Planlagt KS

lisemo

Elsker forumet
Hva må til for å få et planlagt KS? 

For smalt bekken, fødselsANGST og komplikasjoner ved forrige fødsel. Tror jeg...

Vil feks hastesnitt gå inn under komplikasjoner ved forrige fødsel? 

Nei, jeg tror ikke det. Men helt ærlig, så vet jeg ikke. Det er uansett det beste for begge med vaginal fødsel :)

lisemo skrev:

Det kommer vel an på hvorfor det ble hasteKS sist... Men en samtale med jordmor vil jo løse dette spørsmålet

lisemo skrev:

Nei ikke nødvendigvis. Var det babyen som ble stresset eller slike grunner til at du fikk keisersnitt sist, har det noe med den babyen å gjøre. Neste gang kan det jo gå helt fint. Men måtte du ha keisersnitt pga at ungen satt fast, pga trangt bekken for eksempel, kan det være grunn for å få planlagt keisersnitt neste gang...

gutt09jente11 skrev:
Ta kontakt med jordmor, hun kan hjelpe deg.

Går ikke til jordmor denne gangen. Har nok med all den andre ekstra oppfølginga jeg har. Synes ikke jeg gjør annet enn å fly til lege, ul og andre instanser...

Eg hadde hastesnitt med førstemann, ingen god opplevelse på noko måte.

Eg har hatt fødselsangst sidan den gang og har enda ikkje kunne senka skuldrane
og nyte svangerskapet denne gongen. Angsten sitter heilt inn i marg og bein, har vært til
samtale på sykehuset om opplevelsen sist og om angsten og dei er veldig opptatt av å skulle legge forholda til rette for meg denne gongen.

Forstod det slik på jordmor at eg kan få innvilga et planlagt keisersnitt pga STERK fødselsangst og en traumatisk og tøff opplevelse sist, men eg er i dialog med sykehuset om å forsøke en mulig igangsettelse 10-14 dgr før termin men her er dei vanskelig og veldig steile. Dersom eg føler meg fortsatt "motarbeida" kjeme eg til å forlange et planlagt keisersnitt, for den tøffe opplevelsen eg hadde sist, bli behandla slik eg blei og deretter ei hard barseltid vil eg på ingen måte oppleve igjen.

*Poppy* skrev:

lisemo skrev:

Nei ikke nødvendigvis. Var det babyen som ble stresset eller slike grunner til at du fikk keisersnitt sist, har det noe med den babyen å gjøre. Neste gang kan det jo gå helt fint. Men måtte du ha keisersnitt pga at ungen satt fast, pga trangt bekken for eksempel, kan det være grunn for å få planlagt keisersnitt neste gang...

Jeg hadde hastesnitt med første pga av at han satt fast men fikk ikke planlagt ks ved neste fødsel pga det men jeg pushet heller ikke særlig på; fikk bare beskjed om at det mest sansynlig ikke kom til å skje igjen..( men det gjorde det ) Vil tro du kan få hvis du har sterk fødselsangst men de vil nok ha flere samtaler med deg for å prøve å hjelpe deg over skrekken før du evt får det innvilget..  

Eg ende opp med haste ks med første mann,og med andre mann hadde/fikk eg planlagt KS.

Jeg hadde hasteks første gang og fikk ikke ks andre gang (jeg pushet heller ikke på det da, jeg ville jo føde vanlig, men det virket ikke så strengt ift ks på den samtalen med sykehuset.) Men det ble hasteks denne gangen også, og nå sa kirurgen som opererte meg at sykehuset vil anbefale meg ks neste gang om jeg blir gravid igjen.

Jeg aner ikke hva annet som skal til for å få ks. Føler det er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus. Jeg ville snakket med legen på sykehuset. Jordmora som utførte ultralyden i uke 18 satte meg opp til samtale med denne veldig hyggelige legen. Ring å hør med sykehuset evt.

Først og fremst må du via fastlegen din for en henvisning til kvinneklinikken/sykehuset. Så tar du det derfra, med jordmor (og evt. overlege ++).

Back
Topp