planlagt ks

Ønskerfamilienkomplett

Andre møte med forumet
noen som skal ha det? hvordan var samtalen for å få det? skal henvises til gyn for vurdering og gruer meg sikkelig til samtalen..vet ikke hva jeg kan forvente,har en følelse av at de er så strenge...

Jeg er også i prosessen med å avklare keisersnitt eller ikke... Og syns det er vanskelig. Flere jordmødre jeg har pratet med har vært ganske forutinntatt, og vært svært negative................... Jeg for min del opplevde i fjor å føde et dødfødt, fortidligfødt barn. Nå har jeg sterk angst for at jeg kan gjøre noe feil under fødselen, at noe går galt, så jeg må igjennom nok en smertefull fødsel med sørgelig utfall. Jeg vet at det er risiko med alle typer fødsler. Og vet min angst er irrasjonell. Men når jeg fikk beskjed om at jeg kunne få keisersnitt hvis jeg absolutt ville, klarte jeg å kose meg mer med at jeg er gravid, og ikke frykte siste etappen av svangerskapet. Min psykolog skrev en anbefaling om keisersnitt. Jeg må fortsatt inn til samtaler for å få avtalt hvordan fødselen skal skje, men har hørt at ingen skal tvinges til å føde vaginalt, hvis de ikke vil. Men er redd jeg skal møte mer fordommer og ovenfra og ned holdninger i resten av prosessen. Samtidig som jeeg forsøker å motivere meg selv til å føde vanlig...

Jeg ska ha planlagt ks. Trengte ikke krangle meg til det engang. De skjønte det veldig godt etter min forrige fødsel. Skal på en samtale til + ul i morgen, da er jeg 28 uker. Morkaka ligger foran så det skal sjekkes om den har flytt seg:)

skal ha planlagt ks, vet bare når jeg skal innlegges, og rekner med og få brev i posten om mer info.

Så vidt meg bekjent ønsker sykehusene i det lengste at man i det minste forsøker å føde vaginalt.
Jeg hadde fødselsangst med min første av forskjellige grunner men gikk med på en samtale med jordmor på fødeavdelingen. Der ble vi etterhhvert enige om at jeg skulle forsøke å føde vaginalt og jeg følte at jeg så absolutt ville forsøke dette. Dog lagde vi sammen et fødebrev med forskjellige ønsker og hvordan jeg ville ha det under fødsel, blant annet at jeg ikke ønsket å måtte ligge for lenge før de gjorde andre inngrep.Når fødselen kom hadde jeg blitt satt igang og når vannet gikk hadde jeg superkraftige rier fra første stund. De ga seg ikke og hverken epidural eller annet fungerte etter flere forsøk. Så grunnet langsom fremgang, endte det etter 10 timer fra vannet gikk og riene kom, med keisersnitt.

Denne gangen venter jeg tvillinger og grunnet ks ved sist fødsel og det som var rundt ønsket jeg dette denne gangen også ettersom det er to i magen. Det fikk jeg uten diskusjon, mest sannsynlig både pga tidligere fødsel  og at det er to barn.
Dog har jeg forhørt meg litt med mange som har født tvillinger og venter tvillinger på forum,, og der er det overraskende mange som både har og skal føde to vaginalt. Så det er ingen automatikk med ks til tross for at det er mer enn en baby.

Om du har klare tanker om hvorfor du ønsker ks, og kan argumentere deg frem til det så vil nok sjansene være større for at du får det. Jeg kjenner til følelsen å ønske seg det og ikke vite om man får eller ikke. heldigvis måtte jeg ikke vente lenge denne gangen før jeg fikk bekreftet et planlagt ks.
Lykke til med kommende fødsel uansett om det blir vaginalt eller ks :)))

Mulig jeg misforstår mange, men får så følelse av at folk tror keisersnitt er så enkelt. Enkelte tror jeg tror det..

Jeg har selv tatt keisersnitt, ufrivillig, og har et sterkt ønske om å føde vaginalt denne gangen. Det er så mange risikoer ved et keisersnitt, det tar så lang tid å komme seg etterpå osv osv..
Håper folk tenker grundig igjennom valgene sine, før de søker om å få ta keisersnitt.

Har NULL problem med å forstå at de som har opplevd en vanskelig og traumatisk fødsel ønsker et annet alternativ, men vil bare at folk skal forstå at det ikke nødvendigvis er så enkelt med keisersnitt. Av erfaring så synes jeg ikke keisersnitt var noe ålreit, så dårlig jeg følte meg etterpå, så lite energi jeg følte jeg hadde til barnet mitt, så tungt med infeksjon i såret osv. Mulig jeg var uhelig, men håper folk tenker over disse tingene før de "tar den enkleste veien".

Bare for å ha det på det rene: Jeg tar ikke alle under en kam, bare vet det er mange som tror det er så mye enklere med keisersnitt..
Håper jeg ikke trår på noens tær..

Fluffinella skrev:
Jeg er også i prosessen med å avklare keisersnitt eller ikke... Og syns det er vanskelig. Flere jordmødre jeg har pratet med har vært ganske forutinntatt, og vært svært negative................... Jeg for min del opplevde i fjor å føde et dødfødt, fortidligfødt barn. Nå har jeg sterk angst for at jeg kan gjøre noe feil under fødselen, at noe går galt, så jeg må igjennom nok en smertefull fødsel med sørgelig utfall. Jeg vet at det er risiko med alle typer fødsler. Og vet min angst er irrasjonell. Men når jeg fikk beskjed om at jeg kunne få keisersnitt hvis jeg absolutt ville, klarte jeg å kose meg mer med at jeg er gravid, og ikke frykte siste etappen av svangerskapet. Min psykolog skrev en anbefaling om keisersnitt. Jeg må fortsatt inn til samtaler for å få avtalt hvordan fødselen skal skje, men har hørt at ingen skal tvinges til å føde vaginalt, hvis de ikke vil. Men er redd jeg skal møte mer fordommer og ovenfra og ned holdninger i resten av prosessen. Samtidig som jeeg forsøker å motivere meg selv til å føde vanlig...

Huff,du skulle jo sluppet alt dette da..håper virkelig at du får samtale og avklart alt snart:-) Jeg må bare si at jeg vet at ks ikke er noen enkel ting,jeg ble ganske ødelagt etter første fødsel og har veid for og i mot og nå er jeg livredd for at de tvinger meg til å prøve å føde vaginalt igjen.. jeg vet om alle komplikasjoner og har hatt operasjoner før som bare bli små i forhold til ks så jeg vet hvor ille det kan bli etterpå men likevel er dette riktig løsning for meg i forhold til å ikke kunne gå mye og diverse på maaange mnd.. venter og venter nå på å få time i posten,lurer på hvor lang tid det tar?! blir stressa av p gå å vente på å få cite når jeg skal til samtale også vettu..tenker alt for mye på alt dette og det føler jeg ødelegger så mye nå..

T+lillebror skrev:

Fluffinella skrev:

Huff,du skulle jo sluppet alt dette da..håper virkelig at du får samtale og avklart alt snart:-) Jeg må bare si at jeg vet at ks ikke er noen enkel ting,jeg ble ganske ødelagt etter første fødsel og har veid for og i mot og nå er jeg livredd for at de tvinger meg til å prøve å føde vaginalt igjen.. jeg vet om alle komplikasjoner og har hatt operasjoner før som bare bli små i forhold til ks så jeg vet hvor ille det kan bli etterpå men likevel er dette riktig løsning for meg i forhold til å ikke kunne gå mye og diverse på maaange mnd.. venter og venter nå på å få time i posten,lurer på hvor lang tid det tar?! blir stressa av p gå å vente på å få cite når jeg skal til samtale også vettu..tenker alt for mye på alt dette og det føler jeg ødelegger så mye nå..

Må bare si at jeg forstår kjempegodt at man ønsker keisersnitt ved ekstrem fødselsangst, eller dårlig erfaringer med vaginal fødsel - bare så dere ikke tror at jeg undervurderer dere :)
Forstår kjempegodt at dere ønsker keisersnitt når dere har så dårlige erfaringer med vaginal fødsel. Ingen av delene er enkelt, men når man har opplevd noe ekstra fælt på den ene eller andre måten - så skjønner jeg at man søker et annet alternativ.

Lykke til, håper dere får en fin fødselsopplevelse denne gangen :)

Back
Topp