Planlagt keisersnitt

trolletbø

Glad i forumet
Septemberlykke 2015
Min fyste fødsel var ganske dramatisk. Navlestrengen var for kort, for trangt bekken og gutten måtte taes med hastesnitt og måtte få oksygen og kuvøse. Kort fortalt !
No er eg litt spent på om eg kan kreva planlagt keisersnitt? Kor lang tid i før termin tas keisersnitt ? Fleire som skal ha keisersnitt ?

Min søster skal ha keisersnitt. Det blir planlagt ca 2 uker før termin. Snakk med lege eller jordmor om det, så får du hjelp til å søke.

Tror med din historie at du kan få det, men vet ikke sikkert. En veninne av meg hadde en veldig dramatisk første fødsel, neste skulle hun føde normalt etter planen, men hun ble livredd da den startet så da satte de i gang med keisersnitt den gangen også

Blir vell på meg, siden jeg har hatt 2 keisersnitt fra før. Så jeg er egentlig forberedt på et hastesnitt denne gangen også. Vet ikke helt om jeg liker det, men må bare forberede meg på det :/

Har ganske lik historie som deg, fødsel for 9 mnd siden. Håper å få keisersnitt denne gangen, og skal ta det opp og be om samtale på sykehuset..

Kommer dessverre litt an på hvor i landet du bor og, men stortsett så får man dette innvilget. Men sykehuset er pliktet til å informere deg om risiko involvert med keisersnitt og snakke om fordelene ved vaginal fødsel, men derfor du stadig ønsker dette etter en runde med samtale så pleier det som regel å ordne seg. Det dette opp tidlig med fastlegen eller jordmoren du går til, så blir du vel henvist videre til samtale :)

Blir vell på meg, siden jeg har hatt 2 keisersnitt fra før. Så jeg er egentlig forberedt på et hastesnitt denne gangen også. Vet ikke helt om jeg liker det, men må bare forberede meg på det :/

Med to keisersnitt fra før blir det automatisk elektivt keisersnitt...

Blir ks på meg. Etter en traumatisk prematur tvillingfødsel som endte galt er det ikke aktuelt med noe annet. Mitt planlagte ks ved det neste svangerskapet var en veldig fin opplevelse.

Hvor restriktive sykehusene er kommer helt ann på, vet at verken Ahus eller Ullevål "tvinger" noen til vanlig fødsel, men de bruker mye tid på å "overtale" til vanlig fødsel.

Takk for svar etter fødselen tok eg røngten av hoftene mine og dei var smale . Så håper virkelig att eg får krangla meg til keisersnitt. Vil helst ha svar så raskt som mulig. Levanger sjukehus er plassen .

Samme var det med meg. Holdt på i 50 timer og endte med ks da han ikke kom langt nok ned i bekkenet.. Jeg har allerede sagt til legen min nå for at de skal måle bekkenet mitt innen fødselen denne gangen. Men jo mer jeg tenker på det, tenker jeg mer på ks. Heldigvis har jeg litt tid å bestemme meg på.

Men siden du har målt bekkenet allerede, burde jo ikke være noe problem med ks! Da kommer jo liksom ikke babyen så langt da!

Samme var det med meg. Holdt på i 50 timer og endte med ks da han ikke kom langt nok ned i bekkenet.. Jeg har allerede sagt til legen min nå for at de skal måle bekkenet mitt innen fødselen denne gangen. Men jo mer jeg tenker på det, tenker jeg mer på ks. Heldigvis har jeg litt tid å bestemme meg på.

Men siden du har målt bekkenet allerede, burde jo ikke være noe problem med ks! Da kommer jo liksom ikke babyen så langt da!

Må bare nevne at det kan være flere grunner til at barnet ikke kommer ned i bekkenet, uten at det nødvendigvis trenger å være noe galt med bekkenet ditt. Blant annet at barnet gjør ufullstendige rotasjoner eller riene ikke er av optimal karakter. Riene skal ikke bare være sterke, men også effektive. Eller en kombinasjon av disse. Epidural f. eks kan i noen tilfeller ødelegge for noe av dette, dersom det var tilstede... I hvertfall, hvis det blir vaginal fødsel så kan det gå veldig fint denne gangen tiltross for sist gang :)

Må bare nevne at det kan være flere grunner til at barnet ikke kommer ned i bekkenet, uten at det nødvendigvis trenger å være noe galt med bekkenet ditt. Blant annet at barnet gjør ufullstendige rotasjoner eller riene ikke er av optimal karakter. Riene skal ikke bare være sterke, men også effektive. Eller en kombinasjon av disse. Epidural f. eks kan i noen tilfeller ødelegge for noe av dette, dersom det var tilstede... I hvertfall, hvis det blir vaginal fødsel så kan det gå veldig fint denne gangen tiltross for sist gang :)
Ja, det er nok sant ja :) derfor det skal måles denne gangen så det er utelukket i hvertfall :) så er sjansen større for at jeg tør å føde vaginalt :)

Jeg fikk store skader etter en lang og hard fødsel sist. Slet med smerter i et år etterpå. Ifølge jordmoren min vil jeg få innvilget keisersnitt så lenge jeg er fast bestemt på det. Men ifølge henne må man være bestemt og ikke la seg overtale for sykehusene prøver nesten alltid å overtale til vaginal.

Første fødsel gikk "fort og gæle". Jeg hadde en veldig ille revning, grad 3B hvis det sier dere noe. Hele veien bak og i lukkemuskelen. Heldigvis grodde det fint og jeg har ikke hadd noen særlige plager i ettertid. Med nr 2 tok faktisk jordmor det opp på OUL fordi hun leste om det i journalen min... så etter en runde hos gynekolog så ble jeg anbefalt å ta keisersnitt fordi sjansen for hurtig fødsel var stor, og hvis jeg da skulle revne samme steder, altså i arrvevet, så kunne det bli veldig vanskelig å få det til å bli bra. Kjipt å ikke klare å holde på avføring osv, så jeg fulgte såklart anbefaling om ks.

Blir planlagt ks denne gangen også, men i forhold til formen min etter fødsel så skulle jeg ønske det ble vaginalt - ved vaginal fødsel var jeg jo oppe og i dusjen etter et par timer, mens etter ks (som forøvrig endte med full narkose siden spinalbedøvelsen ikke virka som den skulle...), så var jeg sengeliggende i over et døgn etterpå, før jeg klarte å komme meg opp korte turer. Var helt gåen og hadde veldig vondt.

Back
Topp