Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mulighar fått innvilget ihverfall
Ok, når må du bestemme deg i såfall? Kan jeg spørre om grunnen til det?
Er litt nysgjerrig på hvor lenge før de setter dato i forhold til termin?
Startet prosessen i uke 10 ca med samtaler på sykehuset. Grunnen er tidligere fødsel som jeg opplevde svært vanskelig. De pleier som regel å sette dato ca 5-10 dager dør termin og når en får datoen er veldig forskjellig. Jeg skal inn til lege på sykehuset på torsdag og får da en plan med datovet om andre som fikk dato for ks allerede i uke 28
Dato for KS settes vanligvis til 4-10 dager før termin, men det er store variabler da det er individuelle hensyn som taes.
Jeg har fått innvilget KS, fikk dato da jeg var på kontroll i midten av desember. Jeg har fått innvilget forløsning 22 dager før termin, med bakgrunn i tidligere kompliserte fødsler.
Dato for KS settes vanligvis til 4-10 dager før termin, men det er store variabler da det er individuelle hensyn som taes.
Jeg har fått innvilget KS, fikk dato da jeg var på kontroll i midten av desember. Jeg har fått innvilget forløsning 22 dager før termin, med bakgrunn i tidligere kompliserte fødsler.
Vært mye frem og tilbake her men må "bestemme" meg innen torsdag for hva jeg ønsker. Men fikk høre noe av ei vennine ang rutinene for innleggelse, nemlig at på ks datoen blir vi satt i grupper på feks 5 stk med hver sin plassering, dette er antall ls de har mulighet til den dagen men om det kommer inn noe akutt (noe det ofte gjør) så faller noen ut av gruppa og må vente til neste dag, hvordan er dette der du skal ha ks? Syns det høres veldig rart ut![]()
Vært mye frem og tilbake her men må "bestemme" meg innen torsdag for hva jeg ønsker. Men fikk høre noe av ei vennine ang rutinene for innleggelse, nemlig at på ks datoen blir vi satt i grupper på feks 5 stk med hver sin plassering, dette er antall ls de har mulighet til den dagen men om det kommer inn noe akutt (noe det ofte gjør) så faller noen ut av gruppa og må vente til neste dag, hvordan er dette der du skal ha ks? Syns det høres veldig rart ut![]()
Jeg har valgmulighet helt frem til datoen. Jeg er satt opp til KS, men har mulighet til å velge igangsettelse samme dag, derav dato 22 dager før termin..
Her utfører de planlagte KS alle ukedager, man blir satt opp i et køsystem og selvfølgelig blir det utsettelser dersom det kommer akutte tilfeller. Men her står det skrevet i papirene at jeg er først i køen, av spesifikke årsaker. Eneste som kan utsette er hastesnitt og katastrofesnitt. Men jeg vil likevel bli tatt den datoen uansett klokkeslettet, for legene etter vaktskiftet er like skikket til å utføre snitt som de på dagtid![]()
Vanlig prosedyre er som det står over her, at det er fare for at man må komme igjen dagen etter. Man slipper å vente ei uke dersom ditt sykehus kun utfører planlagt snitt den ene dagen i uken. Dvs, ditt planlagte snitt blir klassifisert som delvis hastesnitt og skal taes ved første anledning neste dag. Også her med mindre det oppstår katastrofesnitt situasjoner som haster litt mer.
Kan jo i grunn velge jeg også... Opptil 14 dager før, alt etter hva jeg føler meg komfortabel med. Eller om jeg ønsker å vente til dagen etter termin (slik datoen er satt nå) og se hva som skjer før den tid. Må bestemme meg på torsdsg og er fortsatt skikkelig usikker, redd for å få panikk under fødsel osv
Her har de Ks hver dag og det blir en del hastesnitt også som jordmor sa.
Frykten er jo å havne sist i køen og måtte vente til neste dag for så å havne sist i køen igjen. Vet jo at det blir venting pga akutte ting men med min flax blir jeg vel liggende ei ukeer jo en del rutiner som vi må igjennom dagen før også, dusjing med spess såpe, Smøre med noe krem greier, faste osv så tenker at det ikke er noe jeg vil igjennom flere ganger...
Dersom du må vente til neste dag, blir du først i køenMå vente hvis det kommer hastesaker, men tviler på at det kommer såååå mange pasienter at du ikke blir tatt da
Jeg trenger heldigvis ikke bestemme meg før 27.januar, dagen jeg er satt opp til snitt eller indusering.
Jeg er fryktelig delt enda, skal på kontroll i morgen og gå gjennom legens detaljerte plan ved evt indusering. Jeg fikk jo vite i går at jeg kan få spinalbedøvelse dersom jeg ikke orker mer, og i verste fall narkose dersom jeg ønsker tangforløsning uten å "være tilstede" for å unngå snitt.
Sånn er det de fleste steder tror jeg... Man kan bli forskjøvet utover dagen, og flyttet og alt... Er visst ganske møysommelig å ligge "klar for operasjon" i mange timer og :-/Vært mye frem og tilbake her men må "bestemme" meg innen torsdag for hva jeg ønsker. Men fikk høre noe av ei vennine ang rutinene for innleggelse, nemlig at på ks datoen blir vi satt i grupper på feks 5 stk med hver sin plassering, dette er antall ls de har mulighet til den dagen men om det kommer inn noe akutt (noe det ofte gjør) så faller noen ut av gruppa og må vente til neste dag, hvordan er dette der du skal ha ks? Syns det høres veldig rart ut![]()