Planlagt keisersnitt?

Solsikke90

Glad i forumet
Julikulene 2020
Aprilspirene 2023
Er det noen som har erfaring med planlagt keisersnitt i første svangerskap? Jeg ønsker dette av fler årsaker , og lurer på om noen vet hvordan jeg skal «starte» prosessen for dette? hvem snakker jeg med, og hva kan jeg forvente?

Første steg vil uansett være å snakke med jordmor eller fastlegen din.
Hva er grunnen til at du ønsker keisersnitt?

Vet ikke helt hvordan det er over alt i landet, men vet at de på Ullevål har en egen gruppe med fødselslege/jordmødre som jobber med samtaler om fødselsangst. For få innvilget planlagt keisersnitt på bakgrunn av noe annet enn noe "rent medisinsk" (f.eks. overgrep, andre traumer eller angst av andre grunner) må man i hvert fall innom dem for en samtale eller flere hvis man skal føde på Ullevål. Hvis du har hørt på podcasten "smelt på tjukka" er Tinashe Williamson der i episode 6 og snakker om dette. Har hørt episoder om dette i flere podcaster også, for eksempel fødselspodden.

Tror det varierer på ulike sykehus hvordan man kan gå frem.

Redigert:
Her er en lenke til en artikkel om temaet av en av de som jobber med temaet på Ullevål:
https://ekspertsykehusetblog.wordpress.com/2018/03/18/vi-hjelper-deg-med-angsten-for-a-fode/

Last edited:
Første steg vil uansett være å snakke med jordmor eller fastlegen din.
Hva er grunnen til at du ønsker keisersnitt?
Har snakker med fødselslege på tilhørende sykehus, da jeg får tett oppfølging der pga medisiner som kan innvirke på vekst hos lille :) som hun sa, det har blitt innvilget KS på smalere grunnlag enn ditt.
Jeg har ett par utfordringer med skjevt bekken, skjev korsrygg og smalt bekken. Samtidig som jeg har en ganske tung psykisk diagnose på papiret, som gjør ting meget utfordrende .

Har snakker med fødselslege på tilhørende sykehus, da jeg får tett oppfølging der pga medisiner som kan innvirke på vekst hos lille :) som hun sa, det har blitt innvilget KS på smalere grunnlag enn ditt.
Jeg har ett par utfordringer med skjevt bekken, skjev korsrygg og smalt bekken. Samtidig som jeg har en ganske tung psykisk diagnose på papiret, som gjør ting meget utfordrende .
Da høres der ut som du allerede er på rett vei angående hvem du skal snakke med om dette i hvert fall. Kunne ikke hun fortelle deg veien videre i prosessen, eller henvise deg til noen?

Da høres der ut som du allerede er på rett vei angående hvem du skal snakke med om dette i hvert fall. Kunne ikke hun fortelle deg veien videre i prosessen, eller henvise deg til noen?
Det ble liksom aldri til noe mer, ettersom jeg ikke var mer enn 12 uker på vei :)
Men skal til fastlege i morgen, og skal ta det opp da. Samt at jeg har ny vekstkontroll i uke 22 :) er straks 16 uker nå! Jeg kjenner at hele gleden rundt graviditeten er lik null, ettersom dette momentet ikke er helt avklart. Som helsepersonell selv, er jeg også fult klar over at KS ikke er en lett utvei- men for meg ser jeg på det som eneste alternativet om jeg skal ha «meg selv i behold» under og etter svangerskapet :(

Så bra at du har snakka med noen som var så positive til det allerede, kanskje det kan hjelpe og tenke at noen som er profesjonelle mtp akkurat det her sa at du hadde et godt grunnlag for å kunne få det?

Skjønner uansett at det må være stressende og ikke ha det avklart når du kjenner så sterkt på det, håper virkelig du får noen svar imorgen som kan gi deg litt fred og kanskje også muligheten til å glede deg litt mer rundt graviditeten :Heartred

Back
Topp