterpå tar de med baby og vasker den mens du blir sydd/stiftet.
De kom raskt med baby etter jeg kom på den avdelingen jeg skulle ligge på før barsel. Nå var jeg VELDIG klar på at de skulle komme RASKT med baby så jeg fikk hud mot hud kontakt så snart som mulig.
Far var der sammen med meg hele tiden og jeg synes det var veldig koselig å ligge der med bare mann og baby.
Du får ikke lov til å gå før dagen etterpå, det er vel det eneste minuset.
 
Back
Topp