planlagt KS

87milla

Betatt av forumet
er det noen her som har erfaring med planlagt keisersnitt?
hva må til for at man kan få det?

hadde ike noe god opplevelse av første fødsel og har vurdert planlagt ks til neste... hvis jeg får.

Det må være medisinsk årsak til planlagt KS. Det er forskjellig fra sykehus til sykehus hva som regnes som medisinsk årsak. Jeg fikk planlagt KS på grunn av full ruptur og inkontinens etter første fødsel. Det er ikke grunn nok i seg selv. Men ettersom en ny tilsvarende skade kan gjøre forholdene verre for den fødende lot de meg (under masse tvil) får planlagt KS. Haukeland er vel ikke det mest liberale sykehuset i landet... Tre leger vurderte det. Han ene var helt imot at jeg skulle få KS og mente jeg skulle opereres og trenes med elektroder etter fødselen i stedet. Han ene var tivlende med positiv, mens hun siste var ikke i tvil om at jeg burde få det. Og siden hun tilfeldigvis var den som hadde siste ordet, fikk jeg KS.

Jeg fikk planlagt ks pga muskelknute som lå i veien for vaginal fødsel, lå forøvrig i veien for ks også.
Varierer nok fra sted til sted hvor lett det kan være å få ks, de fleste vil jo at en skal føde vaginalt. Ingen som får ks uten at det ligger en grunn til det.

Jeg fikk innvilget ks fordi jeg hadde fødselsangs. Gikk ganske greit det etter noen samtaler med jm og jml.

(blei fødsel likevel fordi gutten min kom for tidlig,)

fødselsangst kan også være en medisinsk grunn... Når det foreligger en vedvarende lammende redsel for å føde vaginalt, etter en foregående fødselsopplevelse..

Lillesnille skrev:
fødselsangst kan også være en medisinsk grunn... Når det foreligger en vedvarende lammende redsel for å føde vaginalt, etter en foregående fødselsopplevelse..

Ja klart det er medisinsk. Trenger ikke å bare være fysiske vansker.

Gulda skrev:

Lillesnille skrev:

Nei, jeg tenker det er medisinsk når det er såpass lammende angst som det jeg beskriver.. Men det er mange som ikke tror fødselsangst er nok til å få KS... Derfor jeg skrev det sånn :)

Lillesnille skrev:

Gulda skrev:

Lillesnille skrev:

Nei, jeg tenker det er medisinsk når det er såpass lammende angst som det jeg beskriver.. Men det er mange som ikke tror fødselsangst er nok til å få KS... Derfor jeg skrev det sånn :)

:)
Vet det er mange som tror det. Ble vel ikke akkurat møtt med forsåelse den gangen av mødre. Men ble det heldigvis i helsevesnet!

Tror ikke sykehusene på Vestlandet (Haukeland og SUS) regner fødselsangst som grunn for KS. Kjenner en lege som hadde så alvorlig fødselangst at de måtte være med henne på skift for å sikre at hun ikke tok sitt eget liv (svangerskapsdepresjon). Hun fikk ikke innvilget KS på Haukeland og måtte reise til familie for å føde på et sykehus som var mindre restriktive...

Huff så fælt :(
Men stemmer det.. Husker jeg fikk beskjed om at jeg skulle være glad jeg ikke var fra bergensområde for der var de drit strenge på det!
Takk og lov for at jeg ikke er bergenser, hehehe.

takk for svar og glad jeg ikke bor på vestlandet ja :) håper jeg kan få til en avtale med lege og jordmor når neste bestemmer seg for å komme :)

Back
Topp