Planlagt keisersnitt

Jeg hadde tenkt at jeg skulle klare alt ved fødselen bare jeg slapp keisersnitt. Hadde allerede i april lest mye for å kunne forberede meg både psykisk og fysisk. Den første sorgen ved at ungen vår hadde en misdannelse (før vi skjønte hvor alvorlig det var) var at jeg ikke fikk føde normalt. Nå må jeg, og flere av dere med meg ser jeg, innstille meg på keisersnitt. Det er en baug.. men mange positive ting med keisersnitt og:

- vi vet med ganske stor sikkerhet når ungen kommer (som igjen gir maks utbytte av permisjon før og etter).
- når det er planlagt kan vi innstille oss på det, og vi slipper hastekeisersnitt.
- legene velger dette fordi det er tryggest for oss og våre små.

Hvis legen anbefaler det vil jeg absolutt tro det er det beste. Ellers bruker de alt sin energi på å overtale en fødselsnervøs dame til å føde normalt. Det er nok en blanding av billigst metode og troen på det naturlige er det beste. Om legen anbefaler ks ville jeg godtatt det. Kjenner flere som har tatt ks der alt har gått helt fint. Jeg fødte min datter, og det gikk og fint. Men synes det var skikkelig pain og gå på do i lang tid etter på og. Trur begge deler har sine fordeler og ulemper, et mirakel er uansett resultatet:) og smertene går over!

Hvis legen anbefaler det vil jeg absolutt tro det er det beste. Ellers bruker de alt sin energi på å overtale en fødselsnervøs dame til å føde normalt. Det er nok en blanding av billigst metode og troen på det naturlige er det beste. Om legen anbefaler ks ville jeg godtatt det. Kjenner flere som har tatt ks der alt har gått helt fint. Jeg fødte min datter, og det gikk og fint. Men synes det var skikkelig pain og gå på do i lang tid etter på og. Trur begge deler har sine fordeler og ulemper, et mirakel er uansett resultatet:) og smertene går over!
Enig i det du skriver. Jeg nøler ikke med å følge legenes anbefalinger i hvert fall. Og den lille er er mirakel uansett <3

Bare en kommentar om at keisersnitt er dyrere enn vanlig fødsel. Ovelege ved Ullevål skriver: "min avdeling tjener mer penger på et keisersnitt enn en vaginal fødsel. Med andre ord er keisersnitt god butikk økonomisk for oss som jobber på sykehusene." http://www.klikk.no/foreldre/helse/article906052.ece

Oi hørtes skremmende ut, forstår godt du blir bekymret. Hadde du ruptur i livmoren?

Sent from my SGP321 using BV Forum mobile app
Nei, heldigvis ikke det. Ble klippet flere steder, men revnet dessverre allikevel hele veien nedentil. Tok laaang tid før jeg kunne sitte og gå normalt+stort blodtap som gjorde at jeg fikk blodoverføring for å kunne ta meg av datteren min. Ikke barebare å døde vaginale alltid, men ville gjort det igjen uten å blunke!❤️

Sent from my iPhone using BV Forum

Ev føde!! Ikke greit med autokorrekt:P

Hadde en lang samtale med jordmor i dag angående fødsel. Pga forrige fødsel er sjansen for planlagt ks stor om ungen ikke ligger på plass. Utrolig god samtale og jeg føler meg beroliget og mer trygg. Håper på vanlig fødsel, men å gjennomgå det samme som sist frister veldig lite.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Min søster endte med keisersnitt når hun fikk sin sønn for noen år siden, hun sa at det anbefales ikke da riene holdt på en god stund etterpå og det var selvfølgelig veldig vondt med nyoperert mage, hun slet også med at hun hostet en del i dagene etterpå som også var veldig vondt, hun slet med å komme i gang med ammingen, men det gikk som bare det når den første kom i gang :) Ellers var hun ganske sliten de neste to ukene, men klarte seg greit. Hun sa også at dersom det var alternativet så går det helt fint også, blir man anbefalt det pga spesielle årsaker så er man jo mer forberedt enn når det bestemmes under fødsel og det med å forberede seg selv er nok veldig viktig det også. Tenker det går veldig bra jeg, ønsker deg uansett lykke til! :D

Jeg vil tro det er stor forskjell på planlagt keisersnitt og hastekeisersnitt. Du vet jo at du går til et keisersnitt, og kan forberede deg på en helt annen måte. Når keisersnittet er planlagt så tar de dessuten dette noen uker før termin slik at du ikke skal få en begynnende fødsel og rier og ekstra smerter. Mange er dessuten våkne og får holde babyen sin med pappaen til stede, mens de syr og ordner :) Alle skrekkhistoriene her er jo i forhold til hastekeisersnitt. Skjønner godt at du ville hatt en naturlig fødsel, men dette er det beste for lillegutt, og det er det viktigste :)

-Fra appen-

Jeg fikk ikke se datteren min etter keisesnittet...måtte ligge alene på "oppvåkning" og vente på at spinalbedøvelsen skulle gå ut av kroppen :( og det var planlagt ks... Husker jeg spurte mange ganger om de kunne kjøre meg opp på avdelingen til datteren min... Utrolig kjedelig å ligge å vente sånn, når alt man vil er å se babyen sin...

Venter lillesøster 5.Oktober

Tok planlagt ks og fikk baby rett på brystet. Ble aldri tatt i fra meg. Ble med meg på oppvåkning og når de skulle veie baby ble jeg trillet med:)

Tok planlagt ks og fikk baby rett på brystet. Ble aldri tatt i fra meg. Ble med meg på oppvåkning og når de skulle veie baby ble jeg trillet med:)

Så heldig du var :) kommer til å kreve å ha neste sammen med meg hvis det blir keisersnitt igjen... Hvilket sykehus var du på? :)

Venter lillesøster 5.Oktober

Min søster endte med keisersnitt når hun fikk sin sønn for noen år siden, hun sa at det anbefales ikke da riene holdt på en god stund etterpå og det var selvfølgelig veldig vondt med nyoperert mage, hun slet også med at hun hostet en del i dagene etterpå som også var veldig vondt, hun slet med å komme i gang med ammingen, men det gikk som bare det når den første kom i gang :) Ellers var hun ganske sliten de neste to ukene, men klarte seg greit. Hun sa også at dersom det var alternativet så går det helt fint også, blir man anbefalt det pga spesielle årsaker så er man jo mer forberedt enn når det bestemmes under fødsel og det med å forberede seg selv er nok veldig viktig det også. Tenker det går veldig bra jeg, ønsker deg uansett lykke til! :D

Slike etterrier får man etter vanlig fødsel også, stort sett når du ammer men er litt heletiden :S

sendt fra Note 3 - sengekos

Jag har också tatt ks och har bara positivt att säga om det. Jag låg med värkar i 8 timmar, utan att det hände nåt mer, så så beslutade läkarna sig för ks. Jag var vaken under hela ingreppet, i min samboer var med. Jag fick se lille gutten med engång, och medans de trillade mig på uppvaket, så var min samboer med lille gutten när han vägdes och mättes. Min ammning kom igång med engång, och jag var uppe och gick andra dagen. Självklart känns det i såret dagarna efter, men jag upplevde de aldrig som nåt jobbigt. 4 dagar efter födsel var vi på trilletur. Så det finns också positiva och goda historier runt ks;) massa lycka till!!! Det kommer gå galant!:)

Back
Topp